اتصال ۵۰ مؤسسه به سامانه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها/ ثبت شرکت‌ها اطلاعات نمی‌دهد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد جلیلی در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به عملکرد این مؤسسه اظهار داشت: در یک سال اخیر بیشتر تمرکز اصلی بر تکمیل و ارتقاء سیستم موجود بوده است.

وی افزود: سیستم اعتبار سنجی از ابتدای سال 88 اصطلاحاً بر مبنای صفر، شروع شده و کارشناسان یک دوره 5 ساله را برای استاندار‌سازی اطلاعات اعتبار سنجی قائل هستند تا عملکرد یک فرد قابل ترسیم بوده و معیار بهتری برای تصمیم‌گیری باشد.

مدیرعامل مؤسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه اطلاعات مشتریان بانک‌ها حتی برای یک سال هم از بی‌اطلاعی بهتر است، گفت: اگر به صورت استاندارد نگاه کنیم، رتبه بیانگر وضعیت عملکردی یک فرد و پیش‌بینی رفتار آینده آن است و به همین دلیل اطلاعات باید استاندارد باشد.

وی ادامه داد: هر چقدر از عمر فعالیت این موسسه می‌گذرد، اطلاعات و استاندارد آن بیشتر می‌شود؛ به عنوان مثال اگر فردی تسهیلات گرفته اما مدتی به تعهدات عمل نکرده و پس از مدتی تسویه کرده است، در سابقه اعتباری وی تا 5 سال منظور می‌شود.

*سامانه اطلاعاتی سال آینده استاندارد می‌شود

جلیلی گفت: در این سیستم حتی اگر رفع سوء اثر شود می‌گوییم این فرد در 5 سال گذشته چک برگشتی داشته و این در اعتبارسنجی‌ها ثبت می‌شود؛ به هر حال هر چقدر زمان می‌گذرد به صورت خودکار این سیستم کامل‌تر می‌شود و قطعاً هم اکنون نسبت به سال‌ گذشته یک سال بیشتر اطلاعات از مشتریان بانک‌ها در اختیار داریم.

به گفته وی، تا یک سال آینده سیستم اعتبارسنجی به استاندارد کامل خواهد رسید و نظام بانکی از یک انبار داده اعتباری قوی بهره‌مند خواهد شد.

وی با اشاره به سایر اقدامات این مؤسسه گفت: اعضای جدید و اطلاعات بیشتری وارد این سامانه شده، به طوری که اگر تا سال گذشته اطلاعات 25 بانک دراختیار ما بود، امروز مؤسسات مالی و اعتباری لیزینگ‌ها و حتی شرکت‌های بیمه هم وارد و زمینه فعالیت آنها فراهم شده است.

*50 مؤسسه به سیستم اعتبارسنجی وصل شدند

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها ادامه داد: بیمه ملت و بیمه سامان دو نهاد بیمه‌ای هستند که عضو این شبکه شده‌اند؛ در حال حاضر حدود 50 عضو در بانک اطلاعات و سیستم اعتبارسنجی مؤسسه عضو هستند که حدود 27 عضو آن مربوط به شبکه بانکی است و سایر اعضاء شامل لیزینگ‌ها، صندوق‌ها، بیمه‌ها و نهادها است.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی هم به عضویت این شبکه درآمده است که می‌تواند تأثیر خوبی در ارتباط با بازرگانی این بخش ایجاد کند.

جلیلی افزود: محصولات جانبی مانند رتبه‌بندی، ماژول نظارت در مرحله نهادینه شدن هستند؛ محصول طراحی شده و به تدریج در حال ورود به شبکه بانکی و کاربردی شدن آنها است.

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها تصریح کرد: سیستم ماژول نظارت در واقع همان سیستمی است که مدتی پیش در پیامک به مدیران بانک‌ها در رسانه‌ها منتشر شد. هم اکنون برخی بانک‌ها به صورت آزمایشی از این سیستم استفاده می‌کنند.

وی در مورد همکاری و حمایت از بانک مرکزی از این مؤسسه گفت: بانک مرکزی یک نهاد نظارتی است که تاکنون هم همکاری خوبی با مؤسسه داشته و بسیاری از بانک‌ها را موظف به ارائه اطلاعات به مؤسسه اعتبارسنجی کرده است همچنین ضعف‌ها را گوشزد می‌کند و ماهم متناسب با آن، نقاط ضعف را اصلاح می‌کنیم.

جلیلی تصریح کرد: در صورتی که بانک مرکزی نظارت را انجام نمی‌داد این شرکت شأنیت اینکه بتواند این اطلاعات را بگیرد، پیدا نمی‌کرد. روابط بین ما و بانک‌ها و اعضا را بانک مرکزی ایجاد می‌کرد که این اقدامات در واقع می‌تواند حمایت خوبی از مؤسسه باشد.

*میانگین گزارش‌های اعتباری به 40 هزار مورد رسید

وی در خصوص میزان استعلام‌های روزانه از این مؤسسه برای اعتبارسنجی افراد، گفت: ارقام ارائه گزارش‌ها در طول روز متفاوت است اما روزهایی تا حجم 40 هزار گزارش از مؤسسات بانک‌ها داده شده که البته در ماه‌های اسفند و فروردین حجم ارائه گزارش به دلیل کاهش سطح فعالیت بانک‌ها افت می‌کند.

*پوشش اعتباری مشتریان بانک‌ها به 36 درصد رسید

مدیرعامل مؤسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه استاندارد پوشش مشتریان بانک‌ها در دنیا حدود 64 درصد است، اظهار داشت: هم‌اکنون سطح پوشش مشتریان بانک‌ها در این سیستم به 36 درصد رسیده که در صورت ورود موسسات اعتباری، پیش‌بینی می‌شود سطح پوشش به حد استاندارد بین المللی برسد.

وی با اشاره به ورود مؤسسات مالی و اعتباری به این سیستم گفت:در صورتی که مؤسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه به این شبکه متصل شوند، حجم اطلاعات مشتریانی که در سامانه اعتبارسنجی حضور دارند، به دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی مؤسسات بیش از بانک‌ها مشتری دارند زیرا مؤسسات و صندوق‌ها اغلب تسهیلات خرد می‌پردازند.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه برای دریافت اطلاعات با مشکل روبه‌رو هستید و برای رفع این مشکل باید از سازمان ثبت اطلاعات دریافت کنید آیا این مشکل برطرف شده است؟ گفت: این مسئله مطالبه بانک‌ها است زیرا طبق مقررات موظف هستند اگر به شرکتی تسهیلات می‌دهند اعضای هیئت مدیره آن را بشناسند و سهامداران عمده آنها را شناسایی کنند.

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها ادامه داد: مهم‌تر از سهامداران، وضعیت خود شرکت اهمیت دارد اما علی‌رغم همه مکاتبات صورت گرفته هنوز امکان دریافت اطلاعات از سازمان ثبت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته مسئولان سازمان ثبت شرکت‌ها به ما می‌گفتند باید در قبال هر استعلام 8 هزار تومان بپردازید و مانع دریافت اطلاعات را این مساله عنوان می‌کردند اما در بودجه سال 91 این مساله مرتفع شد؛ ولی باز هم این سازمان از ارائه اطلاعات به ما خودداری می‌کند.

جلیلی با اشاره به ضرورت دسترسی به این اطلاعات گفت: به عنوان مثال شرکتی تازه تأسیس وضعیت اعتباری منفی ندارد اما شرکت اصلی‌ که این شرکت را تأسیس کرده یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است که در شرایط فعلی امکان شناسایی این رابطه وجود ندارد؛ باید بتوان این رابطه را کشف کرد که این مهم در صورت ارائه اطلاعات شرکت ها از طریق سازمان ثبت شرکت‌ها میسر است.

وی افزود: یکی از علت‌های اینکه سازمان ثبت شرکت‌ها نمی‌تواند به ما اطلاعات ارائه دهد این است که بخشی از شرکت‌ها به صورت دستی ثبت شده و دلیل دوم که چندان هم مستند نیست، محدودیت‌های قانونی را مانع اطلاعات‌دهی عنوان می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوا حمایت شده