2015 سالی فوق العاده برای سیستم پرداخت دیجیتالی استرایپ

 

استرایپِ 5 ساله ظرف 12 ماه گذشته از یک توسعه دهنده ی نرم افزار های مالیِ به روز، به نامی شناخته شده در میان کسب و کار ها تبدیل شده است. این شرکت تا کنون ده ها میلیون سرمایه جذب کرده، قرارداد های مهمی با شرکت های معتبر بسته و از مدیران بسیار به نامی بهره گرفته است که باید به رشد و چند برابر شدن آن کمک کنند. یکی از تحلیل گران صنعت امور مالی اعتقاد دارد با گرایش روزافزون تجارت الکترونیک به سمت دستگاه های موبایل، استرایپ خود را در موقعیت بهره برداری از این فرصت قرار داده است. در عین حال، نقاط عطف سال 2015 نیز زمینه را برای موفقیت این شرکت در سال جدید و سال های آینده فراهم کرده اند. جالب اینجاست که برادران کولیسون هنوز به سی سالگی هم نرسیده اند.

 

پاتریک کولیسون در یکی از مصاحبه های خود با Inc گفته است: «این خیلی اهمیت دارد که در برهه ی کنونی با یک چارچوب ذهنی جهانی وارد شویم. شبکه های پرداختی و اقتصادی فعلی به شدت به موقعیت جغرافیایی محدود هستند».

استرایپ در بازار یک و نیم تریلیون دلاری تجارت الکترونیک جهانی فعالیت می کند و تنها با چند خط کد نویسی به کاربران اجازه می دهد از پلتفرم های دسکتاپ و یا موبایل خود مستقیماً با کارت های اعتباری شان کار کنند. بسیاری از تحلیل گران این صنعت، سادگی استرایپ را بسیار راهگشا توصیف کرده اند. خدمات استرایپ برای کسب و کار ها روی بهبود تجربه ی پرداخت از طریق نگه داشتن مشتری روی وبسایت فروشنده و کاهش زمان لازم برای پرداخت متمرکز است. این به نوبه ی خود، احتمال وقوع عمل خرید توسط مشتری و بازگشت چندباره ی او را افزایش می دهد.

سال گذشته استرایپ برای پشتیبانی سیستم کیف پول دیجیتالی اپل پِی، و همچنین سیستم پرداخت اندروید پی گوگل، و قابلیت های دیگر شرکت های برجسته ی سیلیکون ولی نظیر فیسبوک، توئیتر، لیفت، پینترست و سیلزفورس، قراردادهای فوق العاده ای بست. شرکت های بزرگی از جمله امریکن اکسپرس و سونی نیز آمادگی خود را اعلام کرده اند. پردازش بخشی از تراکنش های علی پی شرکت علی بابا ی چین نیز سبب شده در چین هم اشتیاق به استفاده از استرایپ بالا بگیرد.

این شرکت در عین حال در ماه جولای، 90 میلیون دلار سرمایه جذب کرد که ارزش گذاری آن را به 5 میلیارد دلار رساند. استرایپ تا کنون از سرمایه گذاران برجسته ای از جمله مؤسسین پی پل یعنی ایلان ماسک و پیتر تیل، و شرکت های سرمایه گذاری سطح بالایی چون اندریسن هوروویتز، خوسلا ونچرز و سکویا کپیتال حدود 300 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

استرایپ ظرف 12 ماه گذشته دو استخدام چشمگیر نیز داشته است. کلر هیوز جانسون، یکی از مدیران اجرایی سابق گوگل، در اواخر سال 2014 به عنوان مدیر عملیات به استرایپ پیوست. این شرکت مدیر ارشد مالی خود یعنی ویل گیبریک را نیز از میان سرمایه گذاران انتخاب کرده است که مهندس نرم افزار نیز هست و سابقه ی فعالیت در شرکت های سرمایه گذاری بزرگی را در سابقه ی خود دارد.

راس فوبینی، یکی از شرکای کنان پارتنرز اعتقاد دارد اضافه شدن مدیران اجرایی مذکور، استرایپ را شرکتی جدی نشان می دهد که توان بالقوه و اهداف والایی دارد. او می گوید: «این استخدام ها سابقه ی کار در یک شرکت قدیمی تر فناوری مثل گوگل، و نوآوریِ جامعه ی پر شتاب استارتاپی را با هم ترکیب می کنند».

استرایپ در عین حال رقبای زیادی هم دارد. تاد پیترسون، یکی از تحلیل گران ارشد گروه ایتی اعتقاد دارد دور و بر استرایپ را شرکت های پرداختی گرفته اند که یا همان کار را انجام می دهند و یا از خدمات پرداختی آن الگوبرداری کرده اند. این فهرست، شرکت های بزرگی چون آمازون و پی پل و استارتاپ های دیگری چون اسکوئر، برین تری، و لایتل را نیز شامل می شود (مالکیت دو مورد آخر در حال حاضر به ترتیب در دست پی پل و وانتیو است).

با این حال به عقیده ی پیترسون، استرایپ از این مزیت برخوردار است که در خدمات خود به نوعی اولین بوده است و قرارداد هایش با شرکت های بزرگ سیلیکون ولی مقیاس آن را بزرگ تر خواهند کرد. این شرکت همچنین در نحوه ی پیگیری بازار جهانی برای پرداخت دیجیتالی نیز هوشمندانه عمل کرده است؛ طبق برآورد مؤسسه ی ایتی انتظار می رود این نوع پرداخت ظرف 5 سال آینده با رشدی تصاعدی به 6 تریلیون دلار برسد. پیترسون می گوید: «من فکر می کنم رشد استرایپ ظرف یکی دو سال آینده سریع خواهد بود».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده