PFM ؛نسخه جدید بانکداری آنلاین

یعنی یک نمایش بصری از اطلاعات مالی که مشتریان با استفاده از آن می توانند حساب و بودجه خود را مدیریت کرده و دیگر اقدامات بانکی را صورت دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از پایگاه فایننشال برند، بانکداری آنلاین از زمان پیدایش تا کنون تغییر چندانی به خود ندیده است.در واقع از بیش از یک دهه پیش تا کنون، بانکداری آنلاین کمابیشیعنی نسخه آنلاین چک کردن حساب ها و چند سرویس مختصر دیگر.اما با گذشت زمان این فرهنگ نیز در حال تغییر است.

اکنون موسسات مالی در حال تبدیل سیستم های ملال آور خدمات آنلاین بانکی خود به سرویس هایی قدرتمند، جذاب و بصری هستند.

اکنون می توان بانکداری آنلاین را به نوعی مدیریت مالی شخصی (Personal Financial Management که به اختصار PFM نامیده می شود) به شمار آورد؛ یعنی یک نمایش بصری از اطلاعات مالی که مشتری ها با استفاده از آن می توانند حساب و بودجه خود را مدیریت کرده و دیگر اقدامات بانکی را صورت دهند.

در یک نظرسنجی که توسط Aite Group صورت گرفته است، مشخص شد که 75 درصد از مجموع 500 مدیر موسسه تعاونی اعتبار بر این عقیده اند که تا پایان سال جاری استفاده از ابزار PFM آنلاین، به یک ضرورت تبدیل می شود.

این در حالی است که طبق بررسی های موسسه تحقیقاتی Celent در سال گذشته، فقط 4 درصد مشتریان بانکداری آنلاین در 50 بانک برتر، به طور فعالانه از PFM استفاده کرده اند.

در سپتامبر سال 2012 نیز نظرسنجی Aite Group نشان داد که فقط 27 درصد کاربران از میزبان های مختلف – چه موسسه مالی خودشان و چه سایت های شخص ثالث همچون Mint.com – PFM را به خدمت گرفته اند.

ران شولین (Ron Shevlin) یک تحلیلگر ارشد Aite Group، در خصوص نحوه رفتار نهادهای مالی نسبت به PFM انتقاد کرده است.

وی می گوید عدم وضوح درباره این که PFM چیست و چه می کند، یک «جایگاه ارزشی ابهام آلودی» برای مشتریانی که نسبت به این مقوله علاقه ای نشان نمی دهند، ایجاد کرده است.

مطالعات Aite Group حاکی از آن است که فقط 13 درصد کاربران از بانک یا موسسه اعتباری خود درخواست کرده اند که در خصوص این ابزار به آنها کمک و مشاوره بدهند.

58 درصد مشتری ها نیز هیچ قصدی برای به کارگیری چنین ابزاری ندارند و گروه باقیمانده یعنی 46 درصد افراد نیز به این قضیه اهمیتی نمی دهند.

به نظر می رسد هر چند از برخی جهات، فضا برای به راه افتادن نسل دوم سرویس های بانکداری آنلاین فراهم است ولی برای حصول نتیجه بهتر، فرهنگ سازی و همکاری بیشتر طرف های دخیل در قضیه کاملاً موضوعیت دارد.
 

منبع:تارنمای شرکت ملی انفورماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده