تحول بنیادی سیستم بانکی با کیف پول الکترونیک
این تحول کاملا منطقی است؛ و گوشیهای هوشمند کلید دسترسی به بازار مصرف کنندگان جوان و حفط این گروه از مشتریها است.
از سوی دیگر مشخص شده دسترسی به جمعیت جوان آمریکا بسیار دشوار است (در حال حاضر 68 میلیون نفر در سن 18 تا 34 سال در این کشور زندگی میکنند).
این گروه از جمعیت درباره نهادهای مالی بزرگ بدبین هستند و از شرکتها و نهادها انتظار دارند خدمات تعاملی و شخصی سازی شده دریافت کنند. آنها از طریق اینترنت اطلاعات را دریافت میکنند و حتی هنگام خواب ابزارهایی مانند تلفن همراه را در کنار خود نگه می دارند که این یک فرصت بزرگ برای نهادهای مالی محسوب میشود.
با این حال تحقیق جدیدی که از سوی بنیاد آموزش سرمایه گذاری مالی FINRA صورت گرفته نشان میدهد؛ بیش از نیمی از جوانان آمریکایی معتقدند بانکها تفاوت زیادی با هم ندارند. با آنکه این باور موجب هراس برخی بانکها و نهادهای مالی میشود برای برخی دیگر فرصتهایی را نمایان میکند. حال این پرسشها مطرح است که بانکها و موسسات مالی چطور میتوانند از این فرصت استفاده نمایند؟ چطور آنها باید بین خود و دیگر نهادهای مالی تمایز به وجود آورند؟ به طور خلاصه باید گفت آنها با ارائه ابزارها و خدماتی که با جوانان تعامل میکنند میتوانند به این هدف برسند. پیشاپیش تعداد قابل ملاحظهای از این گروه جمعیتی معتقدند به زودی کیفپولالکترونیکی جایگزین روشهای سنتی دسترسی پرداخت و پول برای کالا و خدمات خواهد شد.
برای نخستین بار شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیکی با رقابت فناوریهای جدید در حوزه بانکی مواجه هستند. در حقیقت سه چهارم این گروه جمعیتی که در نظرسنجی بنیاد FINRA شرکت کردند گفتهاند به استفاده از خدمات مالی ارائه شده از سوی شرکت هایی نظیر گوگل، آمازون و اپل علاقمند هستند.
نهادهای مالی برای ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان نسل بعد باید از طریق ابزارهای مبتنی بر تلفن همراه به این نسل دسترسی پیدا کرده و نیازهای آنها را پاسخ دهند. امروزه اپلیکیشنهای مختص این نهادها گزینه اجتناب ناپذیر بسیاری از این نهادهاست؛ اما این اپلیکیشنها اغلب به شیوهای درست با مشتری در تعامل قرار نمیگیرند.
برای مثال، تعداد اپلیکیشنهای گوشی تلفنهمراه خود را در نظر بگیرید؛ طبق محاسبات اخیر، در گوشیهایی با سیستم عامل اندروید به طور متوسط 68 اپلیکیشن و در گوشی های آیفون 88 اپلیکیشن وجود دارد. حال در نظر بگیرید که برای استفاده از این اپلیکیشنها چه میزان باید وقت صرف کنید؟ قطعا باید زمان زیادی را برای این کار اختصاص دهید.
اما یک کیفپولالکترونیکی معمولا چند اپلیکیشن را در یک جا متمرکز میکند، در نتیجه تجربهای ساده و آسان برای استفاده کننده به وجود میآورد. این کیفپول شکلی مجازی از بسیاری کارتهای اعتباری است و پیشنهادهای خاص برای مشتریهای مختلف ارائه میکند؛ این کیفپولها نسبت به کیفپولهای سنتی امنتر هستند و کار با آنها آسانتر است.
بانکها و موسسات مالی به روشهای مختلف میتوانند از کیفپولالکترونیکی بهره ببرند و این خدمت نه تنها میتواند به بانکها کمک کند خود را از دیگر نهادهای مالی متمایز کنند بلکه کیفپولالکترونیکی به توسعه برنامههای بازاریابی کمک میکند و این کار در ابزاری رخ می دهد که همواره با شخص است و این ویژگی تاثیری بالا در افزایش تاثیر آن دارد.
برخی نهادهای مالی و بانکها همچنین در جستجوی راههایی برای گنجاندن قابلیتهای دیگر در کیفپولالکترونیکی هستند به طوری که استفاده کننده بتواند به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشد.
با این حال گسترش خدمات هرگز نباید به نادیده گرفته شدن امنیت منجر شود. مشتریها در حال استفاده از محیط و زیرساخت کنونی پرداخت هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که طرف سوم روابط آنها و مشتری را قطع کند اما آنچه که سبب ارتقاء خدمات می شود و مزیت به وجود می آورد امنیت لحظه پرداختالکترونیکی پول است. در استراتژی کیفپولالکترونیکی، نهادهای مالی باید استانداردها و الزامات EMV را در نظر بگیرند. کیف پولهای مبتنی بر ارتباط نزدیک (NFC) توانایی پشتیبانی از EMV غیرتماسی را دارند و این یک راه حل آینده نگرانه است.
اگرچه میزان استفاده از کیف پول موبایل اکنون نسبتا اندک است؛ اما استفاده از این خدمات به سرعت رشد خواهد کرد و بیشترین رشد در بین جمعیت جوان مشاهده خواهد شد؛ در حقیقت موسسه تحقیقاتی ژوپیتر پیش بینی کرده است که تعداد تراکنش های بدون تماس که با کیف پول موبایل انجام می شود و از میزان تخمینی 3 میلیارد مورد در سال جاری میلادی به 9/9 میلیارد مورد در سال 2018 افزایش خواهد یافت. درباره افزایش استفاده از کیف پول موبایل تردیدی وجود ندارد و سوال اصلی، سرعت گسترش استفاده از این خدمات است.
در این میان، ارائه کنندگان خدمات کیف پول موبایل باید به موضوع امنیت توجهی ویژه داشته باشند؛ زیرا هر قدر هم که این خدمات مفید باشند و استفاده از آنها ساده باشد؛ اگر مصرف کنندگان از لحاظ امنیت اطمینانی به آن نداشته باشند گسترش استفاده از آنها کند خواهد بود. عامل بعدی گسترش استفاده از این خدمات، تبلیغ برای آن و آشنا کردن مصرف کنندگان بالقوه با امکانات این خدمت است. تحقیقات نشان می دهد در حوزه های دیگر از جمله بانکداری آنلاین و بانکداری موبایل عدم آشنایی مصرف کنندگان افزایش استفاده از این کانال ها را کند کرده بود؛ و در نهایت، سازگار شدن بانک ها با نیازهای جدید و در حال تغییر مشتری ها یک ضرورت است.