سامانه اعتبارات اسناد ریالی راه اندازی شد/چهار سامانه دیگر در راه است/سطح دسترسی شتاب و شاپرک /آینده بانکداری در جهان

پرداخت همراه عملیاتی در سال جاری، راه اندازی می شود.

شاپرک با ۹۶درصد و شتاب با ۹۷ درصد موفقیت انجام تراکنش ها از عملکرد خوبی برخوردار بوده‌اند و اگر عملکرد سایر فعالیت‌ها در کشور نیز از چنین ضریب موفقیتی برخوردار بود؛ قطعا کشور با تحولات در خور توجهی مواجه می‌شد./توسعه و بهبود فیلتر های کشف تقلب، امکان پرداخت دوره ای،متناسب کردن کارمزدها، رایج نمودن کیف پول ملی، افزایش امنیت با نشانه گذاری و امکان پرداخت با e-Check (حساب های بدون کارت) را یک ضرورت دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهندس سید ابوطالب نجفی مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی ضمن ترسیم نقشه راه بانکداری آینده، گفت:هدف ما برای آینده تحقق بانکداری هوشمند است.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک ضمن بیان این مطلب با اشاره به ویژگی فناوری IT  و سرعت تحولات آن متذکر شد: صنعتIT صنعتی است که تحولاتش سایر بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و پیش بینی حجم تغییرات حتی از تصور نوابغ این حوزه نیز خارج است.

به همین جهت  عدم  همسویی با این تحولات قطعا مانند برخی بانک ها و شرکت های بزرگ به خروج از گردونه رقابت منتهی خواهد شد.

بهره برداری از سامانه اعتبارات اسناد ریالی

مهندس نجفی در ادامه به مباحتی چون بانکداری الکترونیکی در کشور، روند فناوری و تغییرات بانکی و نیروهای گارتنر و اثرات آن بر روی تجارت خرد پرداخت و افزود:در حال حاضر چند سرویس کلیدی با اتکا به توان این شرکت ارائه می‌شود که از آن جمله می توان به “شتاب”، “سامانه های نظام های ملی پرداخت” که عملا چک بانکی را از مبادلات بانکی خارج کرده و امکان هرگونه تبادل بانکی را فراهم نموده است.”پایا” که امکان پرداخت و برداشت جمعی را میسر کرده، “شاپرک” نیز برای ساماندهی پرداخت های کارتی راه اندازی شده و سامانه “پیام رسان الکترونیکی بین بانکی”، سامانه “کاشف” و همچنین “سامانه اعتبارات اسناد ریالی” که روز گذشته کار خود را آغاز نمود؛ اشاره کرد.

وی در ادامه برشمرد که در سال جاری، محقق خواهد.”شبکه امن بانکی”، “چک الکترونیک”، “ضمانتنامه‌های الکترونیکی بین بانکی” و “سپاس” را که به منظور سامان‌دهی انواع مختلف پرداخت همراه عملیاتی خواهد شد را از اقداماتی

مهندس نجفی با اشاره به ضریب موفقیت برخی سامانه ها در زمان اوج مراجعه، مانند زمان واریز یارانه ها یادآور شد: شاپرک با 96درصد و شتاب با 97 درصد موفقیت انجام تراکنش ها از عملکرد خوبی برخوردار بوده‌اند و اگر عملکرد سایر فعالیت‌ها در کشور نیز از چنین ضریب موفقیتی برخوردار بود؛ قطعا کشور با تحولات در خور توجهی مواجه می‌شد.

تمرکز 70 درصد سرمایه گذاری ها در بخش هوش تجاری

 وی در خصوص روند تغییرات در کسب و کار بانکی و فناوری در دنیا گفت: جهانی شدن، تغییرات شدید فضای کسب و کار، ظهور قدرت های جدید سیاسی و  تغییر سبک زندگی به گونه است که  پیش بینی می‌شود؛ تا سال 2015 هوش تجاری 70 درصد سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص دهد. حجم داده ها به قدری افزایش می یابد که یک میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.

همچنین استفاده از ابزارهای  شخصی کارکنان (رایانه، تلفن هوشمند، تبلت، …) در محل کار،صرفه جویی چشمگیری را برای سازمان ها به ارمغان می‌آورد و در عین حال ریسک خروج اطلاعات از سازمان را نیز به همراه دارد که باید تمهیداتی برای آن اندیشید. علاوه بر این ارائه خدمات درقالب بازی، رویکرد جدیدی است که در بانک ها پیشرو آغاز شده و در کشور ما نیز بانک ملی اقداماتی را در این خصوص انجام داده است.

 وی در ادامه متذکر شد: همگرایی این نیروهای نوظهور در آینده پول نیز تغییراتی چون ایجاد: واحد های جدید پول، واحد‌های پول مجازی، پول بدون بانک یا بانک بدون پول را به همراه می آورد.

مهندس نجفی خاطر نشان می کند: وقتی در مسیر نو آوری قرار می‌گیریم امکان شکست هم وجود دارد ولی در نهایت آنچه محقق خواهد شد؛  قطعا یک حرکت روبه جلو ست.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه موضوع تغییرات پیش روی کسب و کار بانکی به کاهش شعب و حضور بانکها در زندگی اقتصادی مشتریان و بودجه بندی برای آنها اشاره کرد و  در کنار ضرورت سرمایه گذاری بر روی جوانان به  بروز جنگ ابزارهای همراه در حوزه بازاریابی تلفن همراه پرداخت و یکی از نتایج آن را ورود اپراتورهای همراه به کسب و کار بانکی عنوان و تاکید کرد: غفلت بانک ها از این موضوع باعث از دست دادن حجم بزرگی از درآمدها خواهد شد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک بحث امنیت را بسیار مهم خواند و متذکر شد: این مهم باید در زمان هر نوآوری مد نظر قرار گیرد. وی مدیریت انبوه داده ها را یک چالش جدی برای  بانک ها توصیف کرد و ظهور اینترنت اشیاء را نیز در تحولات این عرصه موثردانست.

در ادامه مهندس نجفی با اشاره به پیش بینی موسسه گارتنر افزود: تجارت اجتماعی ظرف 2 سال جای خود را در بازار خواهدیافت و بحث موبایل که هم اکنون به بلوغ رسیده در کمتر از 2 سال با عمومیت تجارت بر روی موبایل مواجه خواهد شد.

وی در خصوص همگرایی نیروها نیز به تاثیرات چهار نیروی شبکه های اجتماع، تلفن همراه، رایانش ابری  و اطلاعات پرداخت  و خاطر نشان کرد: با همگرایی این چهار نیرو هر سازمانی با هر کیفیت و ساختاری از پایه متحول می شود.کافی است بدانیم در بحث اجتماعی در حالیکه  5/1 میلیارد نفر در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند؛ پیش بینی می شود 34 میلیارد دلار در آمد فقط از بازار تبلیغات و بازی به دست آید.در بخش موبایل حدود 5 بیلیون کاربر موبایل وجود دارد که پیش بینی می شود تنها  52 بیلیون دلار از محل تنوع کاربردهای آن درآمد حاصل شود.اطلاعات هم از این غافله عقب نمانده و پیش بینی می شود یک بازار 35 بیلیون دلاری را با خود به همراه آورد. رایانش ابری هم بازار بالای 50 بلیون دلاری را تا سال 2016به همراه خواهد داشت .
در حوزه موبایل نیز وی به استفاده از NFS و توسعه سریع آن اشاره کرد  و یادآور شد:در کشور ما هم  با استفاده از طرح “سپاس” که مردادماه فعال خواهد شد؛  عرضه این خدمت ساماندهی و عمومیت خواهد یافت.

بحث تجارت اجتماعی و نتایج حضور در این فضا نیز از موضوعات دیگر سخنرانی مهندس نجفی بود: فروش بیشتر، شناسایی مشتریان جدید و رفتارهای ایشان از جمله این نتایج است.وی افزود:تعداد ابزار هایی که تا سال 2015 در تمام شبکه های اینترنتی و اجتماعی شکل خواهد گرفت؛ بیش از 15 بیلیون ابزار خواهد بود و این مساله شناسایی افراد را با دشواری رو به رو خواهد کرد.

ارائه خدمات در هرلحظه و هر مکان

 وی افزود: در بخش رایانش ابری به منظور ایجاد چالاکی بیشتر، سازمان ها به سمتی خواهند رفت که تحلیل های سازمانی و فرایند ها را هم برون سپاری کنند تا چالاکی بیشتری برای سازمان به همراه آورد.

موضوع ابرداده ها و تنوع منابع تولید داده بخش دیگر سخنان ایشان را به خود اختصاص داد؛ وی گفت: حجم این داده‌ها با نرم افزار های معمولی قابل مدیریت نیست به ویژه آنکه بخشی از این داده ها دیده نمی شوند ولی گاه همین اطلاعات بسیار با ارزشند.نکته مهم اینکه در کاربری داده ها نیز تغییراتی ایجاد شده است.اگر  قبلا کاربرد داده ها فقط برای ارائه گزارش بود و در مرحله دوم پاسخگویی به  چرایی بروز اتفاق و سوم پیش بینی اتفاقات از طریق داده ها، اکنون  انتظار داریم با اتکا به داده ها خواسته هایی که امروز ترسیم می کنیم در آینده  محقق کنیم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد:یک تغییر نگرش در  بانکداری امروز رخ داده  و آن بهبود شبکه های شعبه ای، مدیریت درگاههای ورودی و خروجی و توجه جدی به خواست مشتری است. آنچه مسلم است هدف ما ارائه خدمات در لحظه و فارغ از زمان و مکان است.

ضابطه مند کردن قوانین پرداخت اینترنتی یک ضرورت

همچنین”بررسی معماری و ارائه ترازیابی درگاه پرداخت اینترنتی” با ارائه راهکارهای توسعه این سرویس موضوع سخنرانی سرپرست معاونت شبکه شرکت خدمات انفورماتیک برای حاضران در هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین‏ المللی تجارت و اقتصاد الکترونیک بود.

 در این همایش که روزهای29و 30اردیبهشت ماه در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد، برگزار شد دکتر محرمیان سرپرست معاونت شبکه با اشاره به اینکه  در این روش پرداخت، برنامه کاربردی نرم افزاری مبتنی بر وب بوده و امکان پذیرش و پردازش برخط تراکنش های پرداخت اینترنتی وجود دارد متذکر شد:امکان برقراری ارتباط با سوئیچ بانک به منظور انجام تسویه و پشتیبانی از تراکنش ها بدون حضور کارت از دیگر قابلیت هایی است که با اتکا به این روش پرداخت برای مشتریان قابل عرضه می شود.

وی در در خصوص چگونگی توسعه این خدمت در کشور، توسعه و بهبود فیلتر های کشف تقلب، امکان پرداخت دوره ای،متناسب کردن کارمزدها، رایج نمودن کیف پول ملی، افزایش امنیت با نشانه گذاری و امکان پرداخت با e-Check (حساب های بدون کارت) را یک ضرورت دانست و توسعه نرم افزار سبد خرید اینترنتی، ضابطه مند کردن قوانین پرداخت اینترنتی (تعامل با بانک مرکزی) و ابلاغ به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی و تعریف پروژه کیف پول ملی از دیگر الزامات توسعه این خدمت دانست.وی در ادامه به بررسی چند نمونه  IPSدر امریکا، اروپا، و آسیا پرداخت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده