خدمات بانکداری شرکتی روی ابزارهای هوشمند

در حال حاضر تمامی بانک های عمده در حال فعالیت در زمینه بانکداری خرد، برنامه های کسب و کار بانکداری همراه را به منظور انجام خدماتی نظیر گرفتن مانده حساب، انجام پرداخت همراه، مدیریت وضعیت وام، اخذ صورتحساب و سایر خدمات به مشتریان خود ارایه می دهند.

اما با این وجود با این سرعت خدمات بانکداری شرکتی بر روی گوشی‌های هوشمند با این سرعت توسعه نیافته است. تعدادی از بانک های در حال حاضر در جستجوی و تلاش برای ارایه خدمات بانکداری شرکتی بر روی گوشی‌های هوشمند هستند. در حال حاضر حدود هفت سال است که شرکت اپل قابلیت ارایه برنامه های مختلف بر روی گوشی های هوشمند را فراهم نموده است اما چرا تا به حال ارایه خدمات بانکداری شرکتی بر روی این ابزار بخوبی توسعه نیافته است؟

Cindy Murray رئیس جهانی زیر ساخت محصولات خزانه داری و کانال های الکترونیک Bank Of America Merrill Lynch(BAML)در این باره توضیح می دهد: «تقاضا در سالهای اخیر رشد نموده است اما بانکداری همراه برای خزانه دار شرکتی بحث نو و جدیدی است، اما توسعه بانکداری شرکتی بر روی تبلت افزایش یافته است و علاقه زیادی به این نوع تکنولوژی شده است».

در حالی که ارایه خدمات بانکداری خرد بر روی گوشی‌ها هوشمند با توجه به اندازه کوچک آنها مناسب است، اما نیازهای خدمات بانکداری شرکتی پیچیده تر و متفاوت تر بوده و لذا تلاش ها بر این شده است تا برنامه های کاربردی مورد نیاز بانکداری شرکتی بر روی تبلت ها به دلیل اندازه بزرگتر آنها توسعه یابد.

Christine Barry مدیر پژوهشی گروه بانکداری شرکتی AITEمی گوید: «بانک ها در مورد تکنولوژی تبلت شگفت زده شده اند». همچنین وی معتقد است که پیشرفت زیادی  در مورد بانکداری همراه بر روی گوشی های هوشمند به دلیل اندازه آنها صورت نخواهد گرفت، اما این توسعه برروی تبلت خواهد بود و آنهم بدلیل اندازه و شرایط ویژه این تکنولوژی است.

مزیت آشکار تبلت نسبت به گوشی های هوشمند اندازه آنها است، که باعث می شود مشتری بانکداری شرکتی بتواند نمودارها و گزارشات ارایه شده در این بستر را براحتی مشاهده نموده، همچنین براحتی بتوان تحلیل ها و گزارشات مدیریت نقدینگی و سایر گزارشات را مشاهده نموده و تحلیل نماید.

.

شناسایی نیازها

آشکار است که تبلت یک راه جدید برای دسترسی به خدمات بانکی فراهم می کند اما بایستی به یک سئوال پاسخ داد. چرا یک خزانه دار و مشتری بانکداری شرکتی به دسترسی به خدمات بانکی به صورت فراگیر در همه جا و همراه خود نیاز دارد؟ در حال حاضر امکان ارایه خدمات بانکی بر روی اینترنت از طریق لپ تاپ و دستگاههای کامپیوتر وجود دارد چه نیازی هست که بانک ها به منظور اریه خدمات بانکی بر روی ابزارهای هوشمند سرمایه گذاری کنند؟

Cindy Murray معتقد است که هدف ما تکرار خدمات بانکی سایر کانال های بانکی بر روی موبایل و یا تبلت نبوده است بلکه ما معتقدیم که چون مدیران شرکت ها و مشتریان بانکداری شرکتی به صورت دایم در حال سفر و جابجایی هستند لذا نیاز دارند که در فرودگاه و یا در جلسات و غیره بتوانند به خدمات بانکداری شرکتی و گزارشات مورد نیاز برای تصمیم گیری دسترسی داشته باشند و این قضیه خصوصا” برای مدیران ارشد شرکت ها لازم و ضروری است.

همچنین Christine Barry معتقد است که گرفتن تاییدیه و تصویب ها از جمله مواردی است که می تواند بر روی این ابزارها طراحی و پیاده سازی شود. وی معتقد است از آنجایی که مدیران ارشد معمولا در حال سفر هستند و یا بدلیل جلسات در شرکت حضور نداشته اما اخذ تایید از آنها برای مواردی همچون پرداخت ضروری است لذا مواردی از این قبیل را می توان بر روی گوشی های هوشمند پیاده سازی نمود.

.

امنیت در گام نخست

با وجود اشتیاق بانک ها برای توسعه خدمات بانکداری شرکتی بر روی ابزارها هوشمند، حرکت کند مشتریان بانکداری شرکتی برای این سرویس جدید، نشان دهنده نگرانی های آنها در زمینه نکات امنیتی آن است. لذا امنیت یکی از بزرگترین موضوعات مشتریان بانکداری شرکتی در پذیرش تکنولوژی های جدید مالی و بانکی است. در مورد تکنولوژی کسب و کار بانکداری همراه بدلیل استفاده از مواردی نظیر «وای فای» و شبکه های مخابرات برای انتقال اطلاعات، امنیت اهمیت ویژه ای پیدا نموده و همچنین ریسک دزدیده شدن و یا گم شدن این ابزارها نیز نگرانی های امنیتی آن را بیشتر می کند.

Cindy Murray معتقد است که امنیت یک موضوع مهم است و در مورد ابزارهای هوشمند ما کنترل هایی در حد سایر کانال های بانکی را داریم و این امر مشتری را نگران خواهد کرد. اما با این حال وی به خصوصیت منحصر به فرد این ابزارهای هوشمند در مورد نیاز به ریجستر شدن و همچنین یکه بودن آنها به منظور شناسایی اشاره می کند.

.

 پیش بینی آینده

در گام نخست پیش بینی می شود که نرخ رشد استفاده از خدمات بانکی از طریق این کانال صعودی بوده و بانک ها در زمینه توسعه استفاده از خدمات بانکی بر روی تبلت توسط مشتریان بانکداری شرکتی خوش بین هستند. همچنین پیش بینی می شود که خدمات بانکی گستره تری بر روی این ابزار به مشتریان بانکداری شرکتی ارایه شود.

همچنین Christine Barry  بیان می کند که پلت فرم های بین بانکی جدید ارایه خواهد شد که مشتری بانکداری شرکتی با استفاده از یک برنامه بتواند عملیات بانکی خود در بانکهای گوناگون مدیریت نماید. همچنین در آینده سرویس های جدیدی در زمینه خدمات اعتبارات اسنادی و مبادلات ارزی توسعه پیدا خواهد نمود. لذا به نظر می رسد که کسب و کار بانکداری همراه برای بانکداری شرکتی آینده روشنی خواهد داشت و در آینده ارایه خدمات بانکداری شرکتی بر روی بستر ابزارهای هوشمند توسعه پیدا خواهد نمود و در بازارهایی نظیر بازار آسیارشد چشمگیر خواهد داشت.

محسن معظمی گودرزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده