ادعای پیاده سازی NFC از سوی برخی بانک ها تبلیغی است

علاوه براین بسیاری از POSهای مفقودی توسط شاپرک شناسایی شده است / دبیرخانه شرکت های پرداخت الکترونیک در محل ساختمان شاپرک تشکیل شده و قرار است فعالیت های این دبیرخانه به مرور ارتقا یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهدی شهیدی ،رئیس هیات مدیره آسان پرداخت پرشین ، طی یک نشست خبری با بیان اینکه خدمات PSP  ها منافاتی با فعالیت بانک ها در این حوزه ندارد ، عنوان کرد : دیدگاه شرکت های PSP این است که در حوزه پرداخت الکترونیک در کنار بانک هاباشند بنابراین بانک باید به بانکداری بپردازد ورسالت شرکت های PSP جمع آوری وجوه مردمی و ترزیق به شبکه بانکی است که همین امر سبب می شود تا هزینه تمام شده خدمات بانکی کاهش یابد.

وی با اشاره به افزایش تعداد شعب بانکی تصریح کرد: این امر منجر به افزایش هزینه های تمام شده برای بانک ها می وی افزود: شرکت های پرداخت الکترونیک کمک مناسبی به بانک ها در جمع آوری سپرده ها بدون افزایش شعبه می کند.

ارتقا زیرساخت پرداخت الکترونیک با شاپرک

وی تاکید کرد: بازار پرداخت الکترونیک زیر ساخت مناسبی نداشت که با امدن شاپرک تقویت شد ، به نحوی که میزان تراکنش های ناموفق در ایام خاص همانند واریز یارانه نقدی کاهش یافته است.

شهیدی خاطر نشان ساخت :تا پیش از این کیفیت خدمات پایانه های فروشگاهی به بانکها ارتباط داشت اما با آمدن شاپرک به psp ها بستگی دارد؛ به طوریکه در شرایط کنونی، این پذیرنده ها هستند که حق انتخاب دارند .

شهیدی با اشاره به گسترش ارایه خدمات بانکداری همراه افزود: این خدمت در 8 تا 9 ماه اخیر به نحو مطلوبی به دلیل بالا بودن ضریب نفوذ تلفن همراه گسترش یافته است.

وی گفت: با این وجود نظارت بانک مرکزی بر روی بانکداری همراه هنوز مناسب نیست، اما قرار است بانک مرکزی آیین نامه یکسان سازی سطح ارایه خدمات را در این زمینه ارایه کند.

رئیس هیات مدیره آسان پرداخت پرشین با بیان اینکه تا زمانی که سامانه پرداخت الکترونیک سیار(سپاس) به مرحله اجرا نرسد نمی توان در مورد ان اظهار نظر کرد، افزود: .دعوای بین بانک ها واپراتورها در همه جای دنیا وجود دارد و اپراتورها نیارمند تغییر دیدگاه هستند زیرا در حوزه پرداخت الکترونیک مبتنی بر تلفن همراه بزرگترین مصرف کننده خودشان هستند پس اپراتورهایی که دیدگاه بسته ای در این زمینه دارد باید دید خود را باز کنند.

انجمن صنفی PSP ها شکل نخواهد گرفت

شهیدی با بیان اینکه انجمن صنفی شرکت های PSP هنوز تشکیل نشده از تشکیل دبیرخانه PSP ها در محل شاپرک خبر داد و اظهار داشت: قرار است فعالیت های این دبیرخانه ارتقا یابد.

وی در خصوص علل اصلی عدم تشکیل انجمن صنفی شرکت های پرداخت الکترونیک گفت: بازار پرداخت الکترونیک بازار بدی است به طوریکه اگر کسی زمین بخورد سایر رقبا به جای کمک کردن ان را بیشتر زمین می زنند .

وی معتقد است ، بعید به نظر می رسد انجمن صنفی ایجاد شود البته شاپرک تلاش می کند این امر صورت پذیرد اما بخش نیمه خصوصی وبانکها نمی خواهند این هماهنگی صورت گیرد زیرا بر تصمیم گیرندگی صرف انها خدشه وارد می کند بنابراین موانع زیادی در راه شکل گیری این انجمن ایجاد می کنند.

وی در ادامه به اقبال بسیار خوب مردم از خدمات بانکی روی درگاه های موبایل اشاره کرد و ضمن بیان این نکته که، مشتریان بسیاری تمایل به استفاده از خدمات بانکی توسط موبایل دارند، افزود: با بهره گیری از این خدمات، صرفه جویی ارزی ناشی از عدم مصرف کاغذ به دو میلیون دلار در ماه رسیده است.

posهای گمشده توسط شاپرک شناسایی شد
شهیدی در ادامه از شناسایی pos های مفقودی توسط شاپرک خبر داد.

وی افزود: تعداد پایانه های فروشگاهی (pos) مفقودی شرکت ما، 8 هزار pos بود که پس از آنکه شاپرک به عرصه آمد، 5 هزار pos شناسایی شد و به این ترتیب اکنون ما فقط 3500 دستگاه pos گمشده داریم.

رئیس هیات مدیره آسان پرداخت پرشین ضمن بیان اینکه، دستگاه  pos که 2 ماه کار نکند، جزءدستگاههای بدون عملکرد محسوب خواهد شد، گفت: شرکت های psp با ارسال کدهای ملی اشخاص به شاپرک، posهای گمشده خود را پیدا می کنند.

وی بیان اینکه، هم اکنون هزینه تمام شده پول برای بانکها به شدت گران شده است، گفت: شرکت های psp هزینه تمام شده خدمات را برای بانکها کاهش می دهند.

وی با اشاره به اینکه با امدن شاپرک تعداد تراکنش های ما روی pos نسبت به قبل سه برابر شده است ،عنوان کرد: با امدم  شاپرک بازاریابی های خود را تغییر دادیم که این امر سبب افزایش تراکنش ها شد.

وی در خصوص سرمایه اولیه برای ایجاد شرکت psp نیز گفت: هنوز این امر مشخص نشده و بانک مرکزی قرار است به زودی آن را اعلام کند.

بازار شرکت psp دیگری نمی طلبد
شهیدی در پاسخ به این سوال که، آیا بازار هم اکنون گنجایش پذیرش شرکت های psp دیگری را هم دارد، گفت: بازار شرکت psp دیگری نمی طلبد، حتی بانک مرکزی نیز در پی آن است که همین 12 شرکت psp را هم با یکدیگر ادغام کند.

شرایط پیاده سازی NFC فراهم نیست

وی در خصوص اینکه ایا شرایط فعلی برای پیاده سازی NFC مهیا است عنوان کرد : در حال حاضر این شزایط فراهم نیست زیرا تنها60 هزار تا از پایانه های فروشگاهی می توانند NFCرا بخوانند .

به گفته وی ادعای پیاده سازی ان در شرایط فعلی تنها یک ادعای تبلیغی است که از سوی برخی بانک ها مطرح می شود.

در ادامه این نشست، حامد منصوری ،مدیر عامل این شرکت، با اشاره به تاثیرگذار بودن خدمات بانکداری الکترونیک بر تورم نیز گفت: 80 درصد از مبادلات هم اکنون از طریق بانکداری الکترونیک انجام می شود و این امر سبب شده تا واسطه گری در بازار کاهش و در نتیجه قیمت های کاذب نیز کاهش یابد.

وی افزود: بانکداری الکترونیک بابت تراکنش ها کارمزدی را دریافت نمی کند، ضمن آن که با راه اندازی شاپرک میزان تراکنش ها که در ابتدای افتتاح کاهش یافته بود، دوباره به روند صعودی خود بازگشته است.

منصوری در پایان از ابلاغ آیین نامه هماهنگی درگاه پرداخت توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده