پیش‌بینی اقتصاد ایران و برجام پس از آمدن “ترامپ”

 

محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: انتخاب هر کدام از دو نامزد حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه برای ما تفاوتی نداشت. چون سیاست‌ها در آمریکا توسط گروه‌هایی تعیین می‌شود و رئیس جمهور مجبور است در چهارچوب آن حرکت کند؛ بنابراین انتخاب هرکدام از کاندیداها تفاوت چندانی بین روابط ایران و آمریکا نمی‌گذاشت.

وی در پاسخ به اینکه با پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه، برجام به خطر افتاده است؟ گفت: خیر، چرا که برجام یک موضوع بین‌المللی است که امضا شده و تحریم‌های سازمان ملل نیز لغو شده است، آمریکایی‌ها در مورد تحریم‌هایی که لغو شده نمی‌توانند کاری کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: ترسیم این مسئله که اگر برجام برداشته شود همه چیز خوب می‌شود اشتباه است. چون همانطور که خراب شدن زمان برده، درست شدن نیز زمان بر است و این طور نیست که با فوریت این کار انجام شود.

برخوردار با بیان اینکه باید دانشگاه و صنعت را به یکدیگر نزدیک کرد، ادامه داد: اگر در کشور ما تحقیقات علمی انجام نشود ما در عرصه اقتصاد جهانی جایی نخواهیم داشت در نتیجه ما نباید همه موضوعات را به گردن تحریم‌ها بیاندازیم و باید مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد را خودمان حل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه اتاق بازرگانی چطور می‌توانند با بازار سرمایه و بورس کالا در تعامل باشند، گفت: همه تولیدکنندگان و واردکنندگان ایرانی منابع‌شان از بانک‌ها تامین می‌شود ولی در دنیا این طور نیست. چرا که در دیگر کشورها منابع مالی بیشتر از بازار سرمایه جذب می‌شود لذا نزدیک شدن بازار سرمایه و اتاق بازرگانی، مخصوصا اگر واردات بورسی شود می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد مملکت کند.

انتهای پیام

منبع ایسنا کد خبر: 95082315780

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده