کارت های اعتباری و انواع آن در ایران و جهان

با توجه به کاربرد فراوان کارتهای اعتباری و پیشرفت تکنولوژی ارتباطات امکان صدور این کارتها به صورت بین المللی فراهم آمده

کارت های اعتباری جهت خرید های اینترنتی و خرید یا فروش بدون پرداخت وجه نقد استفاده می شوند.. با این کارتها خریدار می تواند از سرویسهای موجود بر روی شبکه اینترنت استفاده و یا خریدهای خود را با امنیت بیشتر و با خیالی راحت انجام دهد.
شاید اصلی ترین دلائل گسترش روز افزون کاربرهای این کارتها سهولت در حمل و نقل پول های کلان، ایجاد امنیت برای صاحب پول، کاربری این کارتها در جهت خریدهای اینترنتی و در آخر تسهیلات روز افزونی که برای کاربرهای این کارتها در اکثر نقاط جهان در نظر گرفته شده و خواهد شد، باشد.
درآمد کمپانی و شرکتهای صادر کننده کارتهای مالی اعتباری بیشتر به گردش پول و حق انتقالها یا ترانسفرهای مالی وابسته است. لذا هر چه تعداد کاربر و انتقالهای مالی بیشتر باشد شرکت مربوطه درآمد بیشتری خواهد داشت.
در کارتهای اعتباری بانک اعتباری را برای شما در نظر میگیرد و شما میتوانید تا سقف آن اعتبار خرید کنید بدون آنکه دیناری در حساب خود پول داشته باشید. در صورتیکه در کارتهای شارژی (Debit) که امروزه در ایران توسط بانکها در اختیار افراد قرار گرفته است حتما باید معادل مبلغی که میخواهید خرید کنید در حساب خود پول داشته باشید.
فروشگاههای پذیرنده کارت اعتباری با بانک صادر کننده کارت شما طرف میشوند و کاری به اعتبار شخص شما ندارند. بانک شما اعتبار شما را تضمین میکند.
در ایران هم کارت ثمین اولین کارت اعتباری بود و اینک کارتهای اعتباری شتاب توسط بانکهای صادرات وکشاورزی و پارسیان و سامان صادر می گردد. این کارتها همانند کارتهای حساب الکترونیکی شتاب در بانکهای عضو طرح شتاب و فروشگاههای عضو شتاب قابل استفاده است. شما یک ماه بعد از خرید کالا صورت حسابی را از بانک دریافت میکنید که طی آن به شما دو هفته مهلت داده میشود تا نسبت به پرداخت جمع مبالغ خریدهای خود به بانک اقدام نمایید. کارتهای اعتباری دارای سقف اعتباری مشخصی می باشند.

انواع کارتهای اعتباری

کارت اعتباری Visa Virtual :

یک کارت اعتباری پیش پرداخت شده ( PrePaid ) می باشد که برای خریدهای online و تلفنی در اینترنت میتوان از آن استفاده کرد . عملکرد آن دقیقا به صورت سایر کارتهای اعتباری می باشد . تنها تفاوت آن اینست که این کارت تنها بصورت online قابل استفاده می باشد و شما می بایست قبل از خرید ، کارت خود را شارژ نمایید .
کارت اعتباری فوق از نوع VISA می باشد ، بنام شخص متقاضی صادر می گردد ، در سایت های اینترنتی و فروشگاههای آنلاین قابل استفاده می باشد و در خرید هایی که بوسیله تلفن و یا FAX صورت می گیرد می توان از آن استفاده کرد . کارت فوق شامل شماره ۱۶ رقمی ( Card Number ) یک کد CVV و یک تاریخ انقضاء (Expire Date ) میباشد که شما با ورود این اطلاعات در هر سایت اینترنتی می توانید کالای مورد نظر خود را خریداری و یا از خدمات آن بهره مند شوید . این مبلغ یکبار و فقط برای صدور کارت اعتباری پرداخت می شود .

کارت اعتباری Visa PrePaid :

کارت اعتباری Visa PrePaid یک کارت پیش پرداخت شده می باشد  .
کارت اعتباری فوق نوعی ابزار پولی و اعتباری است موجبات آسایش و فراغت خاطر دارندگان آن را فراهم می نماید.کارتهای اعتباری هم اکنون در سطح بین المللی و در اقصی نقاط جهان کاربرد وسیعی داشته و  برای خرید های اینترنتی ، در کلیه مکانهایی که مجهز به سیستم پذیرش کارتهای اعتباری باشند ( از جمله فروشگاهها ، هتلها ، رستورانها ، تهیه بلیط هواپیما، خرید از مراکز خرید، بازدید از پارکها، موزه ها، نمایشگاها ) قابل استفاده خواهند بود .

سریع الحصول ترین نوع از کارتهای اعتباری, کارتهائی هستند که مبلغ موجودی کارت قبلا” پرداخت شده است و تا سقف آن مبلغ میتوان توسط کارت خرید نمود , دقیقا” مشابه کارتهای سپهر یا سیبای خودمان , به این نوع از کارتها , نقدی Cash و یا از پیش پرداخت شده prepaid میگویند.
Prepaid MASTERCARD یکی از مشهورترین انواع Prepaid Credit Card و یا Cash Cardها میباشد .
مزیت عمده کارتهای prepaid امنیت و اطمینان بسیار زیاد آنها نسبت به کارتهای اعتباری رایج و یا سنتی (Credit Card) میباشد. و به همین دلیل سریعا” در جهان گسترش یافته و بعنوان برترین و مرجح ترین گزینه ی کارتهای اعتباری برای استفاده در اینترنت مطرح گردیده است. و حتی در کشورهای غربی که اکثر افراد دارای چندین کارت اعتباری نیز می باشند , برای خریدهای آنلاین خود در اینترنت از این نوع کارتهای اعتباری نقدی Prepaid Credit Card استفاده مینمایند.
کارتهای اعتباری واقعی نظیر MASTERCARD و یا Visa بعلت اینکه اعتبار ( وام و یا Credit ) به دارنده کارت اعطا مینمایند و سقف پرداختی بالائی دارند بدلیل وجود امکان هک شدن به هیچ عنوان توسط شرکتهای صادر کننده کارت (نظیر MASTERCARD و یا Visa) جهت استفاده در خریدهای اینترنتی حتی https secure site نیز توصیه نمی گردند و در صورت کاربرد آن در اینترنت و برداشتهای دزدی از کارت , شرکتهای صادر کننده کارت هیچگونه مسئولیتی را قبول نمی نمایند و تمامی خسارت را دارنده کارت میبایست تقبل نماید.

کارت اعتباری MasterCard , Visa Debit :

در این حالت برای شما یک حساب بانکی به نام خودتان نزد یکی از بانکهای خارجی افتتاح می شود. این سرویس شامل دو کارت Visa Debit و Mastercard می باشد که به حساب بانکی شما مرتبط است . خرید های آنلاین یا آفلاین از طریق این کارت ها امکان پذیر می باشد .شما می توانید واریز ، برداشت و انتقال پول به کارت های خود را از طریق سیستم بانکی انجام دهید .کارت اعتباری Visa debit نوعی ابزار پولی و اعتباری است که جایگزین مناسبی برای حمل ارز در مسافرتهای خارجی بوده و از این نظر موجبات آسایش و فراغت خاطر دارندگان آن را در اینگونه سفرها فراهم می نماید.کارتهای اعتباری هم اکنون در سطح بین المللی و در اقصی نقاط جهان کاربرد وسیعی داشته و علاوه بر خرید های اینترنتی ، در کلیه مکانهایی که مجهز به سیستم پذیرش کارتهای اعتباری باشند ( از جمله فروشگاهها ، هتلها ، رستورانها ، تهیه بلیط هواپیما، خرید از مراکز خرید، بازدید از پارکها، موزه ها، نمایشگاها ) قابل استفاده خواهند بود . همچنین با داشتن این کارت می توانید پول خود را از دستگاه های خود پرداز ATM در سراسر دنیا دریافت نمایید . سیستم فوق دارای سرویس Online Banking می باشد . شما قادر به انجام کلیه عملیات بانکی از قبیل : آمار پرداخت ها و دریافت ها – انجام حواله بانکی بصورت آنلاین ( Wire Transfer ) – پرداخت صورتحسابها – امکان تعریف حسابهای زیر شاخه با واحد پول مورد نظر – دریافت و انتقال وجوه از حسابهای بانکی و … خواهید بود .

می توانیم از تسهیلات  بین المللی کهدر نظر گرفته شده است بهره مند شویم. از جمله این تسهیلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رزرو کردن اتاق هتل ، رزرو کردن جهت کرایه ماشین و همچنین گرفتن تخفیف از برخی از این مکانها…..
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر مانند لیست هتل ها، قیمت ها، مراکز اجاره ماشین، چگونگی رزرو کردن اینترنتی و … می توان به آدرس اینترنتی این شرکت ها مراجعه کنیم  .
تفاوت یک کارت اعتباری ( credit card ) با یک (debit card) چیست ؟

کارتهای اعتباری به شما امکان خرج کردن تا سقف معینی را می دهند که شما در پایان هر ماه باید صورتحساب خود را پرداخت نمایید . با یک debit card شما ابتدا پول را بر روی کارت خود واریز می نمایید و سپس هر قدر که خواستید خرج می کنید . این کار میتواند با مرتبط بودن کارت با یک حساب بانکی انجام گیرد .

از کدام کارتهای اعتباری بیشتر اسفاده می شود ؟
در حدود نیمی از کسانی که از کارت اعتباری استفاده می کنند از دو کارت معتبر VISA Card و MAster Card بهره می برند.

قابلیت های کارت اعتباری چیست ؟
دارای قابلیت های زیر میباشد:
-خرید اینترنتی Electronic Purchase
2-استفاده از دستگاههای خود پرداز بنام ATM World Wide .
3-استفاده در جایگاههای بنزین که مجهز به سیستم خود پرداز (Terminal) هستند.
۴-خرید در فروشگاهها و مراکز تجاری که مجهز به ترمینالهایی جهت ارائه کارت اعتباری و برداشت از آن به جای پرداخت پول هستند.
۵-تجارت الکترونیکی E-Commerce
6-استفاده از مزایای اعتباری.
ویژگی های کارت اعتباری مجازی چیست ؟

افزایش قدرت خرید -خرید از فروشگاهی آنلایی که ویزا کارت در آن پذیرفته باشد.
سادگی-دریافت آسان وکاربرد آسان
امنیت -محافظت در برابر هرگونه سوء استفاده
انعطافپذیری-باکارتهای اعتباری مجازی از هر کامپیوتری می توانید خرید کنید
پوشیدگی -صورتحساب آن به صورت آنلاین است .تاریخ وسایر اطلاعات مربوط به خرید بصورت خصوصی باقی می ماند .
سادگی شارژ-به سادگی می توانید این کارتها را شارژکنید
تسهیلات -تاریخ دادو ستدهاوگزارشات مربوط به مانده حساب بصورن آنلاین
ازآنجایی که کارت اعتباری مجازی یک کارت پیش پرداخت شده است ،لذا هیچ گونه سود،هزینه سالانه یا وجه تضمینی وجود ندارد
کارتهای اعتباری بین المللی درایران

پیش از انقلاب بانکهای ایرانی قراردادهایی با موسسات بزرگ نظیر ویزا و مسترکارت داشتند ولی بعد از تحریم امریکا این قراردادها متوقف شد.
به عنوان نمونه بانک ملی ایران قراردادی با ویزا داشت که بر اساس آن بانک ملی موسساتی را معرفی می کرد که کارت ویزا را بپذیرند و این بانک تضمین کننده مطالبات مشتریان ایرانی بود و در نهایت تمام پرداخت های خود را از ویزا دریافت می کرد.
هم اکنون بانک مرکزی ایران با همکاری یک بانک اروپایی طرحی آزمایشی را در دست اجرا دارد که کارتهای صادر شده از سوی بانکهای خارجی به جز بانکهای آمریکایی و اسرائیلی در ایران قابل استفاده خواهد بود.
این طرح آزمایشی در بیست مرکز نظیر هتلها اجرا شده و خارجیها می توانند بدون پرداخت پول نقد از کارتهای الکترونیک شخصی خود در ایران نیز استفاده کنند.
اگر این طرح گسترش یابد تا حدودی مشکل اصلی گردشگران خارجی که به ایران می آیند، برای پرداخت برخی هزینه ها نظیر هزینه اقامت هتل حل خواهد شد.
در مرحله دوم پیش بینی شده که شهروندان ایرانی از بانکهای داخلی تقاضای کارتهای اعتباری بین المللی بکنند و با تضمین بانکهای ایرانی کارت بین المللی برایشان صادر شود تا از مزایای آن در کشورهای دیگر استفاده کنند.

کارتهای اعتباری Credit Card
بانک در مقابل تعهدات لازم به مشتری خود مبلغ معینی اعتبار مالی میدهد.
مشتری میتواند تا سقف اعتبار خود از حسابش برداشت نماید بدون اینکه موجودی داشته باشد و طی مدت معین بدهی خود را به بانک پرداخت مینماید.
در ایران بانکهای خصوصی در زمینه ارائه حسابهای اعتباری داخلی پیشگام بوده اند.

کارتهای بدهکار Debit Card
در این نوع کارت شخص فقط تا سقف موجودی حساب خود میتواند به وسیله این کارت پرداخت نماید.
این کارتها به یک حساب بانکی مجزا مرتبط میباشند.
کارتهای بانکهای کشور اعم از سیبا, سپهــر, مهـــر و .. (طرح شتاب) از این نوع هستند.

کارتهای از پیش پرداخت شده Prepaid
کاربری این نوع کارتها دقیقا مثل نوع Debit بوده ولی بدون ارتباط به حساب بانکی مجزا میباشد و دو نوع دارند که شامل کارتهای قابل شارژ (Reloadable ) وغیر قابل شارژ ( Gift Card) میباشند.

کارتهای غیر قابل شارژ همانند کارت تلفن میباشند .زمانیکه موجودی یا اعتبار آن تمام شود فاقد ارزش میگردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده