خود پرداز سپهر

از این رو هاتف نیز انتخاب یک نمونه مناسب اسکناس پرداز را در دستور کار خود قرار داد و از میان نمونه های برتر جهانی، یک گزینه بسیار مناسب را برگزید. تولید کننده این اسکناس پرداز یک شرکت معتبر و جهانی با گستره و تنوع زیاد محصولات است که توانسته است نام خود را در سراسر جهان با محصولات مرغوب خود به ثبت برساند. شركت DeLaRue‌ توليد كننده يك پنجم Cash Dispenser  هاي جهان با محصول مرغوب خود 100 NMD توانسته است در جایگاه بالایی از این صنعت بایستد.

 اسکناس پرداز خودپرداز سپهر یکی از بهترین نمونه محصولات شرکت یاد شده است که با داشتن حداکثر 8 کاست با ظرفیت تقریبی 3000 اسکناس و توان شمارش بیش از 7 برگ در ثانیه و قابلیت ارائه ی 100 اسکناس در هر تراکنش و همچنین با هزینه­های کم تعمیر و نگهداری و دوام بالای قطعات نوید از یک عملکرد امیدبخش و درخور نیازهای ایران می دهد.

کارت خوان دستگاه به علت کیفیت بسیار بالا و هزینه صفر تعمیر و نگهداری در طول مدت کارکرد دستگاه­های هاتف تغییری نکرده است. این کارت خوان که محصول کشور ژاپن است در خودپردازهای معتبر جهانی به کار می رود. این کارت خوان که قابلیت کار با انواع کارت های مغناطیسی، هوشمند و Hybrid را دارد از گواهینامه ی EMV2000 برخوردار است و همین امر مهر تاییدی بر انتخاب مناسب هاتف در مورد این قطعه است. تعبیه مدار تغذی ی ذخیره امکان برگشت کارت به مشتری در هنگام بروز نوسانات یا قطعی برق را می دهد.

در مدل سینا از چاپگر حرارتی برای صدور رسید مشتری استفاده شده بود. هرچند این چاپگر کیفیت و دوام بسیار خوبی داشت به گونه­ای که هزینه تعمیر و نگهداری برای آن صفر بود اما بر اساس نیازمندی مشتریان به چاپگرهای سوزنی، این شرکت از میان تولید کنندگان مختلف جهان یک کیفیت معتبر ژاپنی را برای تامین برخی از قطعات چاپگر برگزیده است و تولید سایر قطعات و در نهایت تولید محصول نهایی در شرکت هاتف به انجام خواهد رسید.

بهبود گسترده ی قطعات مکانیکی و داخلی دستگاه و اعمال طراحی صنعتی و توجه به حداکثر دوام و کارایی در این دستگاه از دیگر مزیت های مدل جدید است. در مدل سینا به علت محدودیت تعداد ، تولید صنعتی بعضی از قطعات توجیه پذیر نبود اما در این مدل از بهترین و مرغوب ترین جنس قطعات برای رسیدن به حداکثر طول عمر و مقاومت در شرایط مختلف جوی و در برابر آسیب های فیزیکی استفاده می گردد. در این زمینه هاتف از مشاوره ی متخصص­ترین صاحب نظران در زمینه ی مواد کامپوزیت و تیم های طراحی صنعتی بهره برده است. توجه به استاندارد UL291 در مقوله ی امنیت فیزیکی، استاندارد استرالیا در مباحث طراحی صنعتی و بهره گیری از ایده های موجود در دستگاه های وارداتی دیگر نیز از جمله اقدامات انجام شده در جهت رسیدن به محصولی مطلوب است.

نمایشگر مرغوب صنعتی با روشنایی بسیار بالا و قابلیت دید در نور خورشید (1700 شمع بر متر مربع)، مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه و آسیب و نفوذ رطوبت و لرزش و رایانه ی صنعتی ضد ضربه و لرزش از دیگر قطعات بهبودیافته در طراحی جدید خودپردازهای هاتف است.
قدرت روشنایی این نمایشگر در نوع خود بین نمونه های وارداتی کم نظیر است و حتی بیش از نیازمندی های اعلام شده می باشد. استفاده از لایه ی محافظ ضد ضربه و آسیب بر روی آن که از شدت روشنایی نمی­کاهد و از  بازتاب نورهای محیط جلوگیری می کند از دیگر ویژگیهای موجود در سری جدید است.

صفحه کلید دستگاه سینا که در هاتف تولید گردید، مجهز به الگوریت های رمزنگاری DES و Triple DES بوده است. در مدل جدید علاوه بر حفظ این قابلیت، بسته به نوع نیاز مشتری استفاده از الگوریتم RSA1024 نیز امکان پذیر است. امکان اعمال Message Authentication Code (MAC ) بر روی کل پیغام ارسالی، امکان استفاده به عنوان Encryption Decryption Module (EDM ) و امکان ارسال کلیدهای رمزنگاری به صورت رمزشده ، همچنین امکان ذخیره سازی کلیدهای رمزنگاری مختلف دائم و موقت، سازگاری با استانداردهایی همچون ANSI X9.8 و حفاظت از کلید رمزنگاری در مقابل حملات امنیتی و از بین بردن آن در صورت آسیب امنیتی از دیگر ویژگیهای این قطعه می­باشد. توجه به قابلیت استفاده برای عموم (Access For All ) و سهولت کارکرد از دیگر ویژگیهای این قسمت است. همچنین مقاومت در برابر نفوذ آب و حرارت از ملزومات اساسی این قطعه است.

استفاده از سیستم حساس امنیتی و آلارم صوتی از ویژگیهای منحصر به فرد خودپردازهای هاتف بوده است. متاسفانه موارد استفاده نادرست از خودپرداز یا وارد کردن ضربه به قطعات مختلف آن و از جمله نمایشگر و کارت خوان همواره جزو دغدغه­های شرکت های سرویس دهنده­ی دستگاه های خودپرداز و بانک ها بوده است. دستگاه های وارداتی به علت فقدان سیستم امنیتی مناسب عملا در معرض آسیب بوده­اند و با وارد کردن ضربه به آن و حتی شکستن و از بین رفتن قطعاتی مثل نمایشگر هیچ واکنشی از خود بروز نمی­دهند. هاتف با در نظر داشتن این ملاحظات بومی در دستگاه مدل سینا از یک سیستم تشخیص ضربه و آلارم استفاده کرد و خوشبختانه این امر عملکرد بسیار خوبی را به جای نهاد به گونه ای که چند مورد حمله به دستگاه با رسیدن حداقل آسیب به آن، فعال شدن آلارم صوتی، گریز مهاجم از محل و حتی مراجعه ی نیروی انتظامی منجر گردید. در این حملات هیچ گونه آسیبی به قطعات الکترونیک دستگاه وارد نشد. باریک بودن شکاف ورودی کارت نیز از دیگر ملاحظات به کار رفته در این دستگاه است که ورود اشیای خارجی و مواد آتشزا به داخل را سد می کند.
بهره گیری از دوربین به عنوان یک مولف ی دیگر امنیتی در سری جدید لحاظ می گردد. ثبت تصویر کاربرانی که از کارت نادرست یا رمز اشتباه استفاده کرده­اند و همچنین ثبت تصویر در هنگام تلاش برای صدمه زدن به دستگاه از کارکردهای مطلوبی است که می­تواند تاثیر مستقیمی در امن کردن کار با خودپرداز داشته باشد.

استفاده از بارکد خوان نیز از قابلیت­های افزوده نسبت به مدل سینا است. این قطعه بنا بر اندازه و نوع بارکدهای استفاده شده در قبض­های مختلف به کار گرفته شده در کشور انتخاب گردیده است و نوع طراحی آن در استفاده مشتری از دستگاه تسهیل ایجاد می­کند.
بهره گیری از قطعات اختیاری سخت افزاری نیز بسته به نیاز مشتری امکان پذیر است. از آن رو که طراحی سخت افزار و نرم افزار دستگاه و انتخاب قطعات توسط این شرکت انجام می گیرد افزودن چنین قطعاتی بدون هیچ مشکلی انجام می­گیرد. از جمله مهمترین قطعات اختیاری قابل افزودن بنا به سفارش مشتری می­توان از UPS ، Statement Printer و Depository نام برد.

دارا بودن تاییدیه استاندارد EMV 2000 در هر دو سطح 1 و 2 مهر تاییدی بر سازگاری کامل این دستگاه با به روز ترین استانداردهای امنیت الکترونیک است. گواهی­نامه دریافت شده از شرکت KAL  موید این امر است. شرکت KAL ، در زمینه تولید محصولات نرم افزاری بر روی بستر استاندارهای باز در خودپرداز در جهان پیشتاز است. این شرکت نرم افزارهای خود را بر روی بستر WOSA/XFS و با پروتکل های ارتباطی ISO8583 و NDC   تامین کرده است و قابلیت اجرا بر روی انواع بسترهای سخت افزاری تولید شده توسط تولید کنندگان مختلف را دارد.

در مقوله ی پشتیبانی رویکرد هاتف استفاده از قطعات با کیفیت بالا در جهت کاستن از هزینه های تعمیر و نگهداری بوده است. همچنین طراحی بخش های مکانیکی و الکترونیک دستگاه به گونه ای انجام می پذیرد که حداکثر ساده سازی در این زمینه فراهم شود و تعویض یا تعمیر قطعات در کمترین زمان ممکن و با حداقل ضریب خطا امکان پذیر باشد.

هم اکنون با شرکت «ماشین­های اداری خوارزمی» که سالها تجربه نصب و سرویس دستگاه­های بانکی و خودپردازها را دارد و گستره ی نمایندگی های آن سراسر کشور است توافق به عمل آمده است تا خدمات نصب و تعمیر و نگهداری شبکه خودپردازهای هاتف توسط این شرکت انجام گردد.

نهایتا فرم ظاهری و رنگ دستگاه منطبق بر نیازها و نظرات مشتری انجام می پذیرد. از همین رو هاتف آماده خواهد بود تا میان نمای کلی شعب بانک و قالب خودپرداز هماهنگی به وجود آورد و حداکثر زیبایی را به محصول عرضه شده ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده