پیاده سازی الگوی پی پال در ایران

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر ولی الله سیف در دیدار ازگروه ملی انفورماتیک که با حضور محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی و اعضای هیات مدیره شرکت های زیر مجموعه گروه ملی انفورماتیک برگزار شد پس از شنیدن گزارش عملکرد مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، مدیران عامل شرکت های ملی انفورماتیک، خدمات انفورماتیک، شاپرک و کاشف اظهار داشت : این نشست باید پیش از این برگزار می شد اما اطمینان خاطر از درستی روند حرکتی گروه های متعهد و متخصص که در این حوزه فعالیت می کنند؛ باعث شد تا با خاطری جمع از این بخش تمرکز بیشتری بر روی سایر موضوعات داشته باشیم.

وی اقدامات صورت گرفته دراین بخش را در خور اهمیت و شایسته تقدیر دانست و در عین حال خاطر نشان ساخت: رصد آخرین تحولات روز دنیا در این حوزه و تطبیق آن ها با نیاز شبکه بانکی کشور یک ضرورت است اما پیش از هر اقدامی باید نتایج و دستاوردهای محتمل آن شناسایی و در نهایت اجرای آن در دستور کار قرار گیرد. وی خاطر نشان کرد: باید با چشمانی باز به استقبال تحولات روز رفت.

دیدار دکتر سیف از گروه ملی انفورماتیک

گروه ملی انفورماتیک مجری طرح های IT بانک مرکزی

پیش از سخنان رئیس کل بانک مرکزی ناصر حکیمی مدیرکل اداره فناوری اطلاعات بانک مرکزی در خصوص روند توسعه بانکداری الکترونیک در کشور اظهار داشت: توسعه بانکداری الکترونیک به طور مدون از سال 72 در کشور با اتوماسیون خدمات بانکی آغاز شد و با شکل گیری شتاب اوج گرفت؛ تاجاییکه هم اکنون شاهد طرح و اجرای پروژه های بزرگی در این حوزه هستیم که جایگاه نظارتی بانک مرکزی را بسیار ارتقاء داده است.

وی گروه ملی انفورماتیک را مجری طرح های IT بانک مرکزی دانست و یاد آور شد: با تاسیس این شرکت و زیر مجموعه آن وضعیت انفعالی بخش نرم افرار و سخت افزار بانک مرکزی تا حدود زیادی از میان رفت. به عنوان مثال در پروژه هایی مثل اعتبارات اسنادی تامین زیر ساخت بر عهده شرکت خدمات انفورماتیک قرار گرفت و استعلامات مربوطه به وسیله بخش نرم افزار بانک مرکزی انجام شد.در مجموع گروه ملی انفورماتیک روی پروژه های پر حجم بانک مرکزی فعالیت می کرد و بانک مرکزی نیز روی موضوعاتی چون داده کاوی،هوش تجاری و تهیه گزارش های مدیریتی با تکیه بر مدیریت تراکنش های شرکت های زیر مجموعه تمرکزنموده که به این ترتیب وظایف بر اساس حوزه عملکردی تعریف و اجرایی شده است.

تعیین مشاور برای استقرار این نقشه راه بانکداری الکترونیک بانک مرکزی

عیدی مراد مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز با بر شمردن اهم اقدامات صورت گرفته در بیش از بیست سال فعالیت این شرکت یاد آور شد: یکی از اقداماتی که در طی این سالها مغفول مانده بود تهیه برنامه استراتژیک شرکت بود که طی دوسال اخیر این مهم اجرایی شد و در این برنامه گروه ملی انفورماتیک به عنوان بازوی فناورانه بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

وی تدوین نقشه راه بانکداری را به عنوان یکی دیگر از فعالیت های برجسته سالهای اخیر این شرکت عنوان نمود و یاد آور شد: هم اکنون در حال انتخاب مشاور برای استقرار این نقشه راه هستیم.

بحث ارتباط صنعت و دانشگاه و ایجاد دفاتری در دانشگاههای مطرح کشور برای ایجاد و توسعه فضای تعاملی با دانشگاهها از دیگر موضوعاتی بود که مهندس عیدی مراد به آن اشاره نمود.مشخص نمودن وضعیت شرکت داده ورزی فرادیس البرز و نظارت بر مطابقت برنامه استراتژیک شرکت های زیر مجموعه با برنامه استراتژیک شرکت از دیگر برنامه هایی بود که مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک به عنوان اقدامات در حال اجرا به آن پرداخت.

بومی سازی سامانه های حاکمیتی
در بخش دیگر این مراسم سید ابوطالب نجفی با بیان جمله ای از برت کینگ نظریه پرداز مطرح حوزه بانکی با این مضمون که ” بانک جایی است که من هستم و عملیات بانکی را باید هر زمان که می خواهم بتوانم انجام دهم”اظهار داشت: با توجه به روندی که نظام بانکداری پیش رو دارد و همچنین روند سریع تغییرات فناوری مانند بحث اینترنت اشیا و افزایش تعداد کانال های ارائه خدمات بانکی، تجهیز رگولاتوری به فناوری های جدیدی که قدرت نظارت آنرا افزایش دهد؛ یک ضرورت به شمار می رود که خوشبختانه این اهمیت توسط بانک مرکزی احساس شده است.

وی در ادامه به ساختار سازمانی شرکت اشاره کرد و افزود: در قالب این ساختار 1200 نفر مشغول به کار هستند و هم اکنون تعداد قابل توجهی پروژه حاکمیتی و پروژه هایی در راستای پایداری سامانه ها و استمرار کسب و کار و صنعت بانکی و پروژه هایی به منظور ظرفیت سازی در شرکت اجرایی و یا در دستور کار شرکت قرار دارد.
تدوین برنامه استراتژیک شرکت در راستای توسعه بانکداری الکترونیک در کشور و ارتقاء جایگاه نظارتی بانک مرکزی و حرکت به سمت بومی سازی تمامی سامانه های حاکمیتی همچون آریا ساتنا، آریا پایا و بسیاری پروژه های دیگر و توجه ویژه به ایجاد سایت های پشتیبان که در نهایت رسیدن به پایداری 98 درصد در ارائه خدمات را به همراه آورده است؛از جمله فعالیت هایی بود کهبه گفته مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در طی این سالها به ثمر نشسته است.

وی سالهای 88 تا 93 را سالهای بلوغ سامانه های حاکمیتی توصیف کرد و افزود:سالهای 72 تا 77 دوره شکل گیری شرکت بود که در این سالها شاهد آغاز عملیات طرح جامع اتوماسیون بانکی و تولید و استقرار اولین سامانه کربنکینگ در کشور بودیم و در سالهای 78تا 88 که دوره رشد شرکت به شمار می آید شاهد راه اندازی سامانه شتاب، توسعه سایت های پشتیبان، آغاز فعالیت شبکهVNB ، بهره برداری از سامانه ساتنا، مکنا، راه اندازی پایا و … بوده و سالهای 89 تا 94 که سالهای تثبیت ، پایداری و نظارت بوده، شاهد بومی سازی محصولات حاکمیتی، راه اندازی چکاوک،نسیم، شفق،شاپرک، کاشف و …بوده ایم.

وی اظهار امید واری کرد: سال 94 نیز همچنان این روند ادامه یابد و پروژه هایی چون نشتا که مربوط به استاندارد سازی فرایند های بانکی، سناب، تحقق جزیره بدون نقد در کیش، مینا که به نوعی برگرفته از فناوری پی پل است ، توسعه NIBN،اقدامات تکمیلی در راستای اتحادیه پایاپای آسیا- بانک مرکزی و … در مسیر برنامه ها و اهداف تعریف شده پیگیری و اجرایی شود.در ادامه این نشست مدیران عامل شاپرک و کاشف نیز به ارائه گزارش خود پرداختند و پس از مراسم افطار حاضران از تمامی بخش های سایت میرداماد بازدید به عمل آورند.

درباره پی پال
پی پل در حقیقت یک حساب بانکی اینترنتی است که امکان پرداخت و دریافت پول در وب را براحتی فراهم آورده است .
شرکت پی پال در کشور آمریکا قرار دارد و بیش از یکصد میلیون کاربر در سطح جهان از این حساب برای خرید ، فروش و کلیه پرداخت های خود استفاده می کنند و بعلت امنیت و هماهنگی با کلیه کارت های اعتباری و حساب های بانکی محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران اینترنت دارد.
از جمله خدماتی که می توان با استفاده از این حساب بانکی معتبر دریافت کرد عبارتند از :
– دریافت ، پرداخت و انتقال وجه به حساب دیگران
– خرید و فروش کالا در سایت معتبر Ebay
– خرید از 90درصد سایتهای اینترنتی مانند سایت های فروش دامنه و فضای میزبانی وب ، فروشندگان نرم افزار و پرداخت حق عضویت در سایت هایی مانند رپیدشیر و …
– انتقال از حساب paypal به حساب بانکی و یا کارت اعتباری خود
– فروش و ارائه خدمات خود در اینترنت و دریافت وجه آن از طریق این حساب
– و …

اقتتاح یک حساب پی پال بسیار راحت و رایگان است (البته برای کشور ما بعلت تحریم محدودیت هایی وجود دارد)
در پی پال سه نوع حساب وجود دارد Personal , Premier , Business
حساب personal (شخصی) بعنوان یک حساب عادی برای گردش های مالی در سطح کم بکار می رود.
حساب Premier علاوه بر قابلیت‌های حساب شخصی، توان دریافت کارت اعتباری، کارت بانکی و حساب بانکی را هم دارد. بعلاوه مشخصه‌هایی مانند سبد خرید و گزارش پرداخت نیز دارد. داشتن این نوع حساب مشمول پرداخت هزینه است.

نوع دیگر حساب، بیزنسی است و مخصوص افرادی است که کارهای تجاری بزرگتر دارند و یا فروشگاه آنلاین را اداره می‌کنند. این حساب می‌تواند تحت نام بیزنس شما باشد. امکانات این سیستم بسیار خوب است. برای استفاده از این حساب هم باید پول پرداخت نمائید.

حساب PayPal را می‌توان در چند دقیقه باز کرد. کارهای بررسی اعتبار، قبلا بوسیله موسسه کارت اعتباری و بانک شما انجام شده است. حال باید به PayPal بگویید که اطلاعات شما را به ایمیل‌تان وصل کند. اطلاعات شما بصورت محرمانه نزد PayPal میماند و ایمیل‌تان بعنوان PayPal ID واحد شما انتخاب می‌شود. آدرس ایمیل و آدرس ارسال بسته شما تنها اطلاعاتی است که به رویت در می‌آید.

نکات مهم در مورد paypal

برای استفاده از حساب paypal لازم است شما اطلاعاتی در مورد قوانین این سایت داشته باشید تا دچار مشکل نشوید تا احتمالا متحمل ضرر مالی نگردید !

همانطور که می دانید کشور ایران بعلت تحریمات اقتصادی حق استفاده از این حساب را ندارد و کاربران ایرانی متاسفانه مجبور هستند با هویت جعلی اقدام به افتتاح و استفاده از این حساب نمایند و چون این سایت اخیرا نسبت به این قضیه سختگیری بیشتری بخرج میدهد باید در استفاده از این حساب محطاط تر عمل کنید بدین منظور به نکات زیر توجه نمائید :

برای افتتاح و کار با این حساب حتما از IP ثابت اختصاصی غیر ایرانی استفاده کنید .توصیه میشود فقط در صورت ضرورت به حساب خود مراجعه کنید زیرا تمامی گزارشات توسط ایمیل بطور اتوماتیک برایتان ارسال میشودر و نیازی به مراجعه مکرر به حساب paypal خود ندارید.

برای ثبت نام از کشور های “آمریکا،انگلیس،کانادا،استà ? الیا” استفده نکنید زیرا این کشورها برای وریفای شدن احتیاج به حساب بانکی دارند که اینکار بسیار مشکل است شما بهتر است از کشور هند برای اینکار استفاده کنید یعنی یک آدرس هند را وارد کنید تا شما را بعنوان یک شهروند هندی بشناسند و حتما سئوالات امنیتی که در هنگام ثبت نام وارد می کنید را بخاطر بسپارید . توجه کنید که حساب شما حتما باید وریفای (verify) شود برای اینمنظور شما میتوانید با یک ویزا کارت اقدام به وریفای کردن حساب نمائید (با ما تماس بگیرید) زیرا در قوانین جدید حسابهای غیر وریفای نمیتوانند پول از حساب خود منتقل نمایند .

در حساب پی پال بر خلاف حساب ایگولد تنها آدزس آی پی و نام کشور را برای عضویت چک نمی کنند بلکه به روشهای مختلف کار با حساب پی پال را برای افراد غیر مجاز مانند ایرانی ها نا امن می کنند، به طوری که پی پال امکان دارد به صورت زیر شما را آزمایش کند:
1- پی پال به صورت تصادفی هر ماه چند هزار حساب را موقتا بسته و شماره حساب بانکی و یا سوال امنیتی از شما می پرسد که در صورت پاسخ صحیح حساب همان لحظه به حالت اول باز می گردد و قابل استفاده می شود.

2- اگر از حساب بانکی معتبر استفاده نکرده باشید و از کارتهای اعتباری برای وریفای شده استفاده کرده باشید همیشه مواظب آی پی شماست که در صورت ثابت نبودن آن سعی می کند از وجود شما در کشور ثبت نام شده و آدرس معتبر شما اطمینان حاصل کند.

3- در افتتاح حساب پی پال در صورتی که مبلغ واریزی به حساب به 100 دلار برسد ممکن است از شما درخواست کند که آدرس خود را با فکس فیش تلفن خود تایید کنید که امکان دارد در بعضی مواقع قبل ار اینکه موجودی به 100$ برسد نیز این درخواست را داشته باشد.

4- در صورتی که از آی پی مشترک استفاده کنید، امکان دارد پی پال حساب شما را موقتا بسته و درخواست مدارک معتبری که تایید کننده مشخصات شماست را داشته باشد.

حساب پی پالی که آدرس آن وریفای شده است و حساب بانکی معتبر در آن ثبت شده باشد از اعتبار بیشتری برخوردار است به طوری که در بعضی از مواقع حتی اگر با آی پی ایران هم وارد حساب شوید حساب را بلوک نمی کند اما اگر در ایران می خواهید از پی پال استفاده کنید حتما آدرس را وریفای کنید و همیشه با یک آی پی اختصاصی وارد حساب خود شوید در این صورت با آسودگی خاطر می توانید از حساب در ایران استفاده نمایید.

حساب پی پال با سایر حسابها کاملا” متفاوت است زیرا روش تایید آن به صورت چند مرحله است به این صورت که وقتی ایمیل و آی پی را چک نمود به مرحله تایید بعد وارد می شوید که استعلام حساب بانکی شماست آنها چک می کنند که آیا این حساب وجود خارجی دارد و مربوط به کدام کشور است و به همین صورت ادامه پیدا می کند تا مرحله آخر که آنها یا با شما تماس می گیرند و یا از شما درخواست فاکس کپی یکی از مدارک را می کنند که پس از تایید شدن همانند پی پال به صورت دقیق آی پی را چک نمی کند ولی به تراکنشها توجه دارد که با کدام کشور صورت می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده