تحول بنیادی سیستم بانکی با کیف پول الکترونیک

این تحول کاملا منطقی است؛ و گوشی­های هوشمند کلید دسترسی به بازار مصرف کنندگان جوان و حفط این گروه از مشتری­ها است.

 

از سوی دیگر مشخص شده دسترسی به جمعیت جوان آمریکا بسیار دشوار است (در حال حاضر 68 میلیون نفر در سن 18 تا 34 سال در این کشور زندگی می­کنند).

این گروه از جمعیت درباره نهادهای مالی بزرگ بدبین هستند و از شرکت­ها و نهادها انتظار دارند خدمات تعاملی و شخصی­ سازی شده دریافت کنند. آنها از طریق اینترنت اطلاعات را دریافت می­کنند و حتی هنگام خواب ابزارهایی مانند تلفن همراه را در کنار خود نگه می دارند که این یک فرصت بزرگ برای نهادهای مالی محسوب می­شود.

با این حال تحقیق جدیدی که از سوی بنیاد آموزش سرمایه گذاری مالی FINRA صورت گرفته نشان می­دهد؛ بیش از نیمی از جوانان آمریکایی معتقدند بانک­ها تفاوت زیادی با هم ندارند. با آنکه این باور موجب هراس برخی بانک­ها و نهادهای مالی می­شود برای برخی دیگر فرصت­هایی را نمایان می­کند. حال این پرسش­ها مطرح است که بانک­ها و موسسات مالی چطور می­­توانند از این فرصت استفاده نمایند؟ چطور آنها باید بین خود و دیگر نهادهای مالی تمایز به وجود آورند؟ به طور خلاصه باید گفت آنها با ارائه ابزارها و خدماتی که با جوانان تعامل می­کنند می­توانند به این هدف برسند. پیشاپیش تعداد قابل ملاحظه­ای از این گروه جمعیتی معتقدند به زودی کیف­پول­الکترونیکی جایگزین روش­های سنتی دسترسی پرداخت و پول برای کالا و خدمات خواهد شد.

برای نخستین بار شرکت­های ارائه کننده خدمات پرداخت­ الکترونیکی با رقابت فناوری­های جدید در حوزه بانکی مواجه هستند. در حقیقت سه چهارم این گروه جمعیتی که در نظرسنجی بنیاد FINRA شرکت کردند گفته­اند به استفاده از خدمات مالی ارائه شده از سوی شرکت هایی نظیر گوگل، آمازون و اپل علاقمند هستند.

نهادهای مالی برای ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان نسل بعد باید از طریق ابزارهای مبتنی بر تلفن همراه به این نسل دسترسی پیدا کرده و نیازهای آنها را پاسخ دهند. امروزه اپلیکیشن­های مختص این نهادها گزینه اجتناب ناپذیر بسیاری از این نهادهاست؛ اما این اپلیکیشن­ها اغلب به شیوه­ای درست با مشتری در تعامل قرار نمی­گیرند.

برای مثال، تعداد اپلیکیشن­های گوشی تلفن­همراه خود را در نظر بگیرید؛ طبق محاسبات اخیر، در گوشی­هایی با سیستم عامل اندروید به طور متوسط 68 اپلیکیشن و در گوشی های آیفون 88 اپلیکیشن وجود دارد. حال در نظر بگیرید که برای استفاده از این اپلیکیشن­ها چه میزان باید وقت صرف کنید؟ قطعا باید زمان زیادی را برای این کار اختصاص دهید.

اما یک کیف­پول­الکترونیکی معمولا چند اپلیکیشن را در یک جا متمرکز می­کند، در نتیجه تجربه­ای ساده و آسان برای استفاده کننده به وجود می­آورد. این کیف­پول شکلی مجازی از بسیاری کارت­های اعتباری است و پیشنهادهای خاص برای مشتری­های مختلف ارائه می­کند؛ این کیف­پول­ها نسبت به کیف­پول­های سنتی امن­تر هستند و کار با آنها آسان­تر است.

بانک­ها و موسسات مالی به روش­های مختلف می­توانند از کیف­پول­الکترونیکی بهره ببرند و این خدمت نه تنها می­تواند به بانک­ها کمک کند خود را از دیگر نهادهای مالی متمایز کنند بلکه کیف­پول­الکترونیکی به توسعه برنامه­های بازاریابی کمک می­کند و این کار در ابزاری رخ می دهد که همواره با شخص است و این ویژگی تاثیری بالا در افزایش تاثیر آن دارد.

برخی نهادهای مالی و بانک­ها همچنین در جستجوی راه­هایی برای گنجاندن قابلیت­های دیگر در کیف­پول­الکترونیکی هستند به طوری که استفاده کننده بتواند به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشد.

با این حال گسترش خدمات هرگز نباید به نادیده گرفته شدن امنیت منجر شود. مشتری­ها در حال استفاده از محیط و زیرساخت کنونی پرداخت هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که طرف سوم روابط آنها و مشتری را قطع کند اما آنچه که سبب ارتقاء خدمات می شود و مزیت به وجود می آورد امنیت لحظه پرداخت­الکترونیکی پول است. در استراتژی کیف­پول­الکترونیکی، نهادهای مالی باید استانداردها و الزامات EMV را در نظر بگیرند. کیف پول­های مبتنی بر ارتباط نزدیک (NFC) توانایی پشتیبانی از EMV غیرتماسی را دارند و این یک راه حل آینده نگرانه است.

اگرچه میزان استفاده از کیف پول موبایل اکنون نسبتا اندک است؛ اما استفاده از این خدمات به سرعت رشد خواهد کرد و بیشترین رشد در بین جمعیت جوان مشاهده خواهد شد؛ در حقیقت موسسه تحقیقاتی ژوپیتر پیش بینی کرده است که تعداد تراکنش های بدون تماس که با کیف پول موبایل انجام می شود و از میزان تخمینی 3 میلیارد مورد در سال جاری میلادی به 9/9 میلیارد مورد در سال 2018 افزایش خواهد یافت. درباره افزایش استفاده از کیف پول موبایل تردیدی وجود ندارد و سوال اصلی، سرعت گسترش استفاده از این خدمات است.

در این میان، ارائه کنندگان خدمات کیف پول موبایل باید به موضوع امنیت توجهی ویژه داشته باشند؛ زیرا هر قدر هم که این خدمات مفید باشند و استفاده از آنها ساده باشد؛ اگر مصرف کنندگان از لحاظ امنیت اطمینانی به آن نداشته باشند گسترش استفاده از آنها کند خواهد بود. عامل بعدی گسترش استفاده از این خدمات، تبلیغ برای آن و آشنا کردن مصرف کنندگان بالقوه با امکانات این خدمت است. تحقیقات نشان می دهد در حوزه های دیگر از جمله بانکداری آنلاین و بانکداری موبایل عدم آشنایی مصرف کنندگان افزایش استفاده از این کانال ها را کند کرده بود؛ و در نهایت، سازگار شدن بانک ها با نیازهای جدید و در حال تغییر مشتری ها یک ضرورت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده