نوآوری و توسعه محصول جدید نیاز اصلی شرکت های ایرانی

 

ابتدا باید متذکر شویم که توسعه محصول جدید به معنای ارائه یک محصول کاملا جدید که در بازار وجود داشته باشد نیست بلکه یک شرکت می تواند با تغییر مختصر ولی قابل مشاهده ای در یک محصول قدیمی، آن را توسعه دهد. شاید ما ایرانی ها باورش سخت باشد ولی شرکت های تولید کننده توالت های فرنگی تلاش های زیادی برای افزودن امکانات مختلف بر این محصول می کنند در حالی که شرکت های بسیاری هستند که محصولات قابل ارتقایی تولید می کنند ولی هیچ وقت آنها را ارتقاء نمی دهند و در نتیجه در رقابت شدید بازار نابود می شوند. شرکت ها نیازدارند تا جریان همه پیشرفت های جاری فرهنگ، سیاست و حتی مذهب قرار بگیرند تا محصولاتی تولید کنند که با نیازهای ذهنی مصرف کنندگان سازگار باشد. بحث توسعه محصول جدید بسیار مفصل است و توسعه محصول یک رشته کاملا تخصصی است که شرکت های زیادی در کشورهای پیشرفته وجود دارند که فقط بر روی توسعه محصول و مشاوره توسعه محصول کار میکنند.

توسعه محصول مراحل مختلفی دارد که از ایده تا مرحله ارائه به بازار را شامل می شود. همه این مراحل از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به عنوان مثال پس از حملات یازده سپتامبر به برج های دوقلوی آمریکا یک شرکت اسباب بازی سازی با توجه به جو ایجاد شده پیرامون فداکاری های آتش نشانان، اقدام به تولید یک اسباب بازی آتش نشان کرده بود که با رونمایی به موقع آن توانست به فروش بسیار زیادی دست پیدا کند. برای اینکه با توسعه محصول بیشتر آشنا شوید به طور مختصر به مراحل آن اشاره می کنیم

1) خلق ایده: در این مرحله باید ایده های مربط به محصول را که منافع مهمی برای مشتری مهیا می کند و در ضمن با رسالت شرکت نیز سازگارند، شناسایی کنید.

2) توسعه مفهوم محصول: ایده های محصول را به مفاهیم کامل تر محصول گسترش دهید و موفقیت تجاری بالقوه محصول را تخمین بزنید.

3) تدوین استراتژی بازاریابی: سعی کنید برنامه مقدماتی برای بازارهای هدف، قیمت گذاری، توزیع و ترویج تدوین کنید.

4) تحلیل کسب وکار: توان بالقوه سودآوری را تخمین بزنید. تقاضای بالقوه چقدر است؟ چه مخارجی نیاز خواهید داشت؟ و هزینه های بازاریابی محصول چقدر خواهد بود؟

5)توسعه فنی: در این مرحله خود محصول و فرآیند تولید را باید طراحی کنید.

6) آزمایش بازار: با تست بازار سعی کنید شواهدی مبنی بر موفقیت واقعی محصول در بازار جمع اوری کنید.

7)تجاری سازی: بعد از اینکه از همه چیز مطمئن شدید برنامه هایی را که از مراحل قبل تدوین کرده اید اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده