برخورد بانک مرکزی با متخلفان/ بانک متخلف در آستانه انحلال قرار گرفت

 

ماه گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای رسمی با انتشار نام بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز قانونی از این بانک به مردم هشدار داد که از سپرده‌گذاری در موسسات و بانک غایب این لیست خودداری کنند. بانک مرکزی در این اطلاعیه تاکید کرده است بانک‌ها و موسسات اعتباري يا ساير نهادهايي که نام آنها در فهرست قرار ندارد، داراي مجوز از اين بانک نبوده و مسووليت ناشي از عملکرد ناصحيح آنها مستقيما متوجه کساني مي‌شود که به اين موسسات مراجعه داشته‌اند.

در صفحه مربوط به بانک‌ها و موسسات غیرمجاز سایت رسمی بانک مرکزی اسامی 3 موسسه مالی و اعتباری توسعه، کوثر و عسکریه را مجاز اعلام کرده است. اما در این فهرست اسامی موسسه‌های مالی و اعتباری معروفی همچون ثامن‌الحجج، ثامن‌الائمه، آرمان، فرشتگان، نور، میزان، فردوسی دیده نمی‌شود. اگرچه بانک های مهر اقتصاد وآینده (تات سابق) نیز در میان بانک های دارای مجوز قرار نداشت اما طی روزهای آینده مشخص شد که مشکلات یکی از این بانک ها در شرف رفع است و بزودی به جمع بانک های مجاز خواهد پیوست.

هرچند بانک مرکزی در ماه‌های گذشته بارها در مورد فعالیت این موسسات هشدار داده بود، اما مدیران برخی از این مؤسسات و بانک ها که طی سال های اخیر از ادغام تعدادی از تعاونی های اعتبار مانند صالحین و آتی بوجود آمده اند، به الزامات بانک مرکزی برای دریافت مجوز وقعی ننهاده و بدون توجه به تبعات آن همچنان به تخلفات ریز و درشت خود ادامه دادند. برخی از این بانک ها و مؤسسات اعتباری هر بار که نامی از آن ها در فهرست بانک مرکزی دیده نمی شود با تبلیغات گسترده ای در سطح شهر اقدام به معرفی سرویس های جدیدی خود می کنند تا به این ترتیب مانع خروج منابع از بانک یا مؤسسه خود شوند.

اکنون اما ظاهرا ماجرای وارد فاز جدی تری شده است؛ عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با فارس گفته است بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند، در همین زمینه بانک مرکزی با تمام توان جلو آمده و می‌خواهد یک بانک خصوصی را به دلیل تخلفات ببندد. وی درباره علت تصمیم بانک مرکزی برای انحلال یکی از بانک‌های خصوصی اظهار داشت: علت این اقدام تخلفات بانک است، تخلفات بانک زیاد است که فعلا مورد به مورد اعلام نمی‌کنیم البته من فعلا اسم بانک را نیز نمی‌توانم بیان کنم. در همین حال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از مسئولان بانک مرکزی در این رابطه کسب اطلاع کرد که می توان از کلام آنها نتیجه گرفت برای این بانک در آستانه انحلال شروطی گذاشته شده است که اگر این شروط را محقق کند می تواند به فعالیت خود ادامه دهد در غیر این صورت بانک مرکزی طی فرایندی نسبت به انحلال این بانک اقدام می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده