بانک مرکزی خواهان افزایش نرخ سود بانکی است

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از موج فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی خواهان افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی است.

وی افزود: برآیند نظر کارشناسی بانک مرکزی این است که باید انگیزه برای نگهداری ریال افزایش پیدا کند و یکی از مهم ترین شاخص هایی که می تواند برای مردم انگیزه نگهداری از ریال را ایجاد کند، افزایش نرخ سود بانکی در مقایسه با نرخ تورم است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در عین حال گفت: بانک مرکزی تنها نقش پیشنهاد دهنده را دارد و مقام تصویب کننده شورای پول و اعتبار است.
وی ادامه داد: هر چند بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار نقش ریاست را به عهده دارد اما یک رای بیشتر ندارد. بنابراین باید از اعضای شورای پول و اعتبار پرسید که چرا این گونه تصمیم گیری می کنند.

نیلی تصریح کرد: پیشنهاد کارشناسی بانک مرکزی این است که در شرایطی که حملات سفته بازی ممکن است به بازارهای دارایی صورت بگیرد، باید برای نگهداری ریال انگیزه ایجاد کرد.

او اضافه کرد: این انگیزه حداقل دو پایه دارد که یک پایه آن امنیت است که خوشبختانه به لحاظ امنیت، مردم هیچگاه از ناحیه سپرده گذاری در بانکها احساس ناامنی نکردند و نکته دوم بازده است؛ بازده هم براساس عدد نرخ سود نیست بلکه براساس عدد نرخ سود در مقایسه با نرخ تورم است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: قطعا زمانیکه تورم خیز می گیرد ، به طرق مختلف باید جبران کاهش ارزش ریال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده