دریافت کارمزد از دارندگان کارتخوان در دستور کار نیست

 

رییس هیات‌مدیره یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات کارت‌های بانکی با اشاره به جلسه بانک مرکزی عنوان کرده که براساس آخرین تصمیمات، مقرر شد بزودی دارندگان دستگاه‌های پوز در ازای هر تراکنش، مبلغی را به عنوان کارمزد به «پی اس پی ارائه‌دهنده خدمت»، پرداخت کنند.

خبرگزاری فارس به نقل از این مقام مسوول اضافه کرده است: ارائه خدمات با کیفیت و تنوع بیشتر توسط «پی اس پی‌ها» نیازمند رقابتی شدن بازار خدمات پرداخت است و این فضا نیز جز با برقراری روابط تجاری میان پذیرندگان دستگاه‌های پوز و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، ممکن نخواهد شد.

به گفته وی تا‌کنون بانک مرکزی و بانک صادرکننده کارت در ازای هر تراکنش خرید روی دستگاه‌های پوز به پی اس‌پی‌ها کارمزد ناچیزی پرداخت می کرد و کارمزدی از سوی دارندگان این دستگاه‌ها؛ یعنی واحدهای صنفی و دیگر بخش‌ها پرداخت نمی‌شود و به این ترتیب خدمات دریافت مالی بسیار ارزشمند برای واحدهای صنفی رایگان است. این شرایط در حالی ادامه دارد که هزینه ارائه این خدمات برای پی اس پی‌ها دائما در حال افزایش است و پرداخت کارمزد توسط بانک مرکزی نه ممکن است و نه درست.

تصمیم جدیدی نگرفتیم
این در حالی است که مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه دریافت کارمزد از تراکنش‌های فروشگاهی سال‌ها قبل در این بانک مطرح ولی اجرا نمی‌شد، گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این‌باره اخذ نشده واجرایی شدن این امر در گرو افزایش سرویس‌‌های خدماتی است.

ناصر حکیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به خبرهایی مبنی بر دریافت کارمزد از دارندگان کارتخوان‌های فروشگاهی اظهار کرد: فعلا تصمیم خاصی در این باره گرفته نشده است؛ اجرای چنین سیاستی نیازمند این است که سایر جوانب را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه خبر مذکور تنها اظهار نظر یکی از دارندگان psp است و نمی‌توان آن را مستند دانست،‌ افزود: بانک مرکزی از سال‌ها قبل طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را مکلف کرده بود از کارتخوان‌های فروشگاهی نیز کارمزد بگیرند، اما بانک‌ها این بخشنامه را اجرا نکرده‌اند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی را منوط به افزایش سرویس‌های خدماتی دانست و گفت: این سرویس‌ها هم‌اکنون مشخص شده، اما هنوز به تصویب نرسیده است که بخواهیم آنها را نام ببریم؛ یکی از این سرویس‌ها پرتال شاپرک است که در صورت اجرایی شدن شاپرک خدمات خود را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده