فعالیت فین تک ها رسمیت می یابد‎

 علیرضا دلیری اظهار کرد: در این نظام مالی نگاه ما به بحث بازار پول، بانک ها، نظام پولی، بازار سرمایه و فراهم کردن ظرفیت های لازم برای بورس، بسترهای موردنیاز برای صدور ضمانت نامه های سهل برای شرکت های دانش بنیان و موضوع ضمانت نامه های اعتباری و پیش پرداخت است.

دلیری گفت: در این نظام مالی نگاه ما به اجرایی شدن روش های تامین مالی جدید مانند روش Crowdfunding (تامین مالی جمعی) که از طریق بستر اینترنت برای پول های خرد و اجرای پروژه ها انجام می شود نیز بوده است تا این امر را برای نخستین بار در کشور اجرایی کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی یادآور شد: راه اندازی و فعال کردن فین تک ها به عنوان یک نوع کسب و کار الکترونیکی در حوزه دانش بنیان، تعریف یک بیمه نامه خاص در این حوزه، راه اندازی فاینانس داخلی که تاکنون سابقه ای در کشور نداشته و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در حوزه دانش بنیان با فرایند سهل تری نسبت به گذشته ازجمله دیگر برنامه هایی است که در تدوین نظام مالی اقتصاد دانش بنیان دیده شده است.

وی درخصوص اهمیت موضوع سرمایه گذاری خطرپذیر (vc) اظهار کرد: یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که در تدوین این نظام مالی دیده شده موضوع سرمایه گذاری خطرپذیر (vc) است که باید در حوزه دانش بنیان فعال شود و ما بتوانیم یک مدل خاص سرمایه گذاری خطرپذیر را تعریف کنیم تا سرمایه گذارها و صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری بحث سرمایه گذاری خطرپذیر را در کشور اجرایی کنند.

دلیری درباره اهمیت تدوین نظام مالی اقتصاد دانش بنیان گفت: در صورت تصویب این نظام مالی ما دیگر خلایی در زمینه تامین مالی، ضمانت، بیمه، سرمایه گذاری از باب قوانین در حوزه دانش بنیان نداریم؛ این در حالی است که در گذشته قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان کمک شایانی به حل این مشکلات کرده است؛ اما تدوین این نظام مالی می تواند فرایندهای حمایتی از شرکت های دانش بنیان را تکمیل کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی ادامه داد: تدوین نظام مالی اقتصاد دانش بنیان سرعت بیشتری به فرآیند تجاری سازی و توسعه محصولات و فعالیت شرکت های دانش بنیان می بخشد.

وی گفت: برای تدوین نظام مالی اقتصاد دانش بنیان یک تیم خبره و کارشناس به صورت روزانه در حال فعالیت هستند تا بتوانیم این آیین نامه را در آذر ماه جاری به دولت تقدیم کنیم که البته تهیه و تدوین این نظام با کسب نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت دارایی و بانک مرکزی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان مراحل نوپایی خود را طی می کنند، امیدواریم با ایجاد یک سرمایه گذار مشترک در کنار این شرکت ها بتوانیم فعالیت آن ها را به سمت مراحل توسعه ای و فروش های بالاتر از حد انتظار ببریم؛ زیرا قطعا وجود کسانی که در زمینه کسب و کار، مراحل سرمایه گذاری و بازاریابی آگاهی لازم را دارند، در کنار شرکت های دانش بنیان می توانند در ارتقای این حوزه بسیار تاثیرگذار باشند؛ لذا ما با ایجاد یک بستر می توانیم سرعت بیشتری را در حوزه دانش بنیان که خودش پایه اقتصاد دانش بنیان است، داشته باشیم.

دلیری همچنین خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های شرکت های دانش بنیان بحث ضمانت‎نامه برای انعقاد قراردادهای آن ها است که فعلا با تصویب یک مصوبه این مشکل را حل کرده ایم؛ اما در تدوین این نظام مالی این موضوع را تکمیل می کنیم تا مشکل ضمانت نامه هایی که شرکت های دانش بنیان برای انعقاد قرارداد و ضمانت نامه بانکی نیاز دارند، رفع شود. 

منبع : itmen فناوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده