چراغ قرمز بانک مرکزی برای خطوط اعتباری

به کاهش رشد نقدینگی کمک می‌کند.کورش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، اظهار كرد: به صورت طبیعی در ماه‌های پایانی سال حجم تقاضای پول افزایش می‌یابد و امسال هم کمک جبرانی به خانوار شد که بر حجم این نقدینگی افزوده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بانک مرکزی دو طرح پیش فروش سکه و عرضه اوراق مشارکت را در دستور کار دارد که می‌تواند نقدینگی را کنترل کند؛ خوشبختانه اوراق مشارکت سازمان‌ها و اوراق سپرده بانک‌ها عرضه می‌شود و همچنین شرکت‌های بزرگ مانند خودروساز‌ها پیش‌فروش محصولات خود را از سر گرفته‌اند.این عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این اقدامات می‌تواند بخشی از نقدینگی را جمع‌آوری و کنترل کند، تصریح کرد:

در کنار این اقدامات رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها نسبت به گذشته کند‌تر شده و این خود بر کاهش رشد نقدینگی اثرگذار است. وی گفت: در سال‌های گذشته تسهیلات پرداختی بیش از حجم سپرده‌ها بوده است، اما در سال‌ جاری این نسبت رعایت شده و بانک‌ها متناسب با منابع تسهیلات پرداخت کرده‌‌اند. پرویزیان افزود:

بانک مرکزی در سال جاری اضافه برداشت بانک‌ها از منابع خود را کنترل و مدیریت کرد و دسترسی بانک‌ها به خطوط اعتباری کمتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده