تقویت شاپرک با ایجاد نظام عادلانه مبتنی بر کسب‌و‌کار / بکارگیری NFC در بانک پارسیان به زودی عملیاتی می شود

و مقدمات اولیه آن در حد مطلوبی انجام شده‌است./پیاده سازی شاپرک برای نظام پرداخت ضروری بود و امید است شاپرک با ایجاد نظام عادلانه مبتنی بر کسب وکار و نگاه حرفه ای تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  محمود رضا قلی ، معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان ، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با اشاره به دشواربودن حفظ جایگاه نخست در حوزه بانکداری الکترونیک ،تداوم این جایگاه را نیازمند برنامه ریزی مدون و منسجم دانست و برنامه های آتی حوزه انفورماتیک بانک پارسیان را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهم ترین برنامه IT بانک راه اندازی سیستم جامع لوتوس است ، گفت: سرمایه گذاری سنگینی طی چند سال اخیر روی این سامانه صورت گرفته و شرکت کاسپین متولی آن است ،در حال حاضر نیزفعالیت های تحقیقاتی برای پیاده سازی این سامانه یکپارچه در حال انجام است و سال بعد عملیاتی خواهد شد.

 معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان درادامه به قابلیت های لوتوس اشاره کرد واظهار داشت: لوتوس مبتنی بر سرویس دیده شده وبه گونه ای طراحی شده است که هر سیستم وسامانه ای مبتنی بر مدلی که در کربنکینگ دیده شده قابلیت اجرا داشته باشد و شاکله اصلی آن نیز بر اساس بانکداری خارج شعبه‌ای و برای کانال‌های متنوع، مختلف و با توجه به بانکداری خانگی ، اینترنت بانکینگ ، موبایل بنکینگ ، تلفن‌بانک، افزایش تنوع در حوزه بانکداری الکترونیک وهمچنین نگاه ویژه به بخش مدیریت خواسته های جدید  و ارائه سرویس‌ها به شکل Time to market (ارائه به بازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن) وبه عبارتی تمرکز روی بانکداری آینده خواهد بود.

رضا قلی در ادامه خاطر نشان ساخت: بهره گیری از تکنولوژی NFC (near field communication) در پرداخت ها نیز از مجموعه سرویس هایی است که با آمدن لوتوس عملیاتی خواهد شد که بیش از  دو یا سه حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد به طوریکه در نظر داریم پس  از عرضه آن با برخی از سازمان ها برای گسترش وتنوع بخشی خدمات ارتباط برقرار کنیم ؛ به طور مثال پرداخت  با استفاده از تکنولوژی NFC در حوزه ticketing سبب تسهیل امور خواهد شد که پارسیان در این حوزه ورود خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نگاه جدیدی در جهان نسبت به تکنولوژی NFC وجود دارد ،ادامه داد:برای بکارگیری NFC هم از تجربیات تجارت الکترونیک پارسیان به عنوان بازوی IT بانک وهم از تجربیات  مجموعه معاونت فناوری اطلاعات بهره بردیم وبه عبارتی تولد NFCدر پارسیان محصول این دو حوزه است و مقدمات اولیه آن در حد مطلوبی انجام شده‌است.

معاون  فناوری اطلاعات بانک پارسیان در خصوص علل اصلی تاخیر در پیاده سازی لوتوس عنوان کرد : اگر مخاطرات پایان سال نبود، لوتوس پایان سال جاری به بهره برداری می رسید. همانطور که آمار نشان می دهد بیش  از 90 درصد تراکنش های پارسیان غیر حضوری است بنابراین نمیتوانستیم در این زمینه ریسک کنیم و به لحاظ یکسری ملاحظات و کاهش ریسک عملیاتی سیستم جدید و  همچنین بحث شاپرک که اخیرا عملیاتی شده است و بانک‌ها هنوز درگیر بررسی مسائل و چگونگی رفع آن‌ها می‌باشند ، اجرای آن به سال بعد موکول شد .

وی در خصوص وجه تمایز لوتوس با سایر سیستم های یکپارچه بانکی عنوان کرد :مهمترین ویژگی این سیستم ، data model  آن است که تلاش کردیم با تجربه خوبی که در کاسپین بود، سامانه جامع لوتوس با یک  مدل بهینه و با توجه به تکنولوژی‌های روز پیاده سازی شود .

به گفته وی همه  زیرسیستم‌ها در لوتوس یکپارچه می شود ومهمترین شاخصه آن نوع معماری پاسخگویی به مشتریان وتنوع خدمات است.

 وی افزود: اگر ما به لوتوس ببالیم چندان فایده ای ندارد زیرا پس از مدتی تنوع خدمات عادی می شود پس باید مدام روز آوری شود به عبارتی وقتی یک سرویس جدید ارایه می شود باید تلاش گردد تا همه خدمات را پوشش دهد و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه نماید.

وی با تاکید بر تجربه کاسپین در پیاده سازی لوتوس اظهار داشت: در مقطعی تلفیقی از محصول مایسیس همراه با تجربه ای که در کاسپین بود به نام کسیس که از ترکیب نام کاسپین ومای سیس ایجاد شده در بیش از 140 شعبه ارایه شد و بر این اساس کاسپین تجربه خوبی د راین زمینه به مدیران شرکت ارایه داده بود .

رضاقلی در خصوص مهمترین برنامه های حوزه فناوری اطلاعات بانک پارسیان گفت : در نظر داریم شرکت کاسپین را به عنوان بازوی IT بانک تقویت کنیم وبا تقویت این شرکت  بتوانیم تنوعی از خدمات را به شکل مطلوب داشته باشیم.

 معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان در ادامه تاکید کرد: تلاش می شود دو بازوی اصلی یعنی دایره ITبانک و نیز شرکت کاسپین بیش از پیش تقویت شود.

شاپرک

وی در ادامه پیاده سازی شاپرک را برای نظام پرداخت ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد شاپرک با ایجاد نظام عادلانه مبتنی بر کسب وکار  و نگاه حرفه ای تقویت شود.

وی در ادامه با اشاره به تاکید بانک مرکزی وکارشناسان بر حرکت به سوی بانکداری آینده عنوان کرد:بانکداری آینده مبتنی خواهد بود بر ارائه سرویس از درگاه‌های غیر شعبه‌ای و نیز ارائه سرویس با تمرکز بر درخواست مشتریان و بر اساس بیزینس آنها، در نتیجه بایستی موانعی که در این راه وجود دارد برداشته شود و سازمان‌های ذیربط در کنار یکدیگر برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی کنند.

رضا قلی در ادامه به کمبود های بانکداری الکترونیک در کشور به خصوص در بستر های حقوقی و فنی اشاره کرد واظهار داشت :در مورد بسترهای فنی، بیشتر بحث‌های زیرساخت کشور، نظیر زیرساخت تلفن، اینترنت، SMS و … بایستی مورد توجه قرار گیرد. یکی دیگر از زیرساخت‌های بسیار مهم که برای ارائه سرویس‌های بانکداری الکترونیک الزامی می‌باشد، ایجاد بسترهای لازم برای پیاده‌سازی امضای الکترونیک به منظور احراز هویت و اصالت مشتری است.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنین قواعد و قوانین برای ارائه هر سرویس بایستی به درستی مشخص باشد، افزود: لحاظ کردن امنیت درارائه سرویس‌ها بسیار مهم است و آگاهی دادن به مشتریان برای استفاده از سرویس‌های بانکداری الکترونیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان گفت: یکی از بحث‌های مهم برای استفاده از سرویس‌های بانکداری الکترونیک بخصوص برای مشتریان حقوقی، چگونگی ارائه سرویس به ایشان به لحاظ در نظرداشتن و رعایت مسائل حقوقی آنها است که هنوز راه‌حل مشخص و یکسانی برای آن ارائه نشده‌است و بانک‌ها برای ارائه سرویس‌های از این دست، هر کدام روش خاص خود را دارند که بهتر است این روش‌ها یک‌دست و استاندارد گردد.

وی در ادامه با اشاره به راههای گذر از این کاستی ها گفت: بنظر یکی از مهمترین اقدامات هماهنگی کامل بانک مرکزی (اداره نظام های پرداخت) ، وزارت Ict و بانکها با نگاه تعامل بیشتر و حل مشکلات پیش رو، که با جلسات مرتب با یکدیگر و تدوین برنامه های تکمیلی و استفاده از تجربیات قبلی نیز موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده