آینده شرکت‌های PSP و چالش‌های پیش روی آنها/ آیا واسطه‌گری بانک‌ها در صنعت پرداخت رنگ می بازد؟

که این حقیقت هشداری است برای بانک‌های عامل که این شرکت‌ها به سطحی از مهارت دست یافته‌اند که قادر به حذف کامل نقش واسطه‌گری بانک‌های عامل به‌خصوص در تجارت الکترونیک خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک «Payvision»یکی از تامین‌کنندگان سولوشن‌های پرداخت به‌خصوص در پردازش کارت‌های بین‌المللی تجارت الکترونیک است که پلت‌فرم‌های پردازش پرداخت‌های بین‌المللی سازگار با استاندارد PCI خود را به بانک‌های عامل، PSPها، ISOها و پذیرندگان عرضه می‌کند.  «Michael Burtscher» کارشناس توسعه این کمپانی در جولای 2012 مقاله‌ای تحت عنوان «روش‌های کارآمد برای مقابله شرکت‌های PSP  با چالش‌های پیشرو در تجارت الکترونیک» ارایه داد. آنچه در ادامه می‌آید مصاحبه‌ای است با وی در خصوص آینده شرکت‌های PSP و چالش‌های پیش روی آنها.

پیام مقاله منتشر شده در جولای 2012 توسط شما تحت عنوان «روش‌های کارآمد برای مقابله شرکت‌های PSP با چالش‌های پیشرو در تجارت الکترونیک» چیست؟

– رشد سریع تجارت الکترونیک در دهه‌های اخیر موجب تحول نقش شرکت‌هایPSP  شده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند تعداد شرکت‌های PSP تا سال 2015 کاهش یافته و روش‌های ایجاد ارزش‌افزوده برای این شرکت‌ها به‌طور کل تغییر کند. این مقاله نگاه جامعی به چالش‌های مختلفی که سهامداران این شرکت‌ها با آنها مواجه هستند، دارد.

چه پارامترهای کلیدی برای اندازه‌گیری موفقیت‌آمیز بودن استراتژی‌های پرداخت یک شرکت PSP وجود دارد؟

– مهمترین پارامتر داشتن یک برنامه تجاری مستمر و دقیق است و این نکته در کاهش ریسک مالی به‌شدت تاثیرگذار است. مساله بعدی سازگاری با استاندارد PCI DSS است. سازگاری با این استاندارد نشان‌دهنده سطح بلوغ سازمان و حفاظت از تمامیت و امنیت اطلاعات دارندگان کارت بوده و در نهایت اینکهPSPها یا سایر نهادهای مشابه بایستی دارای مجوز قانونی مناسب باشند.

رشد بازارPSP ها به‌صورت مستقیم به چه فاکتوری وابسته است؟

– به نظر من، رشد بازارPSPها تنها به یک فاکتور وابسته نیست؛ اگرچه همانطورکه قبلا اشاره شد، پیش‌بینی می‌شود تعداد این شرکت‌ها در آینده رو به کاهش برود. دلیل اصلی، رشد غیرمنتظره تجارت الکترونیک است که باعث شده تا این شرکت‌ها با کشف فرصت‌های جدید و نوآورانه، موجب توسعه تکنولوژی تجارت الکترونیک شوند. در گذشته بانک‌های عامل تنها نیازمند یک مدل پرداخت بودند اما امروزه پذیرندگان به زیرساخت‌های متفاوت و پیچیده پردازش و تسویه وجوه نیاز دارند.

فاکتور مهم دیگر این است که در دو سال اخیر تعداد زیادی از شرکت‌هایPSP  به عضویت مستقیم شبکه کارتی در آمده‌اند که این حقیقت هشداری است برای بانک‌های عامل که این شرکت‌ها به سطحی از مهارت دست یافته‌اند که قادر به حذف کامل نقش واسطه‌گری بانک‌های عامل به‌خصوص در تجارت الکترونیک خواهند بود.

فاکتورهای مهم برای انتخاب یک PSP از سوی پذیرندگان چیست؟

– در درجه اول قیمت خدمات ارایه شده (مانند هزینه هر تراکنش، کارمزد ماهانه و غیره) فاکتور مهمی به‌شمار می‌آید. هرچند برخی پذیرندگان حاضرند برای دریافت خدمات ارزش‌افزوده (مانند بهینه‌سازی طراحی سایت یا پشتیبانی جغرافیایی مناسب و گسترده) PSP مورد نظر، حتی مبلغ بالاتری را پرداخت کنند. به‌عنوان مثال در اروپا برخی از پذیرندگان حاضرند برای دریافت خدمات ارزش‌افزوده مبلغ بیشتری را متحمل شوند در عوض از طریق خدمات ارزش‌افزوده، به فروش بیشتری دست خواهند یافت. فاکتور مهم دیگر ارایه پشتیبانی فعال در مدیریت تراکنش‌های اصلاحی، مغایرت‌های مالی و کلاهبرداری‌های روی داده است. علاوه بر این با گسترش کار پذیرنده‌ها و جهانی شدن خدمات آنها، تمایل به پردازش تراکنش‌های با واحد پولی متفاوت افزایش می‌یابد.
به نظر شما یک شرکت PSP در دنیای امروز، چگونه می‌تواند سهم بازار خود را از منظر استراتژیک حفظ کند؟

– شرکتPSP  بایستی دارای یک زیرساخت فنی قوی به‌همراه برنامه مدیریت ریسک و ارایه راهکار مقابله با کلاهبرداری و مدیریت تراکنش‌های اصلاحی باشد. همچنین یکPSP  بایستی همواره مشاهده و ارزیابی دقیقی از بازار از منظر تکنولوژی و نوآوری‌های به‌روز و گستره جغرافیایی داشته باشد. این رویکرد باعث خواهد شد تا شرکت‌هایPSP  تصمیمات تجاری عاقلانه‌تری اتخاذ کرده و همواره پیشرو باقی بمانند. موفق‌ترین شرکت‌هایPSP  آنهایی هستند که با رویکرد کارآفرینانه به‌صورت مستمر درگیر درک ماهیت و ذات تکامل تدریجی کمپانی خویش هستند. آنها بایستی با ایجاد فرهنگ‌سازی در میان پرسنل شرکت برای رسیدن به اهداف خود اهتمام ورزند. ارتباطات انسانی بسیار حایز اهمیت بوده و نیازمند افراد منعطف، آگاه، حرفه‌ای و عملکردگرا است.
خدمات ارزش‌افزوده تجارت الکترونیک که تامین‌کنندگان خدمات پرداخت می‌توانند برای بهبود مدل کسب و کار پیشنهاد دهند شامل چه مواردی است؟

– توسعه جهانی در کنار چالش‌ها فرصت‌های بسیاری برای پذیرندگان فراهم کرده است. به‌عنوان مثال تسهیل پرداخت با ارزهای مختلف یکی از این موارد است. اخیرا ما برای پذیرندگان فرانسوی خود امکان دسترسی به متدهای پرداخت متنوعتر و توانایی تسویه با ارزهای محلی را فراهم کرده‌ایم که به آنها امکان مدیریت بهتر بازار مبادلات ارزی را فراهم می‌کند.

خدمات صورت‌حساب الکترونیک پیگیری حساب را برای پذیرندگان آسان می‌کند. در صورت پیوند با راه حل end to end، شرکت‌هایPSP می‌توانند خدمات مالی و پشتیبانی پیچیده‌تری را برای کاربران خود فراهم کنند. من به تازگی از خدمتی نوین مطلع شده‌ام که به پذیرندگان امکان ذخیره تمام رسیدها در سیستم‌های الکترونیک را فراهم می‌کند. بنابراین چنین ابزارهای بهینه‌سازی و حذف کاغذ بازی از سیستم‌های اداری برای جریان‌های مالی می‌تواند به‌عنوان یک خدمت ارزش‌افزوده برای مشتریان و پذیرندگان شرکت‌هایPSP  محسوب شود.

تجزیه و تحلیل اطلاعات و گزارش‌دهی نیز جزو خدمات ارزش‌افزوده محسوب می‌شوند. شرکت‌های مشهوری مانند Groupon و Starbucks  در این حوزه بسیار قوی هستند. این شرکت‌ها بانک اطلاعاتی بزرگی از مشتریان دارند و می‌توانند گزارشات روشن و معنیداری از عادات خرید مشتریان برای پذیرندگان خود فراهم کنند. بسیاری از بانک‌های عامل و پذیرندگان، بانک اطلاعاتی گسترده‌ای دارند اما  به‌طور مشخص نمی‌دانند چگونه از این اطلاعات بهره‌برداری کنند. یکPSP  رقابتی به‌خوبی ارزش چنین تحلیل‌هایی را برای افزایش حجم فروش پذیرندگان می‌داند. چنین تحلیل‌هایی می‌تواند به افزایش وفاداری و اعتماد میان کاربرانPSP  منجر شود.

با سودآوری بالای اخیر چندین PSP در بازار، به‌نظر می‌رسد تعداد کمپانی‌هایی که راغب به تاسیس PSP هستند افزایش یافته است، توصیه شما برای PSPهای جدید چیست؟

– شرکت‌هایی که راغب به تاسیس PSP هستند بایستی بدانند که در حال حاضر نسبت به 10 سال گذشته فرصت سودآوری کمتری دارند اگرچه توسعه تکنولوژی‌های جدید مانند تجارت الکترونیک همواره فرصت‌های طلایی برایPSPهای نوآور فراهم می‌کند. علاوه بر این از الزاماتی که برای یک PSP بسیار حایز اهمیت است، سازگاری با استاندارد PCI DSS است.

در نهایت اینکه یک PSP بایستی به درستی رقبای خود را بشناسد. برخی از شرکت‌هایPSP  ممکن است شرکت‌های بزرگی مانند PayPal و Google Wallet را به‌عنوان رقبای خود بشناسند اما بایستی با شناخت واقع‌بینانه و به دور از جاه‌طلبی این رقبا انتخاب شوند. اگرPSP  به درستی پیشنهادات، قیمت‌گذاری، تمایلات، نوآوری و استانداردهای تکنولوژی رقبای خود را نداند، نمی‌تواند به پیش‌بینی آنچه از عهده رقبا بر می‌آید، بپردازد. (ندا بیات- امور روابط عمومی و تبلیغات)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده