صدور اوراق مشارکت کاغذی منسوخ می شود

در سال ۱۳۹۱ بیش از ۵۰ درصد از تراکنش‌های مرکز «شتاب» به پایانه‌های فروش اختصاص داشت/با محول شدن وظیفه تسویه پذیرندگان به شاپرک افزایش شدیدی در تعداد و ارزش تراکنش‌ها روی داد به حداکثر ظرفیت اسمی (سه میلیون تراکنش در روز) رسید./ میزان رشد خالص اسناد مبادله شدة مرکز «شتاب» در یازده ماهه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماهه ۱۳۹۰ به بیش از ۲۷۱ درصد رسید./با زیرسامانة خزانه مرکزی صدور اوراق مشارکت کاغذی بی نام منسوخ می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مرکز «شتاب» در سال 1391 فراگیری و شمول خود را در تمامی شبکة بانکی کشور حفظ نموده و در همین راستا بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و خاورمیانه به شبکة شتاب پیوستند. بر این مبنا تعداد اعضای مرکز شتاب در پایان سال 1391 به سی و یک عضو رسید.

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با اعلام مطلب فوق افزود:روند افزایشی رشد تعداد تراکنش‌ها که از سال 1388 آغاز شده بود، در سالهای بعدی با شیب تندی افزایش یافت. در یازده ماهه اول سال 1391 مرکز «شتاب» بیش از 3574 میلیون تراکنش را پردازش کرد و ضمن عبور از مرز سه میلیارد تراکنش در سال، میانگین روزانة مبادلات آن به بیش از ده میلیون تراکنش رسید، ضمن آنکه بانک مرکزی از طریق سامانه شتاب موفق به مدیریت 34 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه و 5/38 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند ماه 1391 شد.

 

 تراکنش های پایانه های فروش و اسناد مبادله شده در شتاب

وی با بیان‌اینکه،نکته قابل توجه افزایش شدید سهم نسبی تراکنش‌های الکترونیکی پایانه‌های فروش در سال‌های 1390‌و‌1391‌ است،افزود: در سال 1391 بیش از 50 درصد از تراکنش‌های مرکز «شتاب» به پایانه‌های فروش اختصاص داشت،این روند در خصوص خالص اسناد مبادله شده نیز به چشم می‌خورد. پس از نرخ رشد 128 درصدی در سال 88 و 132 درصدی در سال 1389، میزان رشد خالص اسناد مبادله شدة مرکز «شتاب» در یازده ماهه 1391 نسبت به دوازده ماهه 1390 به بیش از 271 درصد رسید.

پایا
وی با اشاره به اینکه سامانه پایا(پایاپای الکترونیک) که در دی ماه 1388 به صورت آزمایشی آغاز به کار نمود، در سال 1389 به صورت کامل عملیاتی گردید و در همین سال و به منظور پوشش پرداخت‌های انبوه تجاری، استاندارد پرداخت‌های گروهی آن تدوین و به شبکة بانکی ابلاغ شد،تصریح کرد: در سال 1390 هدایت کلیه پرداختهای خرد شبکه بانکی از طریق سامانه مزبور در دستور کار قرار گرفت که نهایتاً با ارائه بخشنامه شماره 251146/90 مورخ 19/10/1390 کلیه انتقالات کمتر از یکصد و پنجاه میلیون ریال در پایا مورد پردازش قرار گرفتند.

زیرسامانة خزانه مرکزی اوراق
وی در‌خصوص تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا)خاطرنشان کرد: معرفی اوراق بهادار الکترونیکی با استفاده از سامانة تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا) در سال 1389 امکان‌پذیر گردیده و برای اولین بار اوراق مشارکت الکترونیکی در این سامانه منتشر و مورد مبادله و تسویه بین بانک‌ها قرار گرفت.

همچنین به منظور توسعة خدمات «تابا» برای عموم مشتریان و تمام الکترونیکی شدن انتشار و مبادلة اوراق بهادار بانکی، زیرسامانة خزانه مرکزی اوراق در سال‌1390 طراحی شد که با نهایی شدن آن تا پایان سال 1391 پیش‌بینی می‌شود امکان انتشار و انجام مبادلات تمامی اوراق مشارکت صادر شده در نظام بانکی کشور به صورت الکترونیکی میسر شده و صدور اوراق مشارکت کاغذی بی نام منسوخ گردد.

زیرسامانه خزانه داری
وی‌ ویژگی مهم زیرسامانه خزانه مرکزی اوراق را انسجام با سایر سامانه‌های پرداخت خواند ‌و‌گفت: تمامی فرایند خرید، بازخرید، پرداخت سود و پرداخت اصل وجه اوراق در سررسید از طریق سامانه‌های ساتنا و پایا صورت گرفته و همچنین برای هر یک از دارندگان اوراق، شناسه منحصر به فردی اختصاص می‌یابد.

 

شاپرک از راه رسید

وی افزود: از آذر ماه سال 1391 و با محول شدن وظیفه تسویه پذیرندگان به این سامانه از طریق «شاپرک»، افزایش شدیدی در تعداد و ارزش تراکنش‌ها روی داد و این سامانه در هسته واریز مستقیم خود به حداکثر ظرفیت اسمی (سه میلیون تراکنش در روز) رسید.

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه با توجه به لزوم انتظام بازار، صدور موافقت اصولی و مجوز برای ارایه دهندگان خدمات پرداخت در سال 1389 متوقف شد و به جای آن ایجاد شبکة الکترونیکی پرداخت کارتی «شاپرک» در دستور کار قرار گرفت،

تصریح نمود: این شبکه به منظور ساماندهی پایانه‌های فروش، نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات پایانه‌های فروشگاهی با ضوابط مبارزه با پولشویی، بهره‌‌برداری بهینه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده،

افزایش سطح پوشش پایانه‌های فروش، پرهیز از رقابت‌های ناسالم و تقویت مشارکت واقعی بخش خصوصی در شبکه پرداخت کشور؛ پس از انجام بررسی‌های تطبیقی، امکان‌سنجی فنی و اجرایی،

در نظر گرفتن ملاحظات بومی و سیاست‌های پولی، با الگو برداری از عملکرد بهترین شبکه های پرداخت در سطح بین‌الملل در چارچوب مصوبه مورخ 25/12/89 شورای پول و اعتبار طراحی، تدوین و مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا پایان سال 1390 راه‌اندازی گردید و از اردیبهشت ماه سال 1391 به صورت عملیاتی آغاز به کار نموده و رسالتی حیاتی و مهم را در توسعة پرداخت الکترونیکی کشور به عهده گرفت.

احمدی مدت زمان فرآیند انتقال ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت به «شاپرک» را از اردیبهشت ماه تا اواسط آذرماه سال 1391 بیان‌ کرد و افزود: در تاریخ پنج دی ماه 1391، «شاپرک» به عنوان تنها شبکه پرداخت کارتی کشور تثبیت و فاز اول طرح که انتقال ارایه دهندگان خدمات پرداخت از سوئیچ بانک‌ها به سوئیچ «شاپرک» را در بر می‌گرفت به صورت کامل و مطابق با برنامه زمانبندی به انجام رسید.

وی  خاطرنشان‌کرد: اجرای طرح «شاپرک» در زمانی اندک با توجه به ابعاد عظیم آن یکی از موفق‌ترین و بزرگترین طرح‌های فناوری اطلاعات در کشور به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که ظرف هفت ماه‌، بیش از دو میلیون و پانصد هزار پایانه فروش و پذیرنده در دوازده ارایه دهنده خدمات پرداخت با حداقل مسایل و مشکلات به شبکه جدید ملحق شده و خدمات خود را بدون وقفه ارایه دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده