توقف شرکت در نظرسنجی اصلاح پول ملی طی یک سال پیش/ ابهام در حذف ۴ صفر

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به  نقل از  مهر، دو سال پیش معاون بانک مرکزی در یک نشست خبری به تشریح اهداف بانک مرکزی از طرح اصلاح پول ملی و الزامات انجام آن پرداخت و گفت: اجرای این برنامه با وجود هزینه های جدیدی که برای انتشار اسکناس جدید و امحاء اسکناس های موجود دارد؛ برای اقتصاد ایران امری ضروری است هرچند تاثیر چندانی در مهار نرخ تورم و کاهش قیمت ها ندارد و تنها اثر روانی خواهد داشت.

با این حال بانک مرکزی اعلام کرده بود که مردم می توانند از طریق مراجعه با پرتال بانک مرکزی در نظرسنجی اینترنتی این بانک شرکت کنند و نظر خود را درباره نامگذاری پول اصلی (اسکناس) و پول فرعی (سکه) اعلام کنند. همچنین اگر برای نامگذاری اسامی غیر از موارد درج شده در سایت را نیز دارند می توانند ارائه دهند.

همچنین این بانک اعلام کرده بود که افراد اعلام کنند چه نوع ابزارهایی را برای انجام مبادلات بانکی خود بر می گزینند و در این بخش از ابزارهای الکترونیکی، اسکناس و مسکوک نام برده شده بود. از سویی از نظر دهندگان خواسته شده بود تا بگویند آیا اساسا با حذف صفرها از پول ملی موافقند و یا خیر؟ در صورت مثبت بودن حذف چند صفر صورت بگیرد بهتر است؟

از سویی اسم هایی مانند پارسی، ریال، دریک و تومان در سامانه نظرسنجی قرار داده شده بود تا افراد بتوانند نظر خود را درباره هر یک از این اسامی برای ناگذاری واحد جدید پول اعلام کنند. بانک مرکزی معتقد است با وجود ریال بودن واحد پول ملی؛ این روزها افراد کمتر از این واحد برای مبادلات پولی خود استفاده می کنند و در بیشتر موارد در جامعه از واحد تومان استفاده می شود.

در حالی که در چند سال اخیر موضوع حدف 4 صفر از پول ملیی و به اصطلاح اصلاح پول ملی مطرح است، اما نظرسنجی اینترنتی از یکسال گذشته تاکنون متوقف شده و مشاهده آمارهای خردادماه سال گذشته با اردیبهشت ماه سال جاری هیچگونه تفاوتی ندارد!

هرچند امکان دسترسی به سامانه و مشاهده آمار و همچنین آنالیز آن وجود دارد، اما به نظر می رسد از یکسال گذشته هیچ نظر جدیدی درباره چگونگی اصلاح پول ملی داده نشده و اساسا بانک مرکزی نیز این موضوع را دنبال نکرده است.

در یکی دو سال اخیر هم که این مسئله از سوی مقامات بانک مرکزی به دفعات مطرح شده، اما بارها نیز به تعویق افتاده و موضوع اصلاح پول ملی به آینده موکول شده است. به نظر می رسد با روند موجود و قرار داتن در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم، پرونده اصلاح پول ملی و حذف صفرها به دولت بعدی برسد و یا اینکه مدیران دولت آینده تصمیم بگیرند این موضوع را منتفی کنند.

در خردادماه سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرده بود که 49 هزار و 685 نظر در سامانه نظرسنجی درباره چگونگی اصلاح پول ملی به ثبت رسیده و همچنین 78 درصد مشارکت کنندگان نیز با اصلاح پول ملی موافق هستند. با این حال، این آمار در اردیبهشت ماه سال جاری و با گذشت حدود یکسال هیچگونه تغییری را نشان نمی دهد.

از سویی در نظرسنجی سال گذشته 47 درصد موافق نامگذاری “پارسی” برای پول ملی و 42 درصد نیز “تومان” بودند. برای ناگذاری پول فرعی نیز 40 درصد “دریک” و 21 درصد هم “ریال” را انتخاب کرده بودند. این آمارها از یکسال گذشته تاکنون هیچ تغییری نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده