چرا روستاییان آفریقایی از پرداخت موبایلی استقبال کرده‌اند؟

در کنیا کشوری که اکثر مردم آن در روستا‌ها زندگی می‌کنند، دو سوم جمعیت یعنی ۱۷ میلیون نفر از گوشی تلفن همراه خود برای پرداخت پول کالا‌ها و انتقال پول استفاده می‌­کنند. علت آن است که سرویس پرداخت موبایلی M-Pesa طوری طراحی شده که در شرایط سخت به حیات خود ادامه می‌دهد، یعنی در شرایطی که بانک­‌ها هرگز قادر به فعالیت در آن نیستند. شرکت وودافون مالک سرویس M-Pesa اخیرا ارائه خدمات این سرویس را برای نخستین بار در اروپا و در کشور رومانی آغاز کرده است.

شرکت وودافون در حال ارزیابی دیگر کشور‌ها با زیرساخت‌های مشابه مالی در منطقه است و ممکن است خدمات M-Pesa را در دیگر کشورهای شرق و مرکز اروپا ارائه کند. حال این سوال مطرح است که چه کشورهای دیگری در فهرست شرکت وودافون برای ارائه خدمات پرداخت M-Pesa قرار دارند. در زیر به پنج شرط که داشتن آن‌ها زمینه را برای ارائه خدمات یاد شده فراهم می‌کند اشاره شده است:

عامل اول

عامل اول وجود جمعیت با دسترسی اندک به بانک است. هر چه تعداد این جمعیت بیشتر باشد زمینه برای ارائه سرویس M-Pesa فراهم­‌تر است. دقیقا به همین دلیل است که پس از موفقیت در کنیا، خدمات M-Pesa به کشورهایی نظیر تانزانیا، هند و رومانی وارد شده است. در این کشور‌ها به ترتیب ۱۷ درصد، ۳۵ درصد و ۴۵ درصد جمعیت به بانک دسترسی دارند.

عامل دوم

عامل دوم ضریب نفوذ بالای انواع تلفن همراه است. قدرت خدمت M-Pesa در سادگی آن نهفته است. مردم کنیا برای انتقال پول نیازی به گوشی‌های هوشمند و پیشرفته ندارند. آن‌ها فقط به ساده­‌ترین نوع گوشی­‌ها و یک ­سیم‌کارت نیاز دارند. همچنین نیازی به پیاده‌سازی اپلیکیشن موبایل نیست. تنها لازم است گوشی توان ارسال پیامک داشته باشد.

عامل سوم

عامل سوم وجود مناطق دوردست است. ارزش اصلی سرویس M-Pesa برای استفاده کنندگان این است که آن‌ها را قادر می‌­سازد پول را به سادگی به مناطق دوردست منتقل کنند. به همین دلیل این سرویس برای کسانی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند ضروری است. در آن مناطق تنها راه ارسال پول اتوبوس است.

عامل چهارم

چهارمین عامل، امکان پرداخت و سپرده‌گذاری آسان پول است. اگر سرویس M-Pesa این امکان را فراهم نکند، بی‌فایده خواهد بود.

پنجمین عامل این است که فقدان رقیب سبب شده M-Pesa در برخی کشور‌ها موفق عمل کند. البته این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد زیرا ممکن است دیگر شرکت‌های ارائه کننده خدمات انتقال پول به روش موبایل نیز وارد رقابت شوند. در حال حاضر شرکت وودافون در آلبانی، جمهوری چک و مجارستان فعالیت می‌کند. در این سه کشور شرایط ذکر شده در بالا وجود دارد. در جمهوری‌های شوری سابق نیز ساختار مالی مشابه وجود دارد. بدین ترتیب گزینه‌های بعدی شرکت وودافون این کشور‌ها خواهند بود.

منبع: شاپرک / mobilepaymentstoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده