کارستن بارچ متخصص آلمانی بانکداری دیجیتال در ایران
قائممقام مدرسه اقتصاد مونیخ، در گفتگویی که با سایت راه پرداخت داشت با اشاره به چالشهای دنیای بانکداری و انتظار مشتریان برای ارائه خدمات بانکی شخصی گفت: «این دست از خواستهها برای بانکها مشکلزا است. بانکها از طرفی تعامل شخصی با مشتریان ندارند و از طرف دیگر باید خدمات شخصی متناسب با هر مشتری ارائه کنند. راهحل، استفاده از دادههای مشتریانی است که بانکها در اختیاردارند. یک بانک میتواند در روز ۳ میلیون تراکنش را ثبت کند. این حقیقت میتواند به بانکها در تحلیل دادههای کلان بسیار کمک کند و بر اساس آن سرویس متناسب با مشتری را استنتاج کنند. درواقع فرآیند استفاده از دادههای کلان و تحلیل دادههای پیچیده، پایه بانکداری الکترونیک ۲.۰ است که سرویسهای شخصیسازیشده را به هر مشتری ارائه میکند.»
او ادامه داد: «نکته مهم این است که انجام این کار مستلزم استفاده از تکنولوژی بهروز فناوری اطلاعات است، که در حال حاضر این تکنولوژی وجود دارد. بنابراین ارائه سرویسهای سفارشی برای هر مشتری بسیار ضروری است. به نظر من گذار بانکها از بانک ۱.۰ به بانک ۲.۰ اجتنابناپذیر است. حقیقت این است که اگر بانکها، بانکداری الکترونیک ۲.۰ را در دستور کار قرار ندهند خللی در مدل کار آنها به وجود نمیآید؛ اما بانکی که از بانکداری الکترونیک ۱.۰ بهره میبرد، مانند این است که با دوچرخه در مسیر حرکت میکند و بانکی که از بانکداری الکترونیک ۲.۰ بهره میبرد، مسیر را با ماشین طی میکند.»
منبع: هفتهنامه عصرارتباط