پرداخت با سیناپس

به گفته معاون اجرایی واحد راهکارهای نوین پرداخت و خدمات ارزش افزوده شرکت فناپ، «سیناپس» با توجه به احساس نیاز به یک تحول جدی در سیستم پرداخت کشور به وجود آمده است. چرا که در حال حاضر اکثر سازمان‌ها (موسسات و شرکت‌های خصوصی و دولتی) به دلیل برخی محدودیت‌های سیستم‌های پرداخت موجود، فاقد سیستم رهگیری تراکنش‌های مالی (Money Tracking) هستند و برای دریافت وجوه پرداخت شده توسط مشتریان نهایی خود با مشکلات جدی مواجه هستند. از سویی دیگر، مشتریان این سازمان‌ها نیز به راحتی نمی توانند نسبت به پرداخت مبالغ در وجه سازمان‌ها اقدام کنند.

“به عنوان مثال زمانی‌ که مبلغی به حساب، صاحب حساب واریز می شود به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها، اطلاعاتی به صاحب حساب درباره هویت پرداخت‌کننده و شرایط پرداخت ارائه نمی شود و این موضوع ناشی از عدم تجهیز سازمان‌ها توسط بانک‌ها به یک سیستم رهگیری تراکنش‌های مالی است.
در همین راستا فناپ برای ارائه راه حلی برای مشکلات ذکر شده در حوزه پرداخت کشور به ویژه پرداخت‌های تدریجی مردم به سازمان هایی غیر از بانک‌ها، سیناپس را طراحی و به مرحله اجرا درآورده است.”

فرهنگ فرزان در توضیح این سیستم که طراحی و اجرای آن از اواخر سال 92 آغاز و از اوایل سال 93 ارائه شده است گفت: در این سیستم برای هر پرداختی که از طریق اشخاص به سازمان‌ها صورت می‌گیرد، یک قبض (شامل یک شناسه قبض و پرداخت) تعریف می شود که کاملا منطبق بر پروتکل‌های کمیسیون هماهنگی انفورماتیک بانک‌ها و مشابه قبوض خدمات عمومی (آب، برق، گاز، تلفن و …) بوده و با هر کارت شتابی و از طریق هر درگاهی قابل پرداخت است.

به گفته وی، به نظر می‌رسد این اقدام تحول جدی را در حوزه پرداخت کشور ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بسیاری از مشکلاتی که مشتریان بانک‌ها و سازمان‌ها در زمینه پرداخت‌های الکترونیکی با آن مواجه هستند رفع شده و به این بستر جدید منتقل شوند.

معاون اجرایی واحد راهکارهای نوین پرداخت و خدمات ارزش افزوده شرکت فناپ افزود: در حال حاضر ما در دو سطح پذیرنده‌ها (بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت برای پذیرش قبوض صادره سیناپس روی درگاه‌های خود) و مشتریان (سازمان های دولتی و خصوصی) مذاکراتی را در لایه‌های گوناگون، برای ارایه این محصول داشته ایم.

فرهنگ فرزان در پایان بیان کرد: استفاده از بستر پرداخت فعلی کشور با به کار بستن ایده‌ای نوین، وجه تمایز جدی این طرح با راهکارهای موجود در این حوزه بوده است، بنابراین از یک سو پذیرنده‌های قبوض ما (چه بانک‌ها و چه شرکت‌های خدمات پرداخت) نیازی به تغییر در سیستم‌های فعلی نداشته و از سوی دیگر مشتریان نهایی این سیستم نیز نیازمند کسب تجربه و روش جدیدی نیستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده