سیستم پرداخت الکترونیک شرکت ۴ ساله استرایپ

اگر آرزوی شما ساخت یک سیستم درآمدزای فروش اینترنتی است که به‌وسیله گوشی‌های تلفن همراه یا رایانه‌ها بتوان از آن استفاده کرد حتما باید در مورد استرایپ و البته در مورد پی پال نکات بیشتری بدانید چون ایده اصلی آن‌ها تقریبا یکی بوده است و اهمیت موضوع به خاطر آن است که آن‌ها دقیقا در یک نوع حرفه فعالیت دارند. حرفه‌ای که خرید آنلاین و از طریق گوشی‌های تلفن همراه را برای همه آسان می‌کند. آن‌ها می‌دانند که چطور باید پول‌هایی که شما در بانک گذاشته‌اید را به پول‌های واقعی و ملموس تبدیل کنند. قطعا مصرف کنندگان نیز با توجه به سهولت خرید از Stripe و PayPal این دو را به تمام سرویس‌ها و شیوه‌های دیگر خرید ترجیح می‌دهند که این موضوع نیز باعث رشد روزافزون استفاده از آن‌ها شده است. در هر صورت آن‌ها بسیار شبیه به هم هستند. شاید شما بخواهید اول در مورد Stripe بدانید چون بااینکه این کارخانه سروصدای زیادی در جهان به پا کرده است یک کارخانه کوچک است که تنها ۲۷۶ کارمند در این کارخانه که به گفته مسئولان آن در محلی به نام «صندوق قدیمی» واقع شده است در مختصات جغرافیایی نامعلومی در سان فرانسیسکوی آمریکا مشغول به کار هستند. همچنین گفته می‌شود که این شرکت سالانه «میلیاردها دلار» از طریق سیستم‌های پرداخت الکترونیک درآمد دارد اما مسئولان Stripe هرگز نخواسته‌اند میزان درآمد واقعی‌شان به‌صورت رسمی افشا شود. البته حداقل این موضوع را می‌توان گفت که سایت‌ها و کمپانی‌های بزرگی نظیر توئیتر (Twitter)، سیلزفورس (Salesforce)، لیفت (Lyft) و چندین کمپانی دیگر از Stripe استفاده می‌کنند.

در طرف دیگر کمپانی PayPal چیزی در حدود ۱۳ هزار کارمند دارد و دفاتر آن در سن خوزه، لوکزامبورگ، سنگاپور، نبراسکا، آریزونا، هند، تگزاس و بسیاری از شهرها و کشورهای دیگر دایر هستند. ارزش تجاری این کمپانی که حالا شرکتی جدا از eBay به شمار می‌رود چیزی در حدود ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است.

.

وقتی Stripe با کارخانه کوچک و مجهولش روزبه‌روز پیشرفت می‌کند

واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ چه موضوعاتی باعث شده Stripe به‌عنوان یک کارخانه کوچک گوی سبقت را از بقیه کارخانه‌های کوچک و بزرگ ربوده و به انتخاب اول میلیون‌ها نفر تبدیل شود؟ می‌توان جواب این سوال را در این سه مشکل جستجو کرد.

۱. دنیا و فضای اینترنتی پر شده از تاجرانی که می‌خواهند به‌راحتی به دنیای فروش آنلاین وارد شوند اما با واقعیتی تلخ روبرو می‌شوند. آن‌ها خیلی زود می‌فهمند که موردقبول واقع‌شدن توسط مردم شبیه کمپانی‌های معروف مثل Visa و MasterCard به این آسانی‌ها نیست و تلاش بسیاری را می‌طلبد. قطعا اگر شما کارخانه کوچکی هستید که پشتوانه مالی زیادی ندارید و در توازن حساب‌های بانکی‌تان نیز مشکل دارید نمی‌توانید در این عرصه موفق شوید و خیلی زود با شکست روبرو خواهید شد.

۲. اضافه کردن کدهای خرید آنلاین برای شرکت‌های کوچک آسان نیست و ممکن است هزینه زیادی را در پی داشته باشد. شاید شما گمان کنید که کار راحتی است. بله به‌صورت تئوری این فقط یک کات و پیست (cut & paste) است ولی وقتی‌که شما با تعداد زیادی کد روبرو هستید که ممکن است با یکدیگر تداخل پیدا کنند کار به میزان قابل‌توجهی سخت می‌شود و برای شرکت‌های کوچک معمولا آشفتگی‌های بسیاری را در پی دارد.

۳. Cart Abandonment (رها کردن فرآیند خرید در میانه راه) است. وقتی‌که شما یک تجارت الکترونیکی بر پایه موبایل یا رایانه‌های خانگی را آغاز می‌کنید به‌شدت از دیدن تعداد زیادی از افراد که برای خرید آنلاین به سایت شما مراجعه کرده ولی پیش از کلیک کردن بر دکمه «تایید خرید » سایتتان را ترک کرده‌اند عصبانی خواهید شد. مردم معمولا برای یافتن اقلام موردنیازشان به وسیله موبایل جستجوهای خودشان را انجام می‌دهند نه صرفا به خاطر علاقه به خرید آنلاین آن‌ها! بیشتر کارشناسان باور دارند این موضوع یکی از مشکلات اصلی خرید و فروش به‌ وسیله صفحه‌های کوچک موبایل است.

چرا Stripe همه‌گیر شد؟

جوزف بیزارو (Joseph Bizzaro) مدیر و موسس مرکز تحقیقاتی و مشاوره‌ای Vizant که تمرکز خود را بر روی تحقیق در مورد شیوه‌های خرید آنلاین قرارداده است در مورد Stripe می‌گوید: «Stripe یک دکمه خرید است که خرید آنلاین را بر روی موبایل و لپ‌تاپ‌ها آسان می‌کند» بیزارو اضافه می‌کند: «شما فقط باید یک اکانت در Stripe بسازید! پس از آن می‌توانید به‌راحتی و تنها با فشردن دکمه خرید حتی بر روی تلفن همراهتان نیز خریدهایتان را انجام دهید.»

اما Stripe به‌راحتی دو مانع دیگر را که به آن اشاره کردیم را نیز پشت سر گذاشت. اورن لوی (Oren Levy) موسس و مدیر شرکت Zooz، شرکتی که به مشتریان تجاری‌اش در یافتن بهترین روش خرید و بهترین ارائه‌دهنده سرویس‌های خرید برای کسب سود بیشتر و هزینه کمتر کمک می‌کند، درباره Stripe می‌گوید: «Stripe در کمترین زمان ممکن به یک بنگاه تجاری پویا تبدیل شد.» لوی که شناخت کافی و کاملی از Stripe و چیزی که آن را «رقیب بزرگ» می‌نامد، دارد با دقت کامل در انتخاب کلماتش و بیان نظراتش می‌گوید: «شما نمی‌توانید بگویید کدام‌یک بهتر هستند (از بین Stripe و PayPal) هردوی آن‌ها کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند.»

زمانی که از لوی در مورد آینده و برتری‌های فعلی استریپ پرسیده می‌شود او می‌گوید: «آن‌ها خیلی سریع در حال اضافه کردن بنگاه‌های اقتصادی کوچک به مجموعه خود هستند.» بااینکه این نکته زیاد ملموس نیست اما به نظر می‌رسد استریپ کماکان به بلندپروازی‌های خود در عرصه تجارت الکترونیک ادامه خواهد داد. لوی در این مورد نیز می‌گوید: «استارتاپ‌ها Stripe را دوست دارند. این دلیل اصلی پیشرفت سریع و روزانه آن‌هاست.»

او اضافه می‌کند: «اجازه دادن به کاربران برای انجام خریدهای خود دقیقا بر روی وب‌سایت که بسیار فرآینده ساده‌ای هم دارد باعث ایجاد شدن بحث‌های زیادی در مورد سرویس‌های مختلف و رده‌بندی آن‌ها در وب‌سایت‌های من شده است و بسیاری از مردم در این مورد با یکدیگر به بحث و گفتگو می‌پردازند. PayPal هنوز برای تایید تراکنش‌های خود کاربران را به بیرون از سایت هدایت می‌کند که دقیقا این موضوع از چشم آن‌ها دور نمانده و تاثیر زیادی در تغییر دیدگاه و جذب شدن بیشتر آن‌ها به Stripe داشته است. Stripe فقط یک سرویس‌دهنده است که از تمامی امکاناتش به‌درستی و در مکان صحیح استفاده می‌کند.»

خوناس ویگرت (Jonas Weigert) موسس وب‌سایت Lawnstarter.com در این مورد می‌گوید: «Stripe در ابتدا با چیزی که ما به‌عنوان یک بنگاه تجاری کوچک می‌خواستیم فاصله بسیاری داشت. برای ما انتخاب‌های دیگری مثل Braintree وجود داشت اما ما می‌خواستیم از جایگاه مردمی و حمایت‌هایی که از Stripe وجود داشت بهره‌مند شویم. اصلا مهم نیست که شما یک شرکت کوچک تجارت الکترونیک هستید یا بزرگ‌ترین آن‌ها! Stripe همه چیز را به‌صورت خیلی خوب و هدفمندی مدیریت می‌کند و قیمت‎های آن‌ها هم واقعا مقرون به‌صرفه است.»

در مورد قیمت‌ها این نکته قابل ذکر است که Stripe برای هر تراکنش که در سیستم آن‌ها انجام شود ۲٫۹% به‌علاوه ۳۰ سنت دریافت می‌کند (البته برای مشتریان پروپاقرص و همیشگی این مبلغ دریافت نمی‌شود). همچنین این کمپانی اعلام کرده است که هیچ مبلغی برای عضویت ابتدایی و ماهانه و البته برای کارت‌های خرید دریافت نمی‌کند. در حالی که قیمت‌های دو کمپانی Stripe و Braintree تقریبا شبیه به هم است هنوز Stripe اقبال بیشتری بین مردم دارد و بر رقیبش ترجیح داده می‌شود.

آیا Stripe به انقلاب خود در عرصه پرداخت الکترونیک ادامه خواهد داد؟ جواب بیزارو به این سوال منفی است. او اضافه می‌کند: «به‌هرحال سیستم‌های مورد استفاده توسط آن‌ها همان سیستم‌های قدیمی است.» البته این دلیل بر بد بودن این سیستم نیست زیرا خود بیزارو در این مورد تاکید می‌کند که آن‌ها خرید الکترونیکی را بسیار آسان کرده‌اند.

در انتها به نظر می‌رسد در مقطع کنونی چیزی که به‌اندازه کافی خوب به نظر می‌رسد این است که فرصت حضور در قرعه‌کشی‌های سیستم‌های خرید الکترونیکی که هنوز زمانشان به پایان نرسیده است را از دست نداده و شانسمان را برای برنده شدن امتحان کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده