نیلی:سیاست‌های کنترل قیمت را کنار بگذاریم

فرهاد نیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اقدامات 8 ماه گذشته دولت و کاهش تورم، سود این اقدام را متوجه همه مردم دانست.

وی گفت: ما با پدیده ای مواجه هستیم که بسیار پیچیده تر از تورم است و آن تورم همراه با رکود است. البته در 8 ماه گذشته دستاوردهای خوبی در مهار کردن تورم داشتیم به گونه ای که 27 واحد درصد تورم مهار شد و همه مردم از آن بهره مند شدند.

نیلی تصریح کرد: این مهار تورم نشان داد که ظرفیت ما برای این امر بالاست. در همین حال، هر چه که تورم پایین تر می آید، توانایی برای کم کردن آن هم کاهش پیدا می کند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، رشد منفی را مشکل دیگر اقتصاد ذکر کرد و گفت: برآیند بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و نفت منفی بود و از آن جهت پیچیدگی ایجاد می کند که مهار تورم سرعت بازیابی رشد اقتصادی را کند می کند.

وی افزود: در بین این بخش‌ها، بخش نفت بیشترین ضربه را از کاهش ظرفیت و توان فروش به علت سرمایه گذاری کم و تحریم‌ها خورد که خوشبختانه در این قسمت هم اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است.

نیلی با اشاره به سابقه افزایش درآمدهای نفتی در دهه 50 و وابستگی به نفت، گفت: از سال 84 به بعد و با نفت بالای 100 دلار، اتفاقات گذشته تکرار و با این تفاوت که در این زمان سیاست خارجی ما تخاصمی شد.

وی افزود: ما این حلقه ها را شناختیم و اقداماتی بلندوکوتاه مدت شامل کم شدن وابستگی به نفت در دراز مدت که از راهکارهای اقتصاد مقاومتی هم هست و افزایش ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها را که مستلزم دیپلماسی است ، پیش بینی کردیم.

نیلی، وابستگی شدید به واردات و همچنین وابستگی به ارز بانک مرکزی را از جمله مشکلات صنعت برشمرد و گفت: این تجربه قابل تکرار نیست و صنعت را باید به آن عادت دهیم.

وی افزود: صنعت ما نیاز به سرمایه در گردش دارد که باید توسط بانک‌ها و همچنین بازار سرمایه تامین شود به گونه ای که سهم بازار سرمایه از 10 درصد کنونی به حدود قابل دفاع 30 درصد برسد.

نیلی تصریح کرد: ما باید مردمی را که منابع آزاد دارند برای سرمایه گذاری در بازار اولیه ترغیب کنیم تا بروند و سهام شرکت‌های تولیدی را بخرند.

وی گفت: برای این کار باید افق امیدوارکننده و تولید سودآورد باشد، از این رو باید سیاست‌های کنترل قیمت را کنار بگذاریم.

نیلی افزود: سیاست تعزیراتی هیچ جای دنیا جواب نداده است بلکه رقابت باید قیمت‌ها را اصلاح کند.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از فشار بیکاری ناشی از واحدهای تولیدی است که نتوانستند قیمت‌ها را افزایش دهند و توان خود را از دست دادند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: باید به تولیدکننده بگوییم که آینده با ثبات است و مهمترین مولفه آن هم مهار تورم است، از همین رو افزایش قیمت‌های حامل های انرژی 50 درصد افزایش یافت نه 500 درصد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال 93 رشد اقتصادی مثبت شود، افزود: ولی رسیدن به میزان قبل از رکود زمان می برد و مردم هم باید باور کنند که تولید کردن راه خروج از رکود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده