بهترین روش‌ها برای دسترسی به حساب بانکی از راه دور (RDC) موبایل

اما چرا؟ چون مشتریان ثابت کرده‌اند برای دریافت این خدمت حتی ممکن است بانک خود را تغییر دهند. علاوه بر آن RDC موبایل یک کاتالیزور نوین برای تولید عوایدی، دستیابی به مشتریان جدید و افزایش حساب‌های بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تارنمای شاپرک در حال حاضر اگر بانکی خدمت دسترسی به حساب بانکی از راه دور (RDC) به وسیله موبایل را ارائه نکند؛ به احتمال زیاد از قافله عقب خواهد ماند.

بر اساس مطالعات موسسه Forrester Research پیش‌بینی می‌شود بیش از پنجاه میلیون آمریکایی تا سال ۲۰۱۵ میلادی به موبایل بنکینگ رجوع کنند. تعجبی ندارد RDC در بانک‌های مختلف با حجم‌های متفاوت به خدمتی کلیدی تبدیل شده است اما ارائه خدمت RDC موبایل نیازمند توجه به چند عامل مهم است از جمله اینکه چگونه فناوری با بنیان‌های کنونی موبایل بنکینگ در بانک‌ها همخوانی یابد، مشکلات مربوط به امنیت، بهترین روش بازاریابی فناوری و تبدیل آن به ابزاری برای سوددهی
مزایای یکپارچه‌سازی

RDC موبایل را می‌توان به عنوان یک نرم‌افزار جداگانه یا همراه نرم‌افزارهای کنونی موبایل بنکینگ ارائه کرد. روش دوم مزایای بیشتری دارد. جریان کاری و مدیریت خطر را ارتقا می‌دهد و از سوی دیگر احتمال کلاه‌برداری را می‌کاهد زیرا نرم‌افزار RDC موبایل با سیستم‌های کنونی بانک و دیوار امنیتی آن یکپارچه است و به این ترتیب سطح بالاتری از امنیت را ارائه می‌کند. اجزای موبایل باید به طرز نامحسوسی در زیربنای کنونی گنجانده شوند؛ در حقیقت سیستم پشتیبانی نباید بداند یا اهمیتی بدهد تبادلات چگونه انجام می‌شوند.

ارتباط با زیربناهای کنونی آنلاین بانکینگ و یکپارچه‌سازی سیستم‌های آنلاین و موبایل بانکینگ نیاز به خدمات انسانی و مداخلات را می‌کاهد و همراه آن فراوری‌های پس از تبادل نیز کاسته می‌شود و این امر به طور خودکار در هزینه و زمان بانک مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌کند. برای مثال بانک آمریکا اخیراً تخمین زده است هزینه افتتاح یک حساب بانکی در شعبه ۱۳٫۶ مرتبه بیشتر از دستگاه موبایل است.

یکی دیگر از ملاحظات مهم نرم‌افزار موبایل و سرورهای مرتبط با آن است که باید بتواند تعداد زیادی از مشتریان را با استفاده از سیستم‌های کنونی در ساعات شلوغی پاسخگو باشد البته با اعتباردهندگان کنونی بانک، سیستم حساب‌های بانکی و قوانین تجاری و جریان‌های فراوری نیز ارتباط لازم را داشته باشد.

سناریوهای خطر مرتبط با RDC موبایل در اصل همان خطرهای مرتبط با تبادل در حساب با دستگاه خودپرداز هستند؛ اما چون دارندگان حساب‌های موبایل هنوز دفترچه چک‌های کاغذی را در اختیار دارند، احتمال دارد پدیده‌ای اتفاق بیفتد که «تکرار مورد ارائه شده» نام دارد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری بانک چکی را با استفاده از نرم‌افزار موبایل به حساب واریزمی کند و سپس با مراجعه به شعبه بانک این عمل را دوباره تکرار می‌کند.

راهنمای FFIEC درباره RDC توصیه می‌کند مؤسسات مالی سیاست و کنترل‌های مختلفی وضع کنند تا احتمال خطرات را تا حد ممکن بکاهند. یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از کلاه‌برداری و سوءاستفاده تأیید مشتریان برای دریافت خدمات RDC موبایل است. برخی از معیارهای بانکی در این حوزه را می‌توان مدت زمان عضویت در بانک، متوسط توازن حساب‌ها و تاریخچه برداشت اضافی از حساب دانست. روش دیگر تحمیل کردن محدودیت به حساب است مثلاً تعداد و میزان چک‌های واریزشده به حساب از طریق خدمت RDC موبایل را به دوره‌ای معین محدود کرد (روزانه، هفتگی یا ماهانه)

در حالی که ایجاد محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ضرر به بانک بسیار مهم است؛ اما روشی بسیار محافظه کارانه است که موفقیت تجاری این طرح را به خطر می‌اندازد. مؤسسات مالی که راه‌حل‌های RDC موبایل ارائه می‌کنند؛ توازنی صحیح را در برنامه‌های مدیریت خطر به کار می‌گیرند.

مؤسسات مالی می‌توانند موفقیت راه حل RDC موبایل را با استفاده از برنامه‌های بازاریابی موثر به حداکثر برسانند که لزوماً نیازمند هزینه‌های زیاد نیست. قبل از ارائه راه حل RDC موبایل بانک باید مشتریان کنونی آنلاین و موبایل بانکینگ را دوباره تأیید کند.

به کار گیری یک راه حل موفقیت‌آمیز حساب بانکی با موبایل نیازمند برنامه‌ریزی، کارشناسی و فناوری صحیح است؛ اما با یک استراتژی درست بانک‌هایی که بر چالش‌ها غلبه کرده‌اند می‌توانند به رضایت مشتریان دست یابند و از هرج‌ومرج بکاهند و البته این روش ابزاری موثر برای جذب و حفظ مشتریان جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده