معاون اقتصادی بانک مرکزی نقدینگی “تصنعی” زیاد شد

وی افزود: به همین خاطر است که سال قبل بانک مرکزی هدف 23 تا 25 درصدی را برای رشد نقدینگی مطرح کرد و در راستای این هدف تورم را کاهش داد و افزایش رشد نقدینگی را برای خروج از رکود تورمی به‌طور همزمان دنبال کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در همین ارتباط به کاهش 19.1 درصدی تورم اشاره و تصریح کرد: در راستای سیاست‌های مذکور تورم کاهش یافت و رشد اقتصادی برای چهار فصل پیاپی مثبت و رشد همگن نقدینگی نیز معادل 22.3 درصد حاصل شد.

* 81هزارمیلیارد از رشد 290هزارمیلیاردی نقدینگی به‌خاطر افزایش چتر آماری بود

قربانی دستاوردهای مذکور را در راستای اهداف تعیین شده در بانک مرکزی خیلی خوب عنوان کرد و ادامه داد: لازم است تأکید شود طی 22 ماه گذشته از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان اسفند ماه مبلغ 290.6هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده که 81هزار میلیارد تومان آن مربوط به افزایش پوشش آماری و لحاظ آمارهای شش بانک و چهار مؤسسه اعتباری است.

وی تأکید کرد: قاعدتاً این افزایش پوشش آماری نه تنها پدیده نامطلوبی به شمار نمی‌رود بلکه ثمره افزایش گستره و پوشش آماری بانک مرکزی بر فعالان بازار پول و احصای بهتر نقدینگی موجود در کشور است.

این عضو هیئت عامل بانک مرکزی در عین حال اضافه کرد: این بخش از افزایش پوشش آماری به‌دلیل آنکه نقدینگی آن قبلاً در اقتصاد بوده واجد آثار اقتصادی نبوده بنابراین شفافیت آماری و افزایش کنترل بانک مرکزی بر فعالیت این مؤسسات را به‌همراه داشته و این امکان را فراهم می‌سازد تا این بانک به‌عنوان مسئول و تنظیم کننده سیاست‌های پولی کشور بستر شفاف‌تری را در زمینه اجرایی کردن سیاست‌های خود پیش رو داشته باشد.

* افزایش چتر آماری رشد نقدینگی را “تصنعی” بالا برد

قربانی در واکنش به ذکر این نکته از سوی مصباحی مقدم مبنی بر اینکه علاوه بر لحاظ پوشش آماری شش بانک و چهار مؤسسه اعتباری، افزایش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در رشد نقدینگی مؤثر بوده است، اظهار داشت: همان‌طور که قبلاً تأکید کرده‌ام اضافه نمودن آمارهای چند بانک و مؤسسه اعتباری باعث می‌شود رشد نقدینگی به‌صورت تصنعی بالا برود چون در پایه محاسبه رشد نقدینگی این آمار لحاظ نشده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین افزود: از همین رو بانک مرکزی اقدام به محاسبه رشد همگن نقدینگی پس از تعدیل رشد بابت افزایش پوشش آماری نمود، برهمین اساس رشد همگن 22.3 درصدی اعلام شد. این رشد همان رشدی است که قابل مقایسه با عملکرد سالهای قبل است و واقعی می‌باشد.

وی ادامه داد: اصولاً باید توجه داشته باشیم که ماهیت افزایش پوشش آماری بر فعالان بازار پول این امر را به‌دنبال دارد که یا باید مؤسسات و بانک‌های اضافه شده را در صورت و مخرج فرمول رشد قرار دهیم یا هر دو مورد را کسر کنیم تا رشد همگن به دست آوریم در غیر این صورت دچار خطا می‌شویم.

* مؤسسات غیرمجاز سهمی در نقدینگی ندارند

قربانی افزایش نقدینگی به‌خاطر مؤسسات غیرمجاز را بحث دقیقی ندانست و تصریح کرد: مؤسسات غیرمجاز در آمار رشد نقدینگی بانک مرکزی وارد نمی‌شوند که فعالیت آنها باعث افزایش نقدینگی محاسبه شده توسط بانک مرکزی شده باشد.

این عضو هیئت عامل بانک مرکزی همچنین گفت: قطعاً بانک مرکزی معتقد است مؤسسات غیرمجاز در جامعه خلق نقدینگی می‌کنند و سیاست‌های پولی و اعتباری را مخدوش می‌سازند و ریسک و مخاطره را برای سپرده گذاران ایجاد می‌کند، برهمین اساس این مؤسسات باید مورد برخورد قرار گیرند.

وی گفت: اگر تعدادی از این مؤسسات غیرمجاز از بانک مرکزی تبعیت کنند و واجد شرایط دریافت مجوز شوند و زیر چتر پوشش آماری این بانک بیایند قطعاً در آینده همین رویه افزایش نقدینگی را خواهیم داشت ولی فعالیت مؤسسات غیرمجاز درحال حاضر ربطی به نقدینگی ندارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان گفت: بانک مرکزی از نقدهای سازنده استقبال می‌کند و از صاحب‌نظران و اصحاب شناخته شده اقتصادی انتظار دارد در ارزیابی خود از عملکرد سیاست‌های پولی به نکات مطرح شده توسط این بانک توجه کافی را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده