جزئیات سرقت ۵۰ میلیونی به روش اسکینر کانادایی/تفاوت اسکینر و POS

 

به نقل از ایسنا،سرهنگ محمد مهدی کاکوان در تشریح جزئیات دستگیری افرادی که با واردکردن دستگاه اسکینر اقدام به سرقت اطلاعات و اموال مردم می‌کردند، گفت: در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری فردی به نام «ناصر» با حضور در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران‌بزرگ عنوان کرد که از حساب وی ۲۳ میلیون تومان سرقت اینترنتی شده است.
 
وی با بیان اینکه این فرد در تحقیقات پلیسی عنوان داشت که این سرقت در حالی رخ می‌دهد که کارت عابربانک وی نزدش محفوظ است، گفت: با توجه به نوع پرونده، رسیدگی به زوایای پنهان این سرقت در دستور کار قرار گرفت.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا این که پرونده‌ای مشابه برای رسیدگی در اختیار ماموران فتای تهران‌بزرگ قرار گرفت، گفت: مالباخته که «حسین» نام داشت در بیست و پنجم خردادماه سال‌جاری به پلیس مراجعه و اعلام داشت در حالی که کارت عابربانک و اطلاعات حساب بانکی‌اش را به فردی نداده، اما مبلغ ۱۷ میلیون تومان از حساب وی برداشت غیرمجاز شده است.

کاکوان با بیان اینکه با توجه به وقوع دو پرونده مشاهده در مدت زمان کمتر از دو ماه و بررسی دقیق کارآگاهان، فرضیه استفاده از اسکینر در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت، گفت: اسکینر دستگاهی کوچک‌تر از دستگاه POS است که امکان ذخیره اطلاعات حساب بانکی افراد را داراست.

وی با بیان اینکه کارآگاهان در بررسی‌ها دریافتند که مقصد تمامی سرقت‌های انجام گرفته به یک فروشگاه پوشاک در شهرک‌غرب می‌رسد، گفت: در۲۷ خرداد‌ماه امسال پرونده‌ای به شکایت «احمد» که پیرو سرقت شش میلیون تومانی به شیوه و روش سرقت‌های پیشین انجام شده بود، برای پیگیری به پلیس فتا ارجاع شد وبررسی‌ کارآگاهان نشان داد که این پرونده نیز با فروشگاه پوشاک شهرک‌غرب در ارتباط است.

به گفته کاکوان، بررسی از مالباختگان نشان داد که تمامی این افراد در روزهای پیش از سرقت به این بوتیک مراجعه داشته‌اند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با بیان اینکه سرانجام پس از انجام تحقیقات، کارآگاهان پسری ۲۲ ساله به نام «صالح» که در بوتیک شهرک‌غرب فعالیت می‌کرد را شناسایی کردند گفت: این فرد پس از دستگیری، ظن ماموران در استفاده از دستگاه‌های اسکینر را به واقعیت بدل کرد و معترف شد که دستگاه اسکینر را از شخصی به نام «میلاد» که با خواهرش «نفیسه» در ارتباط بود، دریافت کرده و پس از سرقت اطلاعات خریداران، آنها را در اختیار «میلاد» قرار داده است.

کاکوان با بیان اینکه با شناسایی سرشاخه اصلی این سرقت‌ها، تحقیقات برای دستگیری این فرد آغاز شد، گفت: دریکم تیرماه امسال پرونده‌ای مشابه سایر پرونده‌ها برای رسیدگی به پلیس فتا ارجاع شد و مالباخته که «مهدی» نام داشت عنوان کرد که مبلغ چهار میلیون تومان از حساب وی برداشت شده که کارآگاهان در تحقیقات دریافتند این رقم از باشگاه ورزشی مردانه‌ای که در نزدیکی بوتیک «صالح» قرار داشت، ربوده شده که در این مورد فردی به نام «نادر» دستگیر شد که وی در اعترافات خود همانند اظهارات «صالح» عنوان داشت که دستگاه اسکینر را از فردی به نام «میلاد» دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه با تعیین نقش اصلی «میلاد» و «نفیسه» در این سرقت‌ها دستگیری آنان در دستور کار قرار گرفت، گفت: نفیسه که متوجه دستگیری برادرش (صالح) شده بود، اقدام به فرار کرده اما سرانجام در کرج دستگیر شد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با اشاره به وضعیت مالی بسیار خوب خانواده «نفیسه» و «میلاد»، گفت: با انجام تحقیقات «میلاد» در آستارا دستگیر شد.

کاکوان با بیان اینکه خانواده «میلاد» بسیار ثروتمند بود و این فرد حتی اقامت کانادا را نیز داشت، گفت: میلاد در اعترافات خود عنوان داشت که دستگاه اسکینر را از کشور کانادا وارد کرده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داد که «نفیسه» نیز به دلیل ارتباط با «میلاد» به وی کمک کرده است، گفت: اسکینر دستگاهی شبیه POS است که اطلاعات بانکی افراد را در درون خود ذخیره و با استفاده از کابل به کامپیوتر منتقل می‌شود که سارقان می‌توانند با استفاده از یک نرم‌افزار، این اطلاعات را به کار‌ت‌بانکی منتقل و از آن سوءاستفاده کنند.

تفاوت اسکینر و POS

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت درباره تفاوت بین دستگاه POS و اسکینر به ایسنا گفت: روی دستگاه POS، نام بانک ذکر شده و همچنین در برگه صورت‌حساب علاوه بر درج مبلغ و نام بانک، تاریخ استفاده نیز درج شده که لازم است کاربران نسبت به این مسئله دقت لازم را داشته باشند.

کاکوان با بیان اینکه بارها در مصاحبه‌هایش تاکید داشته که کاربران خود، اقدام به کشیدن کارت در دستگاه POS کنند، گفت: معمولا بنا به دلایلی فروشندگان کارت‌خرید را از افراد تحویل و خود اقدام به کشیدن آن می‌کنند که ممکن است از این غفلت سوءاستفاده شود و بار دیگر تاکید می‌شود که خریداران خود اقدام به استفاده از دستگاه‌های POS کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده