درگاه های پرداخت اینترنتی تحت نظارت شاپرک

 

به نقل از روابط عمومی شاپرک، بر اساس سیاست های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و طبق برنامه ریزی های انجام شده برای تمرکز و یکپارچه سازی نظام پرداخت کشور و با توجه به انجام این امر برای پایانه های فروش، کلیه پرداخت های اینترنتی تا آذر ماه سال جاری در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک» متمرکز شده و تراکنش های مذکور صرفا از این طریق شاپرک یکپارچه سازی می شود. بنابراین از این پس، کلیه پرداخت اینترنتی شامل خرید کالایا خدمات و پرداخت قبض در شبکه شتاب از طریق بانک ها متوقف خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه، برای جلوگیری از توقف ارائه خدمات پرداخت اینترنتی به پذیرندگان، با هماهنگی ها و توافقات صورت گرفته بین بانک ها و شرکت های PSP منتخب آنها، ارائه خدمات توسط شرکت های PSP تداوم می یابد و پذیرندگان نیز از بین شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی دارای مجوز که مراحل تست پرداخت های اینترنتی را با موفقیت گذرانده اند؛ می توانند نسبت به انتخاب شرکت مورد نظر خود اقدام نمایند و کلیه شرکت های PSP نیز می توانند بانک مورد نظر پذیرنده را جهت تسویه حساب بر اساس درخواست پذیرنده تعیین نمایند.

لازم به ذکر است مفاد این اطلاعیه شامل هیچ یک از خدمات ارایه شده در «اینترنت بانک» که پس از احراز هویت مشتری توسط روش های مرسوم مانند استفاده از شناسه کاربری و رمز عبور و صرفا بر روی حساب مشتری و یا کارت متصل به حساب بانک ارایه می شود، نخواهد بود.

این اطلاعیه می افزاید: تسویه حساب با پذیرندگان در پایان روز مالی انجام و با توجه به نوع فعالیت سایت یا فروشگاه اینترنتی، حجم تراکنش ها و توافقات بین پذیرنده با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)، وجه آن حداقل در اولین سیکل پایا، در روز مالی بعد از آن پرداخت می گردد.

همچنین به منظور جلوگیری از تخلف و کاهش امکان سوء استفاده، بخصوص جلوگیری از هک اطلاعات دارندگان کارت با روش هایی مانند فیشینگ (Phishing) که متداول ترین روش سوء استفاده است، کلیه صفحات پرداخت اینترنتی تحت دامنه شاپرک به آدرس shaparak.ir تعریف خواهند شد.

به عبارت ساده، دارنده کارت هنگام ورود اطلاعات کارت خود باید دقت نماید و مطمئن شود که صفحه مورد نظر یکی از زیر دامنه های این سایت بوده و به شکل https://PSPname.shaparak.ir است.بر این اساس در آدرس معرفی شده و در قسمت PSPname نام شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک ذکر می شود و بر اساس نام شرکت متغییر خواهد بود.

این اطلاعیه می افزاید: با توجه به این تغییرات ساختاری و افزایش کیفیت ارائه خدمات، نیازی به تعدد درگاه های پرداخت برای یک سایت یا فروشگاه اینترنتی وجود ندارد و از نظر دارندگان کارت های بانک های مختلف این درگاه ها تفاوتی نخواهند داشت از این رو هر سایت یا فروشگاه اینترنتی صرفا می تواند همزمان از دو درگاه پذیرش اینترنتی استفاده نماید.

این صفحات از SSL معتبر به نام شبکه الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک» استفاده می نمایند.چگونگی نحوه کنترل SSL در صفحات مختلف به مستند مربوط در قسمت آموزش سایت شاپرک (www.shaparak.ir) درج شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده