اوراق مشارکت بانک مرکزی بهمن 92

حسب اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار، این بانک از روز شنبه مورخ 26/11/92 مبادرت به انتشار اوراق مشارکت خواهد نمود و سود علی الحساب این اوراق براساس مصوبه و مجوز شورای پول و اعتبار، سالانه 23 درصد تعیین شده و توسط بانک‌های صادرات ، ملت و تجارت به متقاضیان عرضه خواهد شد . میرمحمد صادقی اظهارداشت : اوراق مذکور در ابتدا پذیره نویسی و پیش فروش شده سپس خریداران می توانند بعد از پایان مدت عرضه و ظرف مدت دو هفته به شعبی که در آن اوراق را خریداری نموده اند‌، مراجعه کرده و اصل اوراق را دریافت نمایند . وی تصریح کرد : اوراق مشارکت بانک مرکزی بی نام ، معاف از مالیات و قابل انتقال به غیر می باشد. همچنین نرخ سود بازخریدی این اوراق ، 20 درصد و مدت آن 6 ماهه می باشد که طی دو کوپن 3 ماهه به خریداران ارائه می گردد .

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به نحوه تضمین اصل وجه و سود این اوراق افزود : اصل وجه و سود آن توسط بانک مرکزی تضمین گردیده و توسط بانکهای عامل به خریداران پرداخت خواهد شد . میرمحمد صادقی درخصوص استقبال مردم از اوراق مشارکت، بیان داشت:براساس پیش بینی کارشناسان این بانک، فروش اوراق مذکور به دلیل اعتبار این بانک ، اعتماد مردم و نرخ مناسب آن با اقبال عمومی مواجه خواهد شد .

وی درخصوص دلایل فروش و انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی در این برهه زمانی، اظهارداشت : براساس بررسی های بعمل آمده توسط کارشناسان بانک مرکزی، مقطع زمانی فعلی بهترین شرایط برای انتشار و فروش این اوراق بوده و تشخیص این نیاز بر عهده بانک مرکزی می باشد . میرمحمدصادقی تاکید کرد : کلیه افراد حقیقی و حقوقی به جز بانکها می توانند مبادرت به خرید این اوراق نمایند . وی همچنین از عموم هموطنان عزیز خواست تا با تمرکز منابع آزاد خود و با توجه به نرخ اعلامی از سوی بانک ، خرید این اوراق را در اولویت قراردهند

. در ادامه این مصاحبه، ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی نیز با بیان این که نرخ روز شمار اوراق مشارکت منتشره از سوی بانک مرکزی در صورت بازفروش قبل از موعد 20 درصد می باشد ، اظهارداشت : این نرخ، قابل رقابت با نرخ سود موسسات اعتباری است زیرا اوراق مشارکت بانک مرکزی بدون ریسک بوده و با هدف تنظیم سیاستهای پولی عرضه خواهد شد. اکرمی با اشاره به عدم تاثیر انتشار اوراق مشارکت جدید بر روند اوراق مشارکت منتشر شده این بانک درسال گذشته‌ افزود: این میزان در سال گذشته 100 هزار میلیارد ریال بوده که 47 هزار میلیارد ریال از آن به فروش رفته است.

بانک مرکزی 50 درصد اوراق مشارکت سال گذشته خود را به فروش رسانده است و اکثر این اوراق سررسید شده اند . وی تصریح کرد : اوراق مشارکت جدید 6 ماهه است درحالی است که اوراق مشارکت دولتی و شرکتهای دولتی 4 ساله است و همین تفاوت زمان و نرخ بازخریدی ، احتمال جابجایی این اوراق را در سطح وسیع از سوی مردم منتفی می‌نماید. این میزان اوراق، موجب می شود تا منابع آزاد مردم به سوی بانک مرکزی جذب و به آن در تامین مالی بخش تولید کمک نماید به گونه ای که بانک به جای بسط پایه پولی و خلق پول جدید ، از محل همین منابع جذب شده به تامین مالی تولید مبادرت خواهد ورزید.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی درخصوص دلیل 6 ماهه بودن زمان سررسید اوراق ، گفت : بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار پولی می بایست از ابزارهای کوتاه مدت استفاده نماید و در نظر گرفتن زمان سررسید 6 ماهه برای این اوراق از جمله این ابزارهاست و بانک مرکزی می تواند با استفاده از ابزارها و برنامه های کوتاه مدت، گامی بلند در راستای پیشبرد اهداف این بانک در مدیریت و کنترل نقدینگی و تورم بردارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده