نکاتی در مورد نگهداری بهینه از دستگاه کارتخوان

مدتی است به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز ، بالارفتن هزینه هر تراکنش و همچنین هزینه واردات دستگاه های کارتخوان و رول های کاغذ شرکت های ارائه خدمات پرداخت مدل های تجاری خود را تغییر داده اند و مثل سابق دستگاه های کارتخوان سیار یا حتی ثابت را به صورت امانی واگذار نمی کنند و اقدام به فروش آنها می نمایند.در این روش بانک یا شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت هزینه دستگاه را پرداخت نمی کند لذا دغدغه ای هم به لحاظ بازگشت سرمایه ندارد.پیش از اجرای این مدل چون بانک ها یا شرکت های پرداخت روی این ابزارها سرمایه گذاری می کردند و آنها را به صورت امانی یا رایگان در اختیار کاربران قرار می دادند، می بایست از طریق رسوب سرمایه شما در بانک مربوطه یا کارمزد شاپرکی تراکنش های انجام شده روی کارتخوان در مدت معینی بازگشت سرمایه را پیش بینی می کردند و به همین دلیل زمانی که شما برای دریافت دستگاه کارتخوان به شعبه بانک خود مراجعه می کردید یا زمان زیادی باید در صف انتظار می ماندید و یا به دلیل گردش حساب کم ، کلا دستگاه در اختیار شما قرار نمی گرفت یا اگر به هر روشی دستگاه را دریافت می کردید به دلیل کمبود موجودی در حساب یا تعداد تراکنش کم پس از مدتی دستگاه از شما پس گرفته می شد تا در اختیار مشتریان با اولویت های بالاتری قرارگیرد.

با تلاش های فراوانی که توسط برخی شرکت های پیشرو در ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از جمله شرکت ایرانکیش و فن آوا کارت در کشور انجام شد، امروز شما می توانید به سادگی اقدام به خرید دستگاه کارتخوان ثابت یا سیار بر اساس نیاز و سلیقه خود نمائید.در گذشته چون شما مالک دستگاه نبودید ، پشتیبان شرکت پرداخت هر ماه برای تست سلامت دستگاه به شما مراجعه می کرد ، اما حالا شما مالک دستگاه کارتخوان خود هستید پس لازم است نکات ریزی را در مورد نگهداری بهینه از آن بدانید.

1-دستگاه شما یک دستگاه با ضریب امنیتی بسیار بالاست
دستگاه های کارتخوان تقریبا کامپیوتر های کوچکی هستند که برای امنیت دارنده کارت و پذیرنده با ویژگی های امنیتی خاصی طراحی شده اند.از جمله این ویژگی های امنیتی می توان به حساسیت دستگاه به ضربه یا بازشدن پیچ ها اشاره نمود.دستگاه های کارتخوان در اثر ضربه به حالت قفل وارد می شوند و صرفا شرکت های پشتیبان یا گارانتی کننده دستگاه می توانند مجدد آنها را راه اندازی نمایند.همچنین هر گونه تلاش برای بازکردن پیچ های اصلی دستگاه منجر به از بین رفتن اطلاعات داخلی و نرم افزارهای مربوطه می شود که بازگرداندن آن صرفا توسط تعمیرکاران مجاز امکان پذیر است.لذا توصیه می شود از وارد آمدن ضربه به دستگاه جلوگیری نمائید و اکیدا توصیه می شود از باز کردن پیچ ها به هر دلیل خودداری فرمائید.

2-هد مغناطیسی کارتخوان
هد مغناطیسی قطعه ای بسیار کوچک و فلزی است که زمانی که شما کارت مغناطیسی خود را داخل شیار مربوطه می کشید، این هد نوار سیاه رنگ مغناطیسی کارت که شامل اطلاعات شماست را می خواند و به پردازنده دستگاه انتقال می دهد.این هد ها به ندرت خراب میشوند و بر اساس شرکت تولید کننده دارای عمر مفید هستند.ممکن است این هد بدلیل گرد و غبار یا جسم خارجی دچار اختلال در عملکرد شود.بهتر است هر ماه یکبار نسبت به تمیز کردن ان اقدام نمائید.برای این کار کافیست یک دستمال مرطوب را با کمی الکل آغشته کنید و دور یک کارت بانکی بپیچید سپس چندین بار به آرامی در شیار مربوط به کارت کشیدن بکشید.بهتر است دستگاه در زمان این کار در حالت خاموش باشد.

3-باطری
معمولا در دستگاه های کارتخوان سیار دو باطری تعبیه شده است.یکی از باطری ها جزو قطعات داخلی دستگاه است که برای کاربران معمولی قابل مشاهده نیست این باطری مخصوص عملیات داخلی دستگاه است و صرفا توسط تعمیرکاران مجاز قابل تعویض می باشد.باطری دوم باطری است که کاربر آن را مشاهده می کند و معمولا با بازکردن پشت دستگاه(وابسته به مدل) قابل مشاهده است.همانطور که قبلا ذکر شد بازکردن پیچهای اصلی دستگاه منجر به آسیب نرم افزاری و قفل شدن دستگاه می گردد توجه کنید که معمولا تنها یک پیچ مشخص در دستگاه وجود دارد که برای دسترسی کاربر به محل سیمکارت و تعویض باطری طراحی شده است.در صورتی که آن را مشاهده نمیکنید یا شک دارید بهتر است به دفترچه راهنما دستگاه مراجعه نمائید.معمولا پیچ های این قسمت با دست قابل بازشدن هستند.باطری اصلی دستگاه معمولا از خانواده باطری های قابل شارژ لیتیومی است.باطری یکی از مهمترین اجزا دستگاه کارتخوان سیار است پس نگهداری بهینه از آن ضروری است.توصیه می شود پس از خرید دستگاه از سلامت باطری اطمینان حاصل نمائید.از شارژ اصلی دستگاه استفاده کنید جریان نامناسب برق می تواند موجب از بین رفتن باطری یا کم کردن عمر مفید آن باشد.بهتر است بر اساس راهنما زمان روشن ماندن دستگاه را تنظیم نمائید تا بر اساس نیاز دستگاه مدت زمان بیشتری قابل استفاده باشد و باطری آن کمتر مصرف گردد.

4-محل سیمکارت
دستگاه های کارتخوان سیار بر اساس برند تولید کننده دارای یک یا چند محل سیمکارت هستند که معمولا این اسلات ها زیر باطری طراحی می شوند.از فشارآوردن یا وارد کردن هرگونه شی ء خارجی به این محل اکیدا خودداری فرمائید.محل سیمکارت به لحاظ ظاهر مشابه اسلات های SAM کارت است.معمولا این اسلات ها کنار هم طراحی می شوند.توجه کنید که سیمکارت را اشتباها در در محل SAM وارد نکنید.سیمکارت قطع نانو یا میکرو قابل استفاده در دستگا های کارتخوان نمی باشد لذا سیمکارت را از قطع اصلی خود خارج ننمائید.

5-محل قرارگرفتن رول کاغذ
معمولا در هر دستگاه سیار محلی برای قراردادن رول کاغذ طراحی شده است.دستگاه بدون رول کاغذ توانائی انجام عملیات بانکی را ندارد .سنسور مربوطه در این محفظه قراردارد.پس از مدتی به دلیل گردو غبار یا پودر جدا شده از کاغذ های حرارتی این سنسور دچار اختلال در عملکرد می شود.لذا بهتر است بر اساس مدت استفاده ، این محفظه توسط فشار باد ملایم یا جاروبرقی معمولی و دستمال آغشته به کمی الکل نظافت شود.

6-لیبل سریال
دستگاه شما دارای یک شناسنامه است ،شماره سریال دستگاه که روی دستگاه باید حتما الصاق شده باشد و عینا همین سریال از طریق منو نرم افزاری قابل مشاهده و چاپ است.برای دریافت خدمات پس از فروش داشتن شماره سریال مجاز الزامی است.اگر از دستگاه های کارتخوان سیار وریفون استفاده می کنید می توانید در این صفحه .شماره سریال خود را استعلام کنید

7-پیامهای غیر عادی
در صورتی که روی دستگاه پیامهای غیر عادی مشاهده می کنید برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده احتمالی با تعمیر کاران مجاز تماس بگیرید و به صورت تلفنی راهنمائی بگیرید.

8-تنظیمات
پس از تنطیمات اولیه از ورود به قسمت های مدیریت دستگاه خود داری نمائید.ورود مکرر رمز اشتباه در برخی از منو ها موجب قفل شدن دستگاه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده