نقدینگی‌ خواهی جامعه دو برابر شده است

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد شدید از مصوبه مجلس برای واگذاری تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار، گفت: اعتقادی به واگذاری تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار نداریم، ضمن اینکه اسامی 10 مدیر متخلف بانکی را در صورت تکرار تخلف اعلام خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود بهمنی در بیست‌وسومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: هدف سیاست پولی بانک مرکزی حمایت از تولید در مقابل شرایط و مشکلات فعلی است بنابراین در میان مدت هدف ما حفظ شرایط موجود و در بلندمدت دستیابی به ثبات اقتصادی خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر سپر اقتصادی مناسب برای تولید ایجاد نشود ممکن است به زیرساخت‌های سرمایه‌ای کشور ضربه وارد شود در همین راستا نباید انضباط پولی به گونه‌ای که موجب مهار نرخ تورم شود را فراموش کنیم، لذا لازم است سیاست منعطف به همراه انضباط پولی مورد توجه قرار گیرد.

بهمنی تصریح کرد: ادامه‌ وضعیت موجود می‌تواند به بی‌ثباتی مالی در شبکه بانکی مواجه شود لذا در حال حاضر ثبات مالی یکی از دغدغه‌های جدی برای سیاست‌گذاران پولی است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که ساختار نظام تامین مالی در کشور متقارن رشد نکرده است گفت: نقش بانک‌ها از نهادهای واسطه‌ای فراتر نرفته و درگیر نوعی تامین مالی شده‌اند، برهمین اساس بانک‌ها باید در کنار فعالیت‌های خود به آهنگ رشد خود شتاب دهند، چرا که این بازار سرمایه علی‌رغم رشد نتوانسته در کنار سیستم بانکی تامین مالی قابل توجهی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مساله بنیادی ما معضل تامین مالی است چرا که هیچ فعالیت تولیدی بدون تامین مالی شروع نمی‌شود و استمرار پیدا نمی‌کند در همین راستا همکاران ما در پژوهشکده پولی و بانکی بر آن شدند که موضوع اصلی خود را ثبات اقتصادی و حمایت از تولید انتخاب کنند و راهکارهایی را برای مقاوم‌سازی اقتصادی مورد توجه قرار دهند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که یکی از مشکلات شاخص‌های اقتصادی ما بحث نقدینگی است و ما خیلی دوست داریم نقدینگی را مهار کنیم اما در شرایط فعلی نقدینگی‌ خواهی جامعه دو برابر شده است چرا که نرخ ارز از 1226 تومان به 2400 و 2600 تومان افزایش پیدا کرده است که طبیعتا واحد‌های تولیدی و اقتصادی کشور نقدینگی بیشتری را می‌طلبد که بخواهند سطح تولید خود را حفظ کنند و اگر این نقدینگی به آنها اضافه نشود، ناچارند تولید را کاهش دهند.

بهمنی با بیان این‌که نقدینگی در حال حاضر 30.8 درصد رسیده البته پیش‌بینی ما حدود 40 درصد بود که با تمهیداتی که انجام دادیم هم‌چون پیش‌فروش 9 میلیون سکه و تحویل پنج میلیون آن و هم‌چنین انتشار 41 هزار میلیارد ریال اوراق توانستیم درصدی از آن را خنثی کنیم. هم‌چنین بخشی از آن بدهکاری‌های جاری بانک‌ها بود که توانستیم آن را در سال گذشته به صفر برسانیم و این موجب شد نقدینگی مقداری کاهش پیدا کند.

وی با بیان این‌که تورم ما 30.5 درصدی است که این خیلی بالاست، گفت: اما در کنار آن ما تورم 30.5 درصدی را داریم که بسیار بالا است و سعی ما بر آن بوده که آن را کاهش دهیم. البته از ابتدای امسال با توجه به کاهش دو هزار میلیارد ریالی نقدنیگی نسبت به سال گذشته توانسته‌ایم 1.9 درصد کاهش نقدینگی داشته باشیم.

رییس بانک مرکزی به پرداخت 1956 میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سعی کرده‌ایم 37.1 درصد این تسهیلات را در بخش تولید تزریق کنیم و بر آن نیز نظارت داشته باشیم، ضمن آنکه هدف امسال ما کنترل و نظارت در حوزه بانکداری است تا بانکداری اسلامی و بدون ربا تحقق یابد.

بهمنی با اشاره به فعالیت مرکز مبادلات ارزی از مهرماه سال گذشته گفت: در سال گذشته چهار هزار و 136 میلیون دلار در مرکز مبادلات ارزی تزریق شد که با تزریق منابع دیگر این رقم به هفت هزار و 282 میلیون دلار رسید و تصمیم داریم بتوانیم ضمن تامین ارز کالاهای اساسی این مرکز را به محلی تبدیل کنیم که ارز‌های مورد نیاز در آن تزریق شود.

وی هم‌چنین به منابع قرض‌الحسنه اشاره کرد و گفت: ما در سال 91، 283 هزار میلیارد ریال مانده منابع قرض‌الحسنه داشتیم که 41 هزار میلیارد افزایش نسبت به سال قبل داشت، ضمن آنکه در چهار سال گذشته 39 درصد منابع قرض‌الحسنه صرف تسهیلات می‌شد اما سال گذشته صد‌درصد منابع به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص پیدا کرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که تورم ما تنها ناشی از نقدینگی نیست، گفت: همه خوب می‌دانیم که نقدینگی ناشی از تقاضاها و فشار هزینه‌ها است هم‌چنین افزایش هزینه‌های تولید و دستمزد‌ها و از سوی دیگر کاهش تولید و عرضه‌ کالا از عوامل تورمی می‌تواند باشد و تحریم‌ها نیز بر‌آن تاثیر‌گذار است.

بهمنی گفت: در زمانی که ما می‌بینیم تمام ارزی که در شش ماهه سال 91 پرداخت شده تماما با نرخ مرجع بوده و کالاهایی که وارد شده و یا تولید شده است با قیمت ارز مبادله‌ای به فروش می‌رسد می‌توان به این نتیجه رسید که مقداری از این تورم ناشی از گرانفروشی است و نه گرانی کالا و عده‌ای از این فرصت دو نرخی و سه نرخی شدن ارز استفاده کرده و قیمت‌ها را اضافه کرده‌اند که ما برای کنترل آن برنامه‌هایی داریم.

وی با بیان این‌که بدهی خارجی ما در سال گذشته از 17.3 میلیون دلار به 7.2 میلیون دلار رسیده است، گفت: ما توانسته‌ایم 10 میلیون دلار بدهی خارجی خود را پرداخت کنیم و این می‌تواند ذخیره خوبی برای تولید ما باشد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با توجه به شرایط و موقعیت ناچار است براساس شرایط روز تصمیماتی را بگیرد که یکی از آنها تغییر سال پایه پولی در محاسبات است که هفت سال تغییر نکرده بود.

بهمنی گفت: متاسفانه پایه پولی ما 27.3 درصد افزایش یافته که به نسبت سال قبل که 11.4 درصد بوده یعنی 15.8 درصد افزایش داشته‌ایم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: ما در سال گذشته فقط ارز مرجع را از منابع وزارت نفت و صندوق توسعه تامین کرده‌ایم که امیدواریم امسال شرکت‌های پتروشیمی براساس ماده 27 ارز خود را به مرکز مبادلات ارزی تحویل و این کار انجام شود.
اعلام اسامی مدیران بانکی با تکرار تخلف

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد شدید از مصوبه مجلس برای واگذاری تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار، گفت: اعتقادی به واگذاری تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار نداریم، ضمن اینکه اسامی 10 مدیر متخلف بانکی را در صورت تکرار تخلف اعلام خواهیم کرد.

محمد بهمنی همچنین امروز در حاشیه بیست و سومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی به عنوان ثبات اقتصادی و حمایت از تولید در جمع خبرنگاران در مورد اعلام اسامی 10 مدیر بانکی متخلف گفت: از نظر اخلاقی، اعلام اسامی مدیران متخلف بانکی درست نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این 10 نفر از مدیران سیستم بانکی، مدیران میانی و اعضای هیات مالی موسسات مالی و اعتباری بودند، افزود: چنانچه این تخلفات بار دیگر توسط آنها تکرار شود، اسامی آنها اعلام خواهد شد.

وی در خصوص واگذاری تعیین نرخ ارز از بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار براساس مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال 92 و ورود شورا به سیاست‌گذاری ارزی، گفت: اعتقادی به این کار نداریم، زیرا کارها و تصمیمات بانک مرکزی محرمانه است. اگر قرار باشد هر هفته اتفاقات موضوعات مطرح شورای پول و اعتبار را به مجلس گزارش دهیم از نظر اصولی صحیح نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تعیین نرخ ارز از اختیارات بانک مرکزی است، گفت: این امر از ابتدای تاسیس بانک مرکزی جزو سیاستهای ارزی بانک مرکزی بوده و در تمام دنیا نیز بانکهای مرکزی در این مورد نظر می دهند.

بهمنی ادامه داد: شاید بانک مرکزی تصمیمی به گزارش بسیاری از مسایل نداشته باشد. ابتدا شورای پول و اعتبار ترکیباتش براساس شرایط باشد و سپس اختیارات تفویض شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که بودجه ابلاغ نشده باشد، بانک مرکزی بر اساس همان شرایط عمل خواهد کرد اما به هر حال بانک مرکزی موظف است مصوبات را رعایت کند و مجلس فراتر از شورای پول و اعتبار و هرگاه بودجه اعلام شود بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که با چه تورمی دولت را تحویل خواهید داد؟ گفت: روی سئوال سیاسی نروید و من سیاسی کاری بلد نیستم. در عین حال، سیاست‌گذاری ما کاهش تورم است. از ابتدای سال تاکنون حدود 2 هزار میلیارد ریال نقدینگی کاهش یافته است. شاید آثار نقدینگی سال گذشته تا یکی دو ماه از سال باقی بماند اما به هر حال هدف‌گذاری ها برای نرخ تورم با توجه به شرایط صورت می گیرد.

وی افزود: شرایط ما خاص است و متاثر از عوامل متعددی است ولی به هر حال ما به دنبال کاهش تورم و نقدینگی هستیم.

بهمنی در مورد تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم افزایش نرخ سود بانکی گفت: سعی ما کاهش تورم و نقدینگی است. شورا براساس خرد جمعی تصمیم می گیرد. ما اثر مثبت و منفی افزایش نرخ سود را مد نظر قرار می دهیم گرچه افزایش نرخ سود بانکی دارای آثار مثبتی است اما آثار منفی ای نیز بر تولید دارد بنابراین مخالفان و موافقانی برای آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی سعی دارد با کاهش نرخ تورم تعادل در بخش اقتصادی ایجاد کند نه با افزایش نرخ سود بانکی.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی و برنامه بانک مرکزی در این خصوص گفت: اولویت اول بانک مرکزی اختصاص ارز به کالاهای اساسی است. هیچ دلیلی برای افزایش قیمتهای کالاها وجود ندارد اما آثار روانی باعث شده عده ای به فکر سودجویی بیافتند. کالاهایی که با نرخ ارز مرجع وارد شده دلیلی ندارد که با نرخ ارز مبادله ای به فروش برسد و این مصداق گرانفروشی است.

وی گفت: ارز مرجع به قوت خود باقی است و به کالاهای اساسی تخصیص می یابد و مرکز مبادلات ارزی نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

بهمنی ادامه داد: با نرخ ارز مرجع و مبادله ای هیچ دلیل و توجیهی برای فروش کالاها به نرخ بالا وجود ندارد و مسئولان مربوطه باید با آن برخورد کند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مرکز مبادلات ارزی قوی‌تر خواهد شد و اگر بتوانیم به توافق برسیم، کل صادرکننده ارزی را به مرکز مبادلات ارزی هدایت می کنیم که بر این اساس تنها یک نرخ و یک مرجع برای مبادلات ارزی خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد برنامه های آتی ارزی بانک مرکزی گفت: از ایراداتی که وارد است، بخشنامه های متعدد است، وقتی شرایطی به بانک مرکزی تحمیل می شود، بانک مرکزی براساس شرایط جدید تصمیمات جدید می گیرد. بانک مرکزی نیازمند ثبات و برنامه ریزی است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا نرخ بیکاری دولت آقای هاشمی توسط بانک مرکزی اعلام نشده است؟ گفت: من وارد مسایل سیاسی نمی شوم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده