۵۰ شعبه بانک ملی و تجارت برای پرداخت اسکناس نو

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وی خبر داد: حدود 360 میلیارد ریال در تهران و دو برابر این میزان در ترکیب‌های مختلف اسکناس‌های مختلفی برای ایام عید توزیع خواهد شد که این اسکناس‌ها نو بوده و برای شب عید مردم در نظر گرفته شده است.

بهزاد قیاس وند در نشست خبری که صبح امروز در محل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع انتشار و توزیع اسکناس، مسکوک و ایران‌چک فعالیتی مستمر بوده و به یک یا چند ماه محدود نمی‌شود، مطابق با ماده 11 قانون پول و بانکی کشور بانک مرکزی به این فعالیت می‌پردازد و جزو فعالیت ذاتی‌اش محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایام اسفند‌ماه ما رشد پرداخت‌ها را داریم گفت: در همین زمینه تدابیری داریم که براساس آن فعالیت‌ها و اقداماتی را انجام دهیم که در ایام اسفند‌ماه هیچ کمبودی از نظر نقدینگی در بانک‌ها نداشته باشیم.

وی با بیان این‌که در اسفند‌ماه تقاضای پول نقد افزایش می‌یابد، اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های قبل 50 شعبه بانک ملی و تجارت را در نظر گرفتیم که پرداخت اسکناس نو را به مردم انجام دهند که ظرف یکی دو روز آینده در این زمینه اطلاع‌رسانی شده و شعب منتخب اعلام می‌شوند.

قیاس‌وند افزود: با توجه به پرداخت یارانه و عیدانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم و امیدواریم بتوانیم در ایام سال خدمت‌رسانی مطلوبی را داشته باشیم.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان این‌که حدود 8 میلیارد اسکناس در جریان داریم، گفت: دو دلیل عمده باعث شده این میزان تقریبا ثابت بماند اولین عامل رشد بانکداری الکترونیکی است که مورد انتظار نبوده و باعث شده که روند رشد اسکناس کند شود و دلیل دوم استفاده بیشتر از اسکناس درشت است.

قیاس‌وند عنوان کرد: آمار سرانه اسکناس در جریان حدود 105 برگ است و امیدواریم بتوانیم مجوز اسکناس درشت‌تر را نیز بگیریم که مراحلی نیز در این زمینه طی کرده‌ایم که چاپ اسکناس‌ درشت‌تر بسیاری از مشکلات بانک‌ها را حل می‌کند.

وی با بیان این‌که حدود 41 درصد اسکناس‌ها از لحاظ قطعه و برگ اسکناس‌های دو هزار تومانی، پنج هزار تومانی و 10 هزار تومانی است، گفت: ایران چک‌ها از لحاظ مبلغ حدود 54 تا 55 درصد را در زمینه پرداخت‌ها به خود اختصاص داده‌اند و در واقع می‌توان گفت که تکیه اصلی مردم بر روی ایران چک است و 60 تا 70 درصد در این زمینه مردم در مبادلات خود از ایران چک استفاده می‌کنند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان این‌که ایران چک‌ها در قانون بودجه سال 91 اجازه چاپ داشتند اظهار کرد: بانک مرکزی تاکید دارد ایران چک‌ها در چرخه باشند.

وی درباره چاپ اسکناس‌های جعلی توضیح داد: چاپ اسکناس‌های جعلی در تمام دنیا وجود دارد و هرگونه مشکل و یا موضوعی در این زمینه مطرح شود، به بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود تا آن اسکناس‌ها را نگهداری کرده و مورد بررسی قرار دهیم که چگونه در مورد چاپ آنها و جعلی‌بودن آنها اقدام می‌شود همچنین در این زمینه مراجع قضایی موارد را به بانک مرکزی ارجاع می‌دهند .

وی در ادامه با تاکید بر این‌که خوشبختانه جعل اسکناس در کشورمان به صورت حرفه‌ای نیست، تاکید کرد: همیشه پدیده جعل وجود داشته و همیشه بوده و هست، ولی فاکتورهای امنیتی اسکناس‌های 10 هزار تومانی بالا است و امکان جعل آن وجود ندارد و اگر جعلی شود شبیه‌سازی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده