دلایل سرقت الکترونیکی از حساب افراد

 

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای بهبود وضعیت بانکداری الکترونیکی و افزایش گرایش مردم به استفاده از خدمات این نوع از بانکداری، به ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات گفت: در این راستا تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد و هر سال که می‌گذرد میزان تراکنش‌ها و استفاده از خدمات الکترونیکی بانکی دو برابر می‌شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: پیشنهاد بانک مرکزی به استفاده‌کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیکی، خلوت‌تر کردن شبکه و کمک به انتظام بخشی و مدیریت گذرکرد است. حکیمی خاطر نشان کرد: پس از ایجاد شبکه شاپرک در سال جاری، برخی برنامه‌ها و طرح‌های دیگری را نیز در سال آینده در دستور کار داریم که به دنبال مدیریت بر گذرکرد شبکه الکترونیکی بانک‌ها است. این مقام مسوول در بانک مرکزی افزود: می‌توان میزان استفاده از شبکه‌های الکترونیک بانکی را به نحوی مدیریت کرد که شرایط مناسب آن حفظ شود.

وی در ارتباط با وضعیت امنیت استفاده از شبکه الکترونیکی بانکی به ویژه در شبکه‌هایی مانند شاپرک، گفت: این سامانه هم‌اکنون با حجم 500 میلیون تراکنش در ماه کار می‌کند و ما هیچ‌گونه خدشه امنیتی در سامانه نداشته‌ایم.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، تصریح کرد: چیزی که در بخش نگاه استفاده‌کنندگان و جو روانی کار وجود دارد ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی کاربری نرم‌افزار بوده است. به گفته حکیمی، چالش اطلاع‌رسانی و آموزش دارندگان کارت‌های شاپرک موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ولی به لحاظ فنی هیچ مشکلی وجود ندارد و بحران سامانه‌ای اتفاق نیفتاده است و امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، اتفاقاتی هم در استفاده از شبکه‌های الکترونیک بانکی نیفتد.

وی تاکید کرد: با این حال برخی مشکلات در نحوه کاربری کارت‌های الکترونیکی وجود دارد و برخی برداشت‌ها که از حساب افراد انجام می‌شود برمی گردد به این که استفاده مناسب از کارت به درستی آموزش داده نشده است و ما این موضوع را نیز در دستور کار داریم.

ناصر حکیمی همچنین گفت: مدتی است از طرف بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها بخش‌نامه و دستورالعملی ارسال شده و آن‌ها را موظف به نصب «آنتی اسکیمر» روی دستگاه‌های عابر بانک کرده‌ایم.

وی افزود: البته هر بانکی که نسبت به نصب آنتی اسکیمر روی دستگاه‌های عابر بانک (ATM) خویش کوتاهی کرده باشد و به این دلیل سوء‌استفاده‌ای از همان بانک صورت گرفته باشد، به طور قطع آن‌ها موظف به پرداخت خسارت به مشتری هستند.

طبق این گزارش، Skimming در اصطلاح به معنای کپی کردن غیر‌قانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر است. دستگاه‌هایی برای خواندن کارت‌های بانکی وجود دارند که توسط عده‌ای از مجرمین از پیش در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نصب شده و داده‌های نوار مغناطیسی کارت را کپی می‌کنند. براین اساس معمولا کد PIN توسط دوربینی مخفی فیلمبرداری شده یا روی صفحه کلیدی بدلی به نام پین‌لاگر ضبط و این داده ربوده شده روی یک کارت خالی کپی می‌شود.

با توجه به این که در کشورهایی غیر‌از کشورهای اروپایی از تراشه یا چیپ برای کارت بانکی استفاده نمی‌شود، کپی نوار مغناطیسی روی یک کارت خالی امکان برداشت از حساب بانکی را فراهم می‌کند.

یکی از مکان‌هایی که همواره برای مردم جایگاهی امن جهت نگه‌داری نقدینگی به حساب می‌آید، بانک‌ها هستند؛ بنابراین بانک‌ها نیز موظفند کمال امانت‌داری را نسبت به اموال مردم به‌جا بیاورند تا حسن اعتماد عمومی نسبت به آنها از بین نرود ولی متاسفانه چند وقتی است این اعتماد در برخی بانک‌ها در حال از بین رفتن است.

پلیس چندی پیش اعلام کرده بود باندی در کشور وجود دارد که با گذاشتن اسکیمر روی دستگاه‌های عابر بانک‌ها به راحتی به رمز 24 رقمی کارت‌ها دسترسی پیدا کرده و به وسیله کارت‌های خامی که (البته معلوم نیست از کجا تهیه کرده‌اند) می‌توانند از کارت‌های عابر بانک مشتریان بانک‌ها سوء استفاده و حساب‌های‌شان را خالی کنند. پلیس فتا اعلام کرده بود: مدت‌ها است به بانک‌ها هشدار داده‌ایم تا از عابر بانک‌های خویش به خوبی مراقبت کنند تا از نصب اسکیمر توسط افراد سودجو، جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده