رشد71 درصدی تراکنشهای پایانه های فروشگاهی با استقرار شاپرک

اما مبلغ تراکنش ها همسو با رشد تعداد ترکنش ها از رشد منطقی برخوردار نبوده است. در فروردین سال 1391 تعداد تراکنش های پایانه های فروش 133 میلیون و 236 هزار و 524 تراکنش بود. رشد بالغ بر 70 درصدی تعداد تراکنش ها در حالی که مبلغ تراکنش ها تنها 25 درصد رشد از خود نشان میدهد بیانگر آن است که یا بانکها در بهار سال 91 آمارهای واقعی به بانک مرکزی اعلام نکرده اند یا اینکه در بهار سال 92 شرکتهای PSP آمار خود را به درستی اعلام نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و بر اساس تازه ترین گزارش شرکت شاپرک، مقایسه تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی در سه ماهه اول سال 1391 با سه ماهه اول سال 1392 حکایت از آن دارد که با راه اندازی شاپرک و سوئیچ آن در نظام بانکی تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

آمار نشان می دهد در سه ماهه نخست سال 91 مجموعا بالغ بر 466.3 میلیون تراکنش روی پایانه های فروشگاهی انجام شده است که این رقم در سه ماهه نخست سال جاری با 70.6 درصد رشد به 795.4 میلیون ترکنش افزایش یافته است.

در همین حال حجم خرید های انجام شده توسط پایانه های فروشگاهی در سه ماهه نخست سال 91 بالغ بر1هزار میلیارد ریال بوده است که در سه ماه نخست سال جاری با 25.4 درصد رشد 1.3هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

جزئیات هر ماه

در فروردین سال 1391 تعداد تراکنش های پایانه های فروش 133 میلیون و 236 هزار و 524 تراکنش بود که مبلغ این تراکنش ها 25 هزار و 924 میلیارد و 298 میلیون و 248 هزار و 58 تومان از سوی بانک مرکزی اعلام شد.

اما در بازه زمانی مشابه سال 1392 تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی با 69.40 درصد افزایش به 225 میلیون و 702 هزار و 144 تراکنش رسیده است؛ البته مبلغ تراکنش‌های فروشگاهی نیز در تاریخ مورد بررسی نسبت به بازه زمانی سال گذشته 16.91 درصد افزایش را نشان می دهد که بر اساس آن مبلغ تراکنش‌ها در فروردین سال 92 با سوئیچ شاپرک به 30 هزار و 307 میلیارد و 796 میلیون و 14 هزار و 480 تومان برآورد شده است.

با استناد به آمار بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال گذشته تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی 156 میلیون و 76 هزار و 59 فقره گزارش شده که مبلغ این تراکنش‌ها در تاریخ مورد گزارش 35 هزار و 921 میلیارد و 768 میلیون و 212 هزار و 867 تومان اعلام شده است.

اما در اردیبهشت ماه امسال و با سوئیچ شبکه شاپرک تعداد و مبلغ تراکنش‌های فروشگاهی افزایش یافته به گونه ای که تعداد این تراکنش‌ها با رشد 82.53 درصدی به رقم 248 میلیون و 888 هزار و 174 فقره و مبلغ آنها به 48 هزار و 497 میلیارد و 541 میلیون و 900 هزار و 603 تومان رسیده است.

خرداد ماه سال گذشته تعداد تراکنش‌های فروشگاهی 176 میلیون و 939 هزار و 9 فقره بود که خرداد امسال این تعداد با رشد 60.94 درصدی به 248 میلیون و 760 هزار و 435 فقره رسیده است. همچنین مبلغ این تراکنش‌ها طبق آمار بانک مرکزی در خرداد سال قبل 40 هزار و 258 میلیارد و 98 میلیون و 567 هزار و 621 تومان بود که با رشد 22.03 درصدی امسال به 49 هزار و 128 میلیارد و 593 میلیون و 257 هزار و 165 تومان رسیده است.

تحلیل ارقام

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رشد بالغ بر 70 درصدی تعداد تراکنش ها در حالی که مبلغ تراکنش ها تنها 25 درصد رشد از خود نشان میدهد بیانکر آن است یا بانکها در بهار سال 91 آمارهای واقعی به بانک مرکزی اعلام نکرده اند یا اینکه در بهار سال 92 شرکتهای PSP آمار خود را به درستی گزارش نداده اند. به نظر می رسد با توجه به رشد قیمت دلار در بهار 92 نسبت به بهار 91 قاعدتا رشد حجم خرید های انجام شده می بایست بیش از تراکنش ها باشد.

دلار در بهار سال 91 حدود 1700 تا 1750 تومان بوده است در حالی که در بهار سال 92 دلار در مرز 3500 تومان قرار داشت. رشد بیش از 100درصدی قیمت دلار باعث شد تا رشد قیمت کالا ها نیز نه 100 درصد اما به میزان چشم گیری رشد کند اینکه چرا اثر این رشد قیمت ها بر میزان مبلغ جابجا شده روی پایانه های فروشگاهی اثر معکوس داشته سوالی است که بانک مرکزی باید از بانکها و شرکت های PSP بپرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده