تعطیلی شعبات بانک‌های اروپایی به دنبال شکوفایی اینترنت بنکینگ

در این کشورهاست./جاش ریچ یک مهندس نرم افزار استرالیایی هنگامی که از هزینه های اضافی و خدمات ضعیف بانکش خسته شد، خدمت بانکداری اینترنتی خود را پایه گذاری کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تارنمای شاپرک، نخستین و چشمگیرترین حرکت در این زمینه را بانک ملی سابق ایرلند در ماه ژوئن انجام داد. این بانک اعلام کرد دو سوم شعباتش را تعطیل می‌کند و ۱۰۰ نفر از نیروهای انسانی خود را می‌کاهد تا با این روش از فروپاشی بخش بانکداری جلوگیری کرده و البته به سوی اینترنت گامی بردارد.

هم زمان یک بانک دانمارکی که پول نقد و چک را در تمام شعبات خود حذف کرده است و اکنون خود را دانسک می‌نامد؛ دانسک به یک موسسه مالی آن‌لاین تبدیل شده که بیش از ۱۶۰ هزار مشتری دارد اطلاق می‌گردد.

این بانک دانمارکی (که بخش اعظم داده های به کار رفته در این تحقیق را فراهم کرده است) یکی مشوقان به‌کارگیری اینترنت است و بارها اعلام کرده بود قصد دارد مشتریانش را به سوی اینترنت بنکینگ سوق دهد. برای انجام این امر، مجموعه ای از نرم افزارهای تلفن هوشمند و آی‌پد را به مشتریان عرضه کرده است.

اولستر بانک در همین اواخر اعلام کرد ۲۰ شعبه فیزیکی خود را تعطیل کرده است و از سوی دیگر نرم افزارهای تلفن هوشمند را به مشتریانش عرضه می‌کند. هنگامی که در حساب مشتری سرمایه کمی وجود دارد؛ این بانک با استفاده از هشدارهای پیامکی مشتری را آگاه می‌کند. در این میان بانک Allied Irish و بانک ایرلند نیز شعبات خود را تعطیل کردند و به بانکداری اینترنتی روی آورده اند.

بنابراین تصادفی نیست که بانک‌های خارجی نیز در این حوزه پیشرو باشند.

تحلیل گران پیش بینی می‌کنند فروش شعبات در خیابان‌های پر تردد کشورهایی مانند انگلیس نشان‌دهنده شکوفایی اینترنت بنکینگ در این کشورهاست. تحلیلگران در بانک انگلیسی برنستاین در این اواخر اعلام کرده است موسسه لوید، بانک رویال اسکاتلند و بارکلیز با تعطیل کردن یک هشتم شعبات خود، می‌توانند درآمدشان را به ازاء هر سهم را به ترتیب ۷، ۵ و ۴ درصد بیفزایند.

یکی از تحلیل گران در این باره می‌گوید: شعبات بانک‌های انگلیسی از دهه ۱۹۹۰ تاکنون در حال کاهش اند. به همین دلیل پیش بینی می‌کنیم انطباق آن‌لاین بنکینگ و موبایل بنکینگ روند کاهش شعبات فیزیکی را سرعت ببخشد.

آمار و داده‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی که نفوذ اینترنت میان مردم گسترده شده؛ درصد استفاده از اینترنت بنکینگ بیشتر و البته ازدحام در شعبات نیز کمتر است. اگر روند استفاده از اینترنت در انگلیس هم مانند کشورهای اروپای شمالی فزونی گیرد ممکن است ۱۰ درصد از تعداد شعبات فیزیکی کاسته شود.

با توجه به اینکه اینترنت برای بانک‌ها فرصت صرفه جویی را فراهم می‌کند؛ ممکن است به تدریج مدل تجاری آن‌ها را تهدید شود؛ درست به همان صورتی که اینترنت مدل‌های تجاری در صنایع دیگر مانند صنعت رسانه های جمعی را نیز تغییر داده است.

به نوشته نیویورک تایمز، جاش ریچ یک مهندس نرم افزار استرالیایی هنگامی که از هزینه های اضافی و خدمات ضعیف بانکش خسته شد، خدمت بانکداری اینترنتی خود را پایه گذاری کرد.

ریچ و شامیر کارکال با کمک یکدیگر یک موسسه بانکداری اینترنتی بسیار ساده در ایالت اورگان خلق کرده اند که در ازاء کنترل حساب بانکی و تحلیل داده های حساب بانکی مشتریان از آن‌ها هیچ هزینه ای دریافت نمی‌کنند؛ این موسسه اکنون ۲۰ هزار مشتری دارد و تبادلات مالی آن بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار آمریکایی می‌شود.

هم زمان با اینکه بانک‌های ایرلند مشتریان را به سوی خدمات آن‌لاین سوق می‌دهند؛ باید بدانند که امری مشابه ممکن است در ایرلند هم اتفاق بیفتد زیرا در این کشور هنوز هم بی اعتمادی به سیستم بانکداری میان مردم موج می‌زند.

در این خصوص باید منتظر تحولات آینده بود اما یک مسئله کاملاً واضح است؛ همه ما مجبوریم دیر یا زود بالاخره از بانکداری اینترنتی استفاده کنیم.

منبع:http://www.independent.ie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده