زمان تغییر نرخ سود بانکی /برداشت شبانه از حساب بانکها در دست بررسی

پرونده برداشت شبانه در دست بررسی است. اگر تخلفی توسط بانکی صورت گرفته باشد، متناسب با تخلف با آن برخورد خواهد کرد اما بانک‌هایی که تخلف نکرده اند، مابه التفاوت را دریافت خواهند کرد./هم اکنون شرایط برای تغییر نرخ سود بانکی مطلوب نیست،

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ولی الله سیف امروز در حاشیه 24 همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قرار دارد یا خیر؟ گفت: جهت گیری نظام بانکی تحول است. بر این اساس، باید تحولی که مورد نظر دولت یازدهم است، به وجود آید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هم اکنون شرایط برای تغییر نرخ سود بانکی مطلوب نیست، اظهارداشت: باید برنامه ریزی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت به سمت تحول باشد و در گام اول باید تورم موجود کنترل شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهند اما هم اکنون مسئله اینجاست که آیا نرخ سود بانکی باید افزایش یابد یا تورم کنترل شود.

سیف ادامه داد: باید در درجه اول بتوانیم نسبت به تورم اقدامات لازم را انجام دهیم تا پس از آن این تعادل به وجود آید.

وی در خصوص تغییر سود بانکی تا پایان سال گفت: فعلا برنامه ای برای تغییر سود بانکی در دستور کار نیست اما اجازه دهید تا با گذشت زمان شرایط لازم برای برنامه ریزی و اعلام برنامه دولت در این راستا فراهم شود.

رئیس بانک مرکزی گفت: تعادل مطلوب در اقتصاد باید ایجاد شود و بعد از آن برنامه های برای تغییر نرخ سود بانکی اعلام خواهد شد.

تعیین تکلیف پول‌های شبانه برداشتی از بانکها

از رئیس کل بانک مرکزی سئوال شد آیا پول‌های شبانه برداشتی از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی که در دولت گذشته اتفاق افتاد، به حساب بانکها بازگردانده خواهد شد؟ که وی در پاسخ گفت: بررسی می کنیم و اگر تخلفی صورت نگرفته باشد، پول‌ها را برمی‌گردانیم.

وی توضیح داد: پرونده این موضوع در دست بررسی است. بانک مرکزی این موضوع را بررسی می کند و اگر تخلفی توسط بانکی صورت گرفته باشد، متناسب با تخلف با آن برخورد خواهد کرد اما بانک‌هایی که تخلف نکرده اند، مابه التفاوت را دریافت خواهند کرد.

برنامه شوک‌آور و ضربتی برای بازار ارز نداریم

وی در مورد برنامه بانک مرکزی برای بازار ارز گفت: در حال حاضر بازار ارز متعادل است و برنامه ای که در این زمینه داریم، کوتاه مدت نیست، در عین حال هیچ برنامه ضربتی و شوک آور برای بازار ارز نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که پرداخت ارز به کالاهای اساسی چه شد؟ گفت: در مورد پرداخت ارز به کالاهای اساسی در حال  رسیدگی هستیم و به زودی چگونگی اختصاص ارز به کالاهای اساسی نیز مشخص خواهد شد.

دغدغه ای به نام استقلال بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در سخنرانی در این همایش با بیان این که دغدغه استقلال بانک مرکزی فقط دغدغه رئیس کل نیست و دغدغه همه اعضای دولت و رئیس جمهور است گفت: پیش نیاز تحقق اهداف اقتصادی انسجام تیم اقتصادی دولت است.

سیف گفت: قرار بود قانون بانکداری بدون ربا مورد بازنگری قرار گیرد تا به یک قانون دائم تبدیل شود اما این فرصت هیچگاه ایجاد نشد. بنابراین نقاط ضعف بانکداری بدون ربا را شناسایی کنیم و نسبت به رفع آن اقدام نماییم.

وی بر انطباق عملیات بانکی با موازین اسلامی تاکید کرد و گفت: سیاست گذار پولی در ایران برای بیش از 30 سال از متعارف ترین ابزار مدیریت بازار پول یعنی نرخ سود سیاستی محروم کرده ولی در عین حال در نتیجه امکان ناپذیری فنی کنترل حجم پول در بانکداری مرکزی بدون ربا یعنی تورم موزوم و لجام گسیته پاسخگو نگه داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این ارتباط برای اجتناب از قضاوت های شخصی باید معیارهایی قابل اتکا، میزان میل به اهداف را طراحی و اندازه گیری کرد.

وی گفت: اگر الگوی یکپارچه بانکداری اسلامی را برای کشور امری مسلم می دانیم، این سئوال مطرح است که چرا باید همه بانکها از حیث انطباق و رعایت موازین اسلامی یکسان هستند.

سیف ادامه داد: درجه اصلاحی بانکها در کشور می تواند متفاوت باشد و باید از این حیث رقابت سالم و عاری از تقلب و ظاهر سازی بین بانکها به وجود آید.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: مقررات و رویه های بانک مرکزی باید درجه ای از آزادی عمل برای بانکها قائل شود تا بتوانند با نوآوری شیوه های جدید تامین مالی اسلامی با یکدیگر به رقابت پردازند. باید امتیازات تشویقی برای بانکهایی که نه در بخش نامه و دستورالعمل که در عرصه عینی بانکداری موفق شده اند اسلامی تر عمل کنند، در نظر گرفت.

سیف گفت: شاید یکی از وظایف مهم حاکمیت این باشد که کمک کند از حیث انطباق با موازین شرعی به صورت علمی در کشور جامه عمل بپوشد.

وی با بیان این که بانکداری اسلامی مراکزی دارد که نازل ترین آن قانون و دستورالعمل است گفت: شاید انتقاد به حقی باشد که بانکداری اسلامی در ایران خیلی از این مرحله فراتر نرفته و در این مرحله هم حق مطلب به خوبی ادا نشده است.

وی ادامه داد: بالاتری مرتبه بانکداری اسلامی فراتر حفظ تظاهرات شرعی، زمانی حاصل می شود که بتواند پاسخگوی نیازهای مالی کشور، عدالت محور و اخلاق مدار باشد.

سیف گفت: بانک بدون ربا از جهت نوع فعالیت ها و ماموریت ها مانند بانک سنتی است و تنها تفاوت آن با بانک ربوی در ماهیت حقوقی قراردادهای بانک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده