استفاده از پول الکترونیک در خدمت بهداشت/ادغام سرویس‌های خدمات بهداشت و درمان را با سرویس‌های پرداخت کارتی

در اغلب موارد پزشکان نیاز دارند هویت بیمار را برای اطمینان از داشتن حق بیمه معتبر کنترل کنند. در این‌گونه موارد استفاده از دستگاه POS بهترین راه برای انجام پروسه تایید هویت است/کارت‌های بهداشتی همچنین اطلاعات هویتی بیمار را ذخیره می‌کنند و پرداخت مستقیم خدمات پزشکی توسط شرکت بیمه خصوصی یا دولتی را برای پزشک متخصص یا بیمارستان فراهم می‌کند.

 سازمان جهانی بهداشت که در شهر ژنو پایتخت سوییس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است.

در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال 1946 تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال 1948 در نیویورک تنظیم و تصویب شد و اولین انجمن جهانی بهداشت اقدام به انتخاب روزی از سال به نام «روز جهانی بهداشت» نمود. از سال 1950، هر سال، 7 آوریل با نام روز جهانی بهداشت در سراسردنیا جشن گرفته می‌شود. به این بهانه قصد داریم به بررسی خدمات قابل ارایه شرکت‌های PSP دنیا به صنعت بهداشت و درمان پرداخته و به تاثیر شگرفی که این صنعت بر سلامت عمومی جامعه دارد بپردازیم.

بسیاری از سیستم‌های بهداشت و درمان در سراسر دنیا از سیستم پرداخت الکترونیک برای ارایه خدمات بیشتر به بیماران استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، پایانه‌های فروش ترکیبی از سرویس‌های خدمات بهداشت و درمان را با سرویس‌های پرداخت کارتی ارایه می‌دهند. در تعداد فزایندهای از برنامه‌های بهداشت و درمان، کارت بیمار حاوی اطلاعات پزشکی مربوط به وی است.

مزایای استفاده از پایانه‌های فروش ویژه صنایع بهداشت و درمان

– با استفاده از این دستگاه، بیمار اطلاعات پزشکی خود را کنترل می‌کند و به داده‌های مربوط به آن دسترسی دارد. در پروژه کارت بهداشت و درمان، حفاظت از اطلاعات شخصی بیمار اهمیت بسیاری دارد و داده‌ها فقط توسط یک متخصص پزشکی معین قابل دسترسی است.

– همچنین از طریق این طرح نسخه توسط متخصص بهداشت و درمان بر روی کارت بیمار ثبت می‌شود و پس از ارایه کارت به داروخانه، بیمار می‌تواند داروهای خود را تهیه کند. این فرایند منجر به کاهش کاغذبازی و بوروکراسی شده است. برای ارایه چنین سرویسی، یک پایانه فروش احتیاج به داشتن قابلیت‌های ارتباطی، مخصوصا ارتباط با سرعت بالا به بانک اطلاعاتی بیماران دارد تا نتایج تصاویر پزشکی را ارسال و دریافت کند.

– کارت‌های بهداشتی همچنین اطلاعات هویتی بیمار را ذخیره می‌کنند و پرداخت مستقیم خدمات پزشکی توسط شرکت بیمه خصوصی یا دولتی را برای پزشک متخصص یا بیمارستان فراهم می‌کند. کارتخوان‌های سه‌شیاری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که توانایی خوانش همزمان و تبادل اطلاعات بین کارت پزشکی بیمار، کارت پرداخت وی و کارت متخصص بهداشت را دارند. در این حالت و به لطف استفاده از  دستگاه‌های POS ویژه، تراکنش بین پذیرنده (پزشک یا بیمارستان)، بیمار و شرکت بیمه در زمان تراکنش تقسیم می‌گردد.

– از آنجا که بیشتر سازمان‌های بهداشتی و درمانی، برای انجام مسوولیت‌های اداری خود از سیستم مدیریت بیمار مبتنی بر کامپیوتر استفاده می‌کنند، این سازمان‌ها تمایل زیادی به یکپارچه‌سازی بخش‌های پرداخت و سوابق پزشکی بیمار با سیستم مدیریت خود دارند. بنابراین الکترونیک کردن هر چه بیشتر سیستم به‌خصوص با استفاده از کارت‌های درمانی و کارتخوان‌های آنها پاسخ مناسبی به نیازهای آنان است.

– در اکثر سیستم‌های درمانی در سراسر جهان، معمولا حقوق پرسنل و پزشکان و هزینه‌های نگهداری سیستم، توسط دولت‌ها و شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی پرداخت می‌شود. طبیعی است به‌عنوان پرداخت‌کننده هزینه‌ها، این سازمان‌ها تمایل زیادی به کنترل و ردیابی دقیق هزینه‌ها و پرسنل صنعت بهداشت دارند. با مجهز شدن بیماران به کارت و متخصصان به دستگاه‌های کارتخوان، ردیابی تمام تراکنش‌ها و ایجاد پایگاه کامل داده‌ها و در نهایت جلوگیری از انواع سواستفاده‌ها برای دولت‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

– در اغلب موارد پزشکان نیاز دارند هویت بیمار را برای اطمینان از داشتن حق بیمه معتبر کنترل کنند. در این‌گونه موارد استفاده از دستگاه POS بهترین راه برای انجام پروسه تایید هویت است. به‌طور مثال وارد کردن PIN یا در مواردی که به امنیت بیشتری احتیاج باشد، استفاده از کارتخوان‌های ثبت‌کننده اثرانگشت مناسب‌ترین راه‌حل برای احراز هویت بیمار است. دستگاه POS این کنترل را به صورت محلی با کارت بیمار یا با ایجاد ارتباط با سرور شرکت بیمه انجام می‌دهد.

کاهش انتقال آلودگی‌های عفونی و مسری

یکی دیگر از مواردی که ضرورت استفاده از سیستم پرداخت الکترونیک را برای همگان و به خصوص در صنعت پزشکی کشور دو چندان می‌کند معایب استفاده از پول نقد است. استفاده از اسکناس دارای معایب ذیل است:
1. جذب آلودگی‌های میکروبی و انگلی
2. انتقال آلودگی‌های میکروبی و انگلی
3. غیر قابل شستشو و ضد عفونی بودن آن
4. هزینه بالا جهت تعویض پول‌های مستعمل و همچنین آلوده
5. استفاده همگانی به جهت در دسترس بودن اشخاص با مشاغل مختلف (بهداشتی و غیربهداشتی)
6. عدم شناسایی پول آلوده از غیرآلوده

لذا با توجه به معایب بالا به نظر می‌رسد یکی از مهمترین و شاید کم‌نظیرترین عوامل انتقال‌دهنده بیماری‌های عفونی و انگلی در جامعه پول است و بسیاری از افراد، چه مشاغلی که با موادغذایی و چـه مشاغلی که با مواد عفونی و بیماری‌زا سروکار دارند با پول معامله می‌کنند. از مشاغلی مثل رفتگران شهرداری و خدمتکاران بیمارستان‌ها (بخش‌های عفونی) گرفته تا مشاغلی مثل فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها همه با پول سرو کار دارند و پول در حین معامله علاوه بر آلوده شدن، آلودگی را نیز به همه افراد جامعه انتقال می‌دهد.

گاهی کسبه‌ها و متصدیان مشاغل مختلف از جمله ضایعات فروشان و خریداران ضایعات که اقدام به خرید و فروش وسایل بیمارستانی هم می‌کنند در حین کار از پول استفاده کرده که تنوع این‌گونه مشاغل بیشترین آلودگی پولی را ایجاد می‌کند.

با توجه به گردش پول‌های آلوده، انتقال آلودگی میکروبی و انگلی از پایین‌ترین تا بالاترین قشر جامعه قطعی است و در این میان تنها کسانی که اصول بهداشت فردی را به‌شدت و با نظم خاص رعایت می‌کنند، از این قاعده مستثنی هستند. لذا توسعه استفاده از سیستم‌های پرداخت الکترونیک و فرهنگ‌سازی مناسب موجب کاهش انتقال آلودگی‌های میکروبی و انگلی ناشی از پول که یکی از عمده‌ترین عوامل انتقال بیماری به‌شمار می‌رود، خواهد شد.

خدمات شرکت ایران‌کیش به صنایع بهداشت و درمان

در حال حاضر و بعد از گذشت نزدیک به ده سال از تاسیس شرکت ایران‌کیش، این شرکت توانسته است خدمات پرداخت الکترونیک خود را برای بسیاری از درمانگاه‌ها، کیلنیک‌ها، بیمارستان‌ها، موسسات درمانی، مراکز ترک اعتیاد و مجتمع‌های پزشکی سراسر کشور مانند تهران، کرج، چابهار، قزوین، گرگان، تاکستان، آبیک، قم، یزد، بندرعباس، همدان، نور ،نوشهر، نشتارود، ساری، لاهیجان، کرمانشاه، کرمانشاه، زاهدان، زنجان، دامغان، پاکدشت و… ارایه نماید.

طبق قرارداد منعقده فیمابین شرکت ایران‌کیش و بانک رفاه در اسفند ماه سال گذشته و با توجه به نرم‌افزارهای مورد استفاده در بیمارستان‌های طرف قرارداد بانک رفاه دستگاه‌های کارتخوان متصل به کامپیوتر(PC POS)  با امکانات خاص نظیر درج نام بیمار، کد بیمه و کد بخش پذیرش بر روی پرفراژ این دستگاه‌ها نصب شده و تلاش‌های ویژه‌ای برای بهبود سیستم‌های پرداخت مورد نیاز این عزیزان در حال انجام است که نوید دستیابی و بهبود هر چه بهتر خدمات مورد نیاز را در آینده می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده