کسب و کار آنلاین در ایران

 بر اساس آماری در سال 2012 فروشگاه های اینترنتی 231 بیلیون دلار فروش آنلاین دارند که پیش بینی می شود این آمار تا سال 2017 به 370 بیلیون دلار برسد.

طبق آمارstatista  پیش بینی می شود تعداد افرادی که در سال 2015 میلادی به صورت آنلاین خرید های خود را انجام می دهند به 201 میلیون نفردر ایالات متحده خواهد رسید.

گوگل، یاهو، فیس بوک و آمازون نام های معروف و معتبری در دنیای اینترنت به شمار می روند. شرکت هایی که معمولا کمتر از 20 سال عمر دارند اما بدون در اختیار داشتن سرمایه های کلان، معدن و چاه نفت به درآمدهای میلیاردی رسیده اند.

سهم شما از کسب و کار های اینترنتی در ایران چقدر است؟آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که چرا باید تجارت و کسب و کار خود را اینترنتی کنید؟

-تجارت  شما  24 ساعت در روز بدون توقف زمان فعالیت خواهد کرد.

-پائین آمدن هزینه های نیروی انسانی

-حضور در اینترنت و کسب سهام بازار

– جذب مشتریان بالقوه و ناپایدار

-افزایش توان رقابتی

-مدیریت آسان

-و مهمتر از همه دسترسی به مخاطبین و مشتریان طبقه بندی شده  و هدفمند

 

اینترنت رسانه ای بسیار بزرگ است که به وسیله آن همه افراد می توانند هر تصویری که از خودشان می خواهند در ذهن مردم و مخاطبین ایجاد کنند.

در کسب و کار اینترنتی مهم نیست که شما چند سال سن دارید ، اصلا مهم نیست که شما چقدر سرمایه دارید ، در کسب و کار اینترنتی مهم نیست که شما در کجای این کره خاکی زندگی می کنید.

یک کارآفرین به همراه ایده نو و خدماتی که برای مخاطبین جذاب باشد یکی از دلایل موفقیت در کسب و کار است .ایجاد کسب و کار اینترنتی همانند رفتن به یک سفر دور و دراز است ، سفر به مکانی ناشناخته و مهم تر از آن سفری که حتی تجربه کسانی که از شما جلوتر هستند برای موفقیت شما کافی نیست.

 تنها راهنمای شما برای شروع این سفر یک نقشه است، یک نقشه ای که تا پایان این سفر راهنمای شما باشد و به شما کمک کند. نام این نقشه در کسب و کار اینترنتی ( طرح تجاری Business Plan ) است. طرح تجاری شامل بخش های زیر است.

1-    چشم انداز ( آغاز یک تجارت و کسب و کار با یک چشم انداز وسیع شروع می شود )

2-    ماموریت (ماموریت منظور و قصد شما را از کسب و کار و تجارت شما مشخص می کند )

3-    هدف (داشتن یک هدف خوب، به فعاليت هاي شما در تجارت معني و جهت مي دهد)

4-    راهبرد (راهبرد، مسيرها را درجهت هدف‌هايتان هدايت می کند )

5-    برنامه ( هر کسب و کاري براي موفقيت، برنامه مي‌خواهد)

 

کارشناسان کسب و کار اینترنتی را  به 10 گروه عمده تقسیم کرد:

1-    ايجاد اجتماعات آنلاين

2- خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف

3- تبليغات اينترنتي

4-ارائه خدمات تخصصي به ديگران

5- ايجاد مراکز اطلاعات، اخبار و آموزش

6- تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف

7- چند رسانه اي يا مالتي مديا

8- پيوستن به شبكه هاي واسطه گري

9-خدمات مربوط به ايميل

10- سرمايه گذاري مشترک

 

علیرغم مشکلات موجود در کسب و کارهای اینترنتی در ایران ، جوانان خلاق ایرانی روش های متفاوتی برای کسب و کارهای اینترنتی خود طراحی نمودند بسیاری از آنها شکست خوردند و برخی از آنها همچنان در بازار کسب کار اینترنتی موفق هستند.

یکی از بازارهایی که در ایران مورد توجه قرار گرفته است ،فروش محصولاتی است که ماهیت مجازی دارد و نیاز به انبار و یا تحویل فیزیکی ندارد.به عنوان نمونه می توان به شارژ تلفن همراه اشاره نمود که در ادامه یکی از مدل های تجاری موفق در ایران را مطالعه خواهیم نمود.

شرکت فن آوران پارس یار توانسته است با ایجاد بستری مناسب در اینترنت ، امکانی فراهم کند که هر کسی علاقمند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی است به سادگی و بدون نیاز به دانش فنی برای خود فروشگاه رایگان شارژ موبایل راه اندازی کند .

تا مدت ها فروش و توزیع شارژ فیزیکی در کل کشور به دلیل ایجاد هزینه های سنگین و خطرات امنیتی یکی از دغدغه های اپراتور های تلفن همراه و توزیع کنندگان آنها بوده است.با استفاده از پرتال پارس یار توزیع کنندگان به سادگی می توانند شبکه خود را مدیریت و برنامه ریزی کنند و هزینه های ایجاد شبکه فیزیکی و خطرات امنیتی را به دست فراموشی بسپارند.

در این سامانه مدل های متفاوتی همچون فروش از طریق وب سرویس،فروش از طریق USSD ،فروش از طریق کد های آماده و انواع دیگر درگاه ها در نظر گرفته شده است که هر کسی می تواند ظرف چند ثانیه کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کند.به این ترتیب حتی زمانی که در ترافیک صرف می کنید وب سایت فروشگاهی شما در حال فروش و ایجاد درآمد برای شماست.

مدل های کسب و کار آنلاین در آینده نزدیک سهم زیادی از بازار کار را خواهند داشت.

منابع:

http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/08/19/amazon-com-goes-down-loses-66240-per-minute/

http://www.statista.com/statistics/183755/number-of-us-internet-shoppers-since-2009/

http://parsyar.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده