سوئیفت کد چیست؟

سوئیفت کد چیست؟ استاندارد ISO9362 که با نام‌های دیگری مانند Swift ID، SWIFT-BIC و BIC code شناخته می‌شود فرمت استاندارد کد شناسایی جهانی کسب‌وکار (Business Identifier Codes) را مشخص می‌کند. این استاندارد درواقع فرمت مشخص برای کد شناسایی منحصربه‌فرد مؤسسات مالی و غیرمالی را تعیین می‌کند و شبکه سوئیفت از این فرمت برای شناسایی مؤسسات مالی استفاده می‌کند. از این استاندارد امروزه به‌طور محبوبی به‌عنوان سوئیفت کد نام‌برده می‌شود. در شبکه سوئیفت، از این کد، برای انتقال وجه بین بانک‌ها، خصوصاً انتقال وجه بین‌المللی و ارسال حواله ارزی و سایر تبادلات پیام استفاده می‌شود.

ISO یا همان سازمان بین‌المللی استاندارد، انجمن جهانی سوئیفت را به‌عنوان مرجع ثبت BIC code تعیین کرده است. (RA – Registration Authority)

فرمت کد سوئیفت که در حال حاضر مورداستفاده است شامل ۸ کاراکتر اصلی و ۳ کاراکتر غیر الزامی برای تعیین شعبه بانک موردنظر است.

دفتر مرکزی سوئیفت در بلژیک
دفتر مرکزی سوئیفت در بلژیک
قالب فرمت: [AAAA BB CC [DDD

چهار کاراکتر اول معرف کد بانک است که تنها می‌تواند حروف باشد.دو کاراکتر بعدازآن معرف کشور است. این دو کاراکتر بر اساس استاندارد ISO3166-1 alpha-2 انتخاب می‌گردد. به‌طور مثال برای ایران IR است.
دو کاراکتر بعدی کد موقعیت مکانی است. این کد می‌تواند عددی و یا حرفی باشد. اگر رقم دوم آن صفر باشد نشان از یک BIC تستی دارد، مقدار یک نشان‌دهنده یک شرکت غیرفعال در شبکه سوئیفت است، مقدار دو نیز نشان‌دهنده حالت معکوس در پرداخت است که توسط دریافت‌کننده پرداخت بایستی انجام شود.
و درنهایت سه کاراکتر آخر کد شعبه بانک است که بدون این کد نیز شماره سوئیفت کامل است و این مورد انتخابی است.

به‌طور مثال کد بانک اقتصاد نوین شعبه تهران به‌صورت ذیل است: BEGNIRTHAFG

چهار کاراکتر اول یعنی BENG معرف بانک اقتصاد نوین است
دو کاراکتر IR معرف ایران است
دو کاراکتر TH معرف موقعیت مکانی یعنی تهران است
و AFG معرف کد شعبه است.
در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰ کد سوئیفت فعال وجود دارد که در حال استفاده از سوئیفت جهت انتقال وجه و ارسال حواله ارزی هستند، علاوه بر این تعداد کدهای فعال بیش از ۱۰۰۰۰ کد سوئیفت نیز وجود دارد که در ارسال سوئیفت‌های دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مرکز عملیات سوئیفت
مرکز عملیات سوئیفت
SWIFT-OPC-way2pay-index-94-05-13

آخرین نسخه استاندارد، نسخه ۲۰۱۴ بوده که درواقع استاندارد ارتقا یافته و بازبینی‌شده نسخه سال ۲۰۰۹ است. در نسخه جدید ساختار فرمت کد بدون تغییر مانده اما بعضی فیلدها دوباره تعریف شده‌اند. سوئیفت به‌عنوان مرجع صادرکننده (RA)، استاندارد بازبینی‌شده و جدید را در ژانویه ۲۰۱۵ پیاده‌سازی کرد و به کاربران اجازه داد تا طی یک مرحله انتقال تا سال ۲۰۱۸ نسخه جدید را پیاده‌سازی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده