خودپردازهای بی پول در ایستگاه های مترو
طبق آمارهای بانک مرکزی در حال حاضر نزدیک به 50 هزار خودپرداز در کشور فعال است؛ دستگاه هایی که با وجود اینکه باید این امکان را برای مشتریان بانکها فراهم کنند تا در زمان دلخواه و مورد نیاز با مراجعه به آنها برخی عملیات بانکی به ویژه دریافت پول نقد را بدون حضور در شعب انجام دهند همیشه قادر به انجام وظیفه خود نیستند.
با اینکه در هر خیابانی با توجه به حضور گسترده شعب بانکها، عابر بانکها نیز به تعداد قابل توجهی وجود داشته و ظاهرا عاملی برای صرفه جویی وقت مشتریان و عدم ورود آنها به شعب بانکها محسوب می شوند ولی گاها مشکلات فنی این دستگاهها برای مشتریان خوشایند نیست و ناچارند برای دریافت خدمات از بانکی به بانک دیگر بروند.
با وجود اینکه تعداد خودپردازها در سطح شهرها تا حدودی راضی کننده به نظر می رسد، ولی به روز کردن و شارژ این دستگاه ها برای پاسخ به نیاز مشتریان موضوع قابل اهمیتی است این در حالی است که در کنار عابر بانکهای موجود سطح شهر در ایستگاههای متروی پایتخت دستگاههای خودپرداز بانکهای محتلف نیز مستقر است و با توجه به تردد فراوان در این ایستگاهها می تواند بسیار کار آمد باشد ولی در موارد زیادی مشاهده می شود که مراجعان به این دستگاهها دست خالی و بدون دریافت خدمات از مقابل آن کنار می روند.
متقاضیان استفاده از خودپردازهای مترو بارها در مقابل درخواست خدمات با پیامهایی نظیر “دستگاه قادر به انجام عملیات نیست” مواجه می شوند که البته سهم عمده این پیام مربوط به نبود وجه نقد کافی در دستگاه برای پرداخت به مشتری است.
به هر حال همانطور که آمارها از افزایش خودپردازها و سهم آنها در گسترش بانکداری الکترونیک خبر می دهد و می تواند اتفاق خوشایندی برای نظام بانکی باشد در سویی دیگر نیز مشتریان شبکه بانکی می توانند توقع داشته باشند که حداقل در مراجعه به این دستگاهها در هر زمان از شبانه روز خدمات لازم را دریافت کرده و سرگردان بین بانکها نباشند.