اقتصاد جهان در گرداب مرگ گرفتار شده است

به‌گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران سیتی‌گروپ هشدار دادند: به نظر می‌رسد اقتصاد جهان به داخل چرخه مرگ افتاده باشد که این مساله می‌تواند منجر به تضعیف بیشتر قیمت نفت، بحران مالی و رکود بیشتر بازار سهام شود.

به‌گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، برخی تحلیلگران به علاوه تحلیلگران سیتی‌گروپ امسال و به دنبال اتفاقات بازار سهام چین و انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد این کشور، نسبت به اقتصاد جهان موضع بدبینانه‌ای گرفته‌اند.

تحلیلگران و استراتژیست‌های سیتی‌گروپ به سرپرستی «جاناتان استابز» با انتشار گزارشی اعلام کردند: اقتصاد جهان وارد گرداب شده است. آنها افزودند: دلار قدرتمند، نفت و مواد خام ارزان، تضعیف مبادلات جهانی و درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و همینطور تضعیف اقتصادهای نوظهور و رشد جهانی و تکرار این چرخه منجر به پایان حکمرانی نفت، بحران جدی و همزمان جهانی و بازار راکد سهام در عصر مدرن خواهد شد.

استابز افزود: تحلیلگران اقتصاد کلان در سیتی‌گروپ پیش‌بینی می‌کنند دلار در سال 2016 میلادی تضعیف شود و قیمت نفت نیز احتمالا در کف خود باقی بماند با این تفاوت که شاید در پایان سال شاهد بارقه‌هایی از امید باشد.

از اواسط سال 2014 میلادی تاکنون، قیمت نفت خام بیش از 70 درصد افت کرده و این درحالیست که در همین بازه زمانی، ارزش دلار آمریکا در برابر سایر پول‌های سبد ارزی 20 درصد رشد داشته است.

بنابر اعلام صندوق بین‌المللی پول (IMF)، اقتصاد جهان در سال 2015 میلادی، 3.1 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود این رشد در سال 2016 میلادی شتاب گرفته و به 3.4 درصد افزایش یابد. بنابر پیش‌بینی‌های IMF، همچنین اقتصاد جهان در سال 2017 میلادی 3.6 درصد رشد خواهد داشت. ایی پیش‌بینی‌ها منعکس کننده انتظارات از بهبود تدریجی شرایط اقتصادی کشورهایی است که هم‌اکنون با بحران مواجه هستند که از بین آنها می‌توان به برزیل، روسیه و برخی کشورهای خاورمیانه اشاره کرد.

در مقابل، اما سیتی‌گروپ نظر دیگری دارد. این موسسه با اصلاح و کاهش پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد: اقتصاد جهان در سال 2016 میلادی، 2.7 درصد رشد خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا حمایت شده