راه کنترل تورم از دید مدیرعامل بانک پاسارگاد

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایسنا ، دکتر مجید قاسمی در این سخنرانی در به اشتراک گذاری نظرات خود با شرکت کنندگان، مهم ترین راهکار کنترل تورم را استقلال بانک مرکزی در به کارگیری ابزارهای پولی خواند.

TEDx یک رویداد پرمخاطب در زمینه طرح و نشر ایده های نو است که در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت مستقل و به الگوبرداری از شیوه بنیاد TED برگزار می شود. TED یک سازمان غیر انتفاعی 26 ساله است که وقف به اشتراک گذاشتن افکار و ایده های الهم بخش و نو برای عموم شهروندان و یا متخصصان و علاقمندان به یک حوزه خاص شده است.

وی درباره ضرورت استقلال بانک مرکزی در نظام اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: فراهم کردن استقلال بانک مرکزی از سوی شورای عالی پول و اعتبار می‌تواند بهترین راهکار کنترل تورم در شرایط فعلی باشد، البته این بانک به استقلال در سیاست‌گذاری نیازی ندارد، بلکه موضوع اصلی استقلال در به‌کارگیری ابزارهای پولی است.

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به دوران مسئولیت خود در بانک مرکزی در سال‌های دفاع مقدس، یادآور شد: در سال‌های جنگ در دو سال پیاپی کل درآمد ارزی کشور 5.7 میلیارد دلار و 7.2 میلیارد دلار بود در حالی‌که در آمد کشور در چند سال گذشته 800 میلیارد دلار بوده است اما مردم از وضعیت اقتصادی راضی نیستند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه کشور در هشت سال گذشته خلاف جهت سند چشم‌انداز افق سال 1404 حرکت کرده است، تصریح کرد: رکود تورمی در سال‌های گذشته نتیجه سیاست‌های اقتصادی ناسازگار و تشدید تحریم غرب علیه ایران است.
قاسمی ادامه داد: رئیس‌جمهوری در دولت‌های هفتم و هشتم تخصص اقتصادی نداشت اما توانست علمای اقتصاد را در جایگاه‌های درست قرار دهد و اگر شیوه به همان شکل ادامه پیدا می‌کرد تورم 10.4 درصدی ابتدای سال 1384 می‌توانست تا پایان همان سال تک رقمی شود.

به اعتقاد وی رشد نقدینگی و استفاده از پول بانک مرکزی در تأمین مالی پروژه‌ها و نیز اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در چند سال گذشته، رکود تورمی را شدت بخشیده است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین اجرای پروژه مسکن مهر را از مهم‌ترین عوامل تورم در سال‌های گذشته در کشور خواند و افزود: بنا بر اظهارات وزیر راه‌ و شهرسازی 50 درصد تورم ناشی از پروژه مسکن مهر بوده است چرا که آنچه باید به دست مردم انجام می‌شد، دولتی شد و پول‌های پرقدرت بانک مرکزی را به میان آورد.

قاسمی تأکید کرد: البته این نکته نیز نباید فراموش شود که تحریم، قیمت برخی از کالاهای کشور را حتی تا 60 درصد نیز بالا برد؛ چرا که تولید در کشور بدون شک وابسته به واردات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده