خودپردازهای آینده
با وجود این که افزایش استفاده از خودپرداز توسط مشتریان در آینده بعید است و همچنین فرصت افزایش تعداد آنها محدود است، آینده خودپرداز چه خواهد بود؟
.
Fujitsu که با بانکها و موسسات مالی در سرتاسر دنیا کار میکند، معتقد است که در آینده ما خودپرداز را به عنوان یک بازار نمیبینیم، بلکه به صورت گوناگون و چندگانه و دارای همپوشانی با سایر بازارها مطرح است. در واقع ما با ماشینهای سادهتر و ارزانتر و حاوی پول نقد مواجه خواهیم بود که در نقاط مورد نیاز وجود خواهند داشت و همیشه در دسترس نخواهند بود. لذا تجهیزات ارایه سلف سرویس بانکی ظهور خواهند نمود که به ویژه برای بانکهایی جذاب خواهد بود که بدنبال امنیت پس انداز از طریق تغییر در شکل و شبکه شعب هستند.
.
بانکها نگران چه هستند؟
نکته کلیدی و قابل تمرکز در جهت کاهش هزینههای نصب، نگهداری و بروز رسانی دستگاههای خودپرداز است. همچنین حاشیه سود نصب کنندگان و ارایه دهندگان خدمات خودپرداز پایین است. بانکهای زیادی نگران از دست رفتن روزانه درآمدهای خود به دلیل توسعه بانکداری از راه دور هستند. انتظار بر آن است که 70 درصد نسل جوان UK از تلفنهای هوشمند برای انجام عملیات بانکی مانند پرداخت استفاده نمایند و لذا درآمد حاصل از خودپردازها در حال کاهش است. در نتیجه این دستگاهها که بعنوان دارایی بانک محسوب میشوند هزینه نگهداری بالا خواهند داشت.
.
راهکار چیست؟
انتظار برآن است که در آینده خودپردازهای با کیفیت و مقرون به صرفهای ارایه شوند که در آنها همزمان عملیات دریافت وجه نقد، امکان اتصال به اینترنت بانک و بازاریابی پیشرفته وجود خواهد داشت و از طریق شکل و رنگ خود در مورد نحوه استفاده و بانک مد نظر، با مشتریان ارتباط بر قرار می کنند.
بعنوان نمونه دستگاههای خودپردازی در اسپانیا نصب شده است، که به صورت مقرون به صرفه قابلیت ارایه سلف سرویس بانکی را به مشتریان میدهد. مثلا دارای صفحه نمایش دو بعدی برای پرداخت قبض است، دارای قابلیت شناسایی بیومتریک مشتری است و همچنین دارای قابلیت کار به صورت عمومی یا با صفحه شخصی مشتری را دارد.
همزمان با رویکرد کاهش هزینههای نگهداری دستگاههای خودپرداز، سعی بر آن شده است قابلیتهای عملکردی آنها نیز توسعه یابد، مصرف انرژی آنها و هزینههای نگهداری هم کاهش یابد و همچنین بدلیل بالا بودن هزینههای پول گذاری، رویکرد به سمت خودپردازهای بدون پول نقد و رویکرد چاپ QR CODE به جای وجه نقد بوده است که با استفاده از آنها میتوان هزینههای خرید کالا را پرداخت نمود.
کیفیت نرمافزار ATM به طور فزایندهای به عنوان یک بخش از مزیت رقابتی بالقوه آن مشاهده شده است. همانطور که در شبکههای شعبه موسسات مالی تغییر و قدرت بروز رسانی برای ارایه خدمات سلف سرویس بانکی اهمیت پیدا نموده است، زیر ساخت مناسب برای ایجاد تغییرات و بروز رسانی قابلیتهای خودپردازها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. رویکرد خودپردازها در آینده به سمت ارایه سلف سرویس بانکی به جای خدمات پرداخت پول نقد خواهد بود.
منبع: bankingtech.com
Paul Volker، رئیس سابق فدرال رزرو ایالات متحده، گفته است که ATM بزرگترین نوآوری در صنعت بانکداری طی بیست سال گذشته بوده است. اگر چه سخن وی به نوعی در ارتباط با بیمیلی بانکها در ارتباط با تغییر است اما این سخن در کل صحیح است، به طوری که به نقل از Anthony Duffy، درطی ده سال گذشته 60 درصد تعداد دستگاههای نصب شده افزایش یافته است و حدود 86 درصد بزرگسالان در بریتانیا در سال 2012 به طور متوسط بیش از پنج بار در ماه از دستگاه خودپرداز استفاده نمودهاند.
.
با وجود این که افزایش استفاده از خودپرداز توسط مشتریان در آینده بعید است و همچنین فرصت افزایش تعداد آنها محدود است، آینده خودپرداز چه خواهد بود؟
.
Fujitsu که با بانکها و موسسات مالی در سرتاسر دنیا کار میکند، معتقد است که در آینده ما خودپرداز را به عنوان یک بازار نمیبینیم، بلکه به صورت گوناگون و چندگانه و دارای همپوشانی با سایر بازارها مطرح است. در واقع ما با ماشینهای سادهتر و ارزانتر و حاوی پول نقد مواجه خواهیم بود که در نقاط مورد نیاز وجود خواهند داشت و همیشه در دسترس نخواهند بود. لذا تجهیزات ارایه سلف سرویس بانکی ظهور خواهند نمود که به ویژه برای بانکهایی جذاب خواهد بود که بدنبال امنیت پس انداز از طریق تغییر در شکل و شبکه شعب هستند.
.
بانکها نگران چه هستند؟
نکته کلیدی و قابل تمرکز در جهت کاهش هزینههای نصب، نگهداری و بروز رسانی دستگاههای خودپرداز است. همچنین حاشیه سود نصب کنندگان و ارایه دهندگان خدمات خودپرداز پایین است. بانکهای زیادی نگران از دست رفتن روزانه درآمدهای خود به دلیل توسعه بانکداری از راه دور هستند. انتظار بر آن است که 70 درصد نسل جوان UK از تلفنهای هوشمند برای انجام عملیات بانکی مانند پرداخت استفاده نمایند و لذا درآمد حاصل از خودپردازها در حال کاهش است. در نتیجه این دستگاهها که بعنوان دارایی بانک محسوب میشوند هزینه نگهداری بالا خواهند داشت.
.
راهکار چیست؟
انتظار برآن است که در آینده خودپردازهای با کیفیت و مقرون به صرفهای ارایه شوند که در آنها همزمان عملیات دریافت وجه نقد، امکان اتصال به اینترنت بانک و بازاریابی پیشرفته وجود خواهد داشت و از طریق شکل و رنگ خود در مورد نحوه استفاده و بانک مد نظر، با مشتریان ارتباط بر قرار می کنند.
بعنوان نمونه دستگاههای خودپردازی در اسپانیا نصب شده است، که به صورت مقرون به صرفه قابلیت ارایه سلف سرویس بانکی را به مشتریان میدهد. مثلا دارای صفحه نمایش دو بعدی برای پرداخت قبض است، دارای قابلیت شناسایی بیومتریک مشتری است و همچنین دارای قابلیت کار به صورت عمومی یا با صفحه شخصی مشتری را دارد.
همزمان با رویکرد کاهش هزینههای نگهداری دستگاههای خودپرداز، سعی بر آن شده است قابلیتهای عملکردی آنها نیز توسعه یابد، مصرف انرژی آنها و هزینههای نگهداری هم کاهش یابد و همچنین بدلیل بالا بودن هزینههای پول گذاری، رویکرد به سمت خودپردازهای بدون پول نقد و رویکرد چاپ QR CODE به جای وجه نقد بوده است که با استفاده از آنها میتوان هزینههای خرید کالا را پرداخت نمود.
کیفیت نرمافزار ATM به طور فزایندهای به عنوان یک بخش از مزیت رقابتی بالقوه آن مشاهده شده است. همانطور که در شبکههای شعبه موسسات مالی تغییر و قدرت بروز رسانی برای ارایه خدمات سلف سرویس بانکی اهمیت پیدا نموده است، زیر ساخت مناسب برای ایجاد تغییرات و بروز رسانی قابلیتهای خودپردازها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. رویکرد خودپردازها در آینده به سمت ارایه سلف سرویس بانکی به جای خدمات پرداخت پول نقد خواهد بود.
مترجم: محسن معظمی گودرزی، کارشناس ارشد امور اقتصادی
منبع: bankingtech.com